Hej igen David, här kommer en kort spec över hur jag scannar in färgneg med Vuescan. Jag börjar få kläm på programmet men har en del kvar att lära.
Jag utgår från default inställningar i beskrivningen. Pröva för med ett neg som är taget under vanliga ljusförutsättningar.
1. Negget in i scannern, emulsionssidan nedåt.
2. Välj att scanna ”color negative”
3. Välj den högsta upplösningen, 2800dpi (eller vad det är)
4. Under fliken Color, välj white balance (men det är nog default)
Välj att scanna som Tiff-fil under ”Files”, bocka av JPG. Om du har bra kräm i burken kan du ställa in butdjupet till 48 bitar under ”Device” och ”Files”, då har du extra bra filer att jobba vidare med i PS.
5. Kör en Preview på det negg du vill ha.
6. Beskär bilden som du vill ha den i Previewfönstret, all info som ligger innanför beskärningsfönstret tar Vuescan med i beräkningen för vitbalansering mm.
7. Välj motsvarande negativinställningar som den film du scannar under fliken ”Color”. Ibland (ganska ofta…) finns inte motsvarande film, välj du en film från samma tillverkare som ger en bra (jämfört med färger från en tidigare bild, eller som du bedömer det framför datorn) bild. Om man kör med en mkt skum film kanske den generiska filmen funkar bra.
8 Kika på histogrammet i Scanfönstret. Ofta finner jag histogrammet för långt till höger, bilden är för ljus, använd då ”Brightness”reglaget under Colorfliken för att skjuta histogrammet till vänster. I medel ligger jag på 0.7 kanske, men det beror på. Ibland, ganska ofta, kan man skjuta histogrammet så långt till vänster så att histogrammets vänstra svans touchar skärningen på y- och x-axeln till vänster. Gå inte för långt till vänster, då klipper du bort information i skuggorna (men ibland ska bilderna vara svarta på vissa ställen så det beror på, men jag rekommenderar att behålla så mycket information så möjligt från Vuescan och fixa resten senare i Photoshop). Nästa steg är att fixa till den högra sidan av histogrammet, det fixar du med ”white point”. Default är 1 vilket betyder att en procent av bilden blir helt vit. Ofta blir det för mycket, inställningen klipper bort information från högdagrarna. Justera reglaget till vänster så att den högra svansen på histogrammet touchar brytningen mellan y och x-axeln till höger. Klart.
Denna operation har som utgångspunkt att du vill ha en tonskala från nästa helt svart till nästan helt vitt i bilden. I en del bilder kanske man inte vill ha helt vitt, eller helt svarta partier. Men utgångspunkten och det viktiga är att inte skära bort någon information i onödan från scanningen, det kan man göra senare i Photoshop. Jag utgår från att du använder Photoshop eller något liknande program, det är en förutsättning för att få ett bra resultat med scannade färgbilder, även om det mesta (om inte allt) går att göra från Vuescan om man tweaker tillräckligt, men det blir lättare med att lämna över lite arbete till Photoshop. Då ska vi se, var var vi…
9. Ja nu är vi nog färdig för en första scanning. Scanna in bilden och kika på resultatet. (strunta i alla options under filterfliken).
10. Om du nu vill scanna om bilden (för att kanske ha några olika bildtyper att arbeta vidare med i PS för att se vilken som blir bäst) är det bara att justera om bilden under Color och kanske Device och sedan trycka på Save-knappen. Då sparar Vuescan en ny bild med de nya justeringarna utan att scanna in bilden en gång till, mycket bra funktion.
Men ofta saknar bilden det där ”stunset” eller så kan den ha ett färgstick eller en ”grå” hinna över sig, så vi öppnar den i PS för vidare fix. Och då är vi inne i ett program där min kunskap inte är mycket att skryta med… Men jag brukar först köra ”Autonivåer” och kolla hur det blir. Förvånansvärt ofta blir bilden ganska bra efter det, ofta helt ok. Kanske också Autocolor gör bilden något vassare. Vill man in och peta och dra bort färger över hela bilden eller i enskilda färgkanaler gör man det. Men i det här läget ska du ha en bild som jag oftast finner hyfsad. Man kan justera nivåerna bättre genom att gå in på Nivåer/levels, justera trekanterna under histogrammet samtidigt som man håller ner alt (eller skift, kommer inte ihåg nu) och se när svart- och vitpunkt dyker upp. Man kan även behöva justera mittentriangeln. Ni som är mer haj på den här biten får gärna fylla på.
Men i genomsnitt, om du jämför med ett kort som du redan har av negget, så brukar bilden från Vuescan och PS ha en längre tonskala är kortet från snabblabbet. Den uppvisar även mer detaljer i låg- och högdagrarna, sen är det förstås en annan femma om man vill ha det, men om man inte vill ha de är det bara att skära borta mer information i Nivåer i PS. Men då mister man en av fördelarna med att scanna in färgneggen själv tycker jag. Jag brukar lämna i filmen på det billigaste stället (som för mig är Domus, 49kr för en 24-rulle) sen har jag bilderna som utgångspunkt (som en annorlunda kontaktkarta) över vilka negg jag ska gå vidare med. Skala om bilden, skärp den etc etc och dra iväg den till Fotolabo (eller något annat digitallabb) och njut av hantverket.
Lycka till, hör av dig om jag skrivit något tokigt eller så.