Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyffsat flatbläddare ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agathorn

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Minolta Dual Scan 2 filmscanner som jag är nöjd med vad gäller inscanningen av diabilder. Däremot blir inte färgerna direkt bra när jag scannar in vanlig negativ färgfilm. Rött blir nästan rosa osv. De stämmer inte överrens direkt bra tycker jag. Så jag funderar på ett köpa en billigare flatbäddsscanner så att jag snabbt och lätt kan scanna in papperskopian av negativen och lägga upp dem här på sidan osv. Om jag vill scanna in i högre kvalite för utskrifter osv så får man väl försöka sig på Dual Scan 2 men för vardagsbruk tycker jag det är för bökigt att försöka få färgerna att stämma i PS efteråt.

Jag kollade lite på datorbutiken.com/se och hittade några som kan passa min plånbok ganska bra.

Canon CanoScan 3000 för 942 kronor

HP Scanjet3500C för 939 kronor

Vilken av dem tror ni ger bäst kvalite och färgåtergivning? Eller om ni har något annat förslag så vore jag tacksam!

mvh
David H.

Hej David, jag har också en Dual Scan II och tycker att jag får hyfsat resultat av att scanna in färgneg. Men då väljer jag att scanna in dem med Vuescan som hanterar neggen betydligt bättre än Minoltas scannprogram. De printar från färgneg som jag gör via Fotolabo blir betydligt bättre än de som printas från samma neg hos snabblabben på stan. Snabblabben tenderar att skära bort mycket information både i låg- och högdagrarna. Skärpan blir även bättre på mina printar jämrfört med snabblabbens. Tyvärr har jag inte lagt upp någon bild här på Fotosidan som jag scannat från färgneg, men när jag kommer hem ska jag se vad jag kan göra åt det.

Så ta gärna och testa Vuescan. Scanningarna kräver dock en del arbete i PS efteråt för att färgerna ska bli bra. Ofta blir det bra med enbart autonivåer och autocolor, men emellanåt måste jag inte och dra ner någon specifik färg etc.

Jag tror att resultatet inte kommer bli särskilt bra om du väljer att scanna in påsiktsbilderna från snabblabbet.

Men en flatbäddare är givetvis bra att ha för andra ändamål. Jag kommer inom några dagar få hem en beggagnad Epson 2450 som jag ska använda för att scanna in mellan- och storformatsnegg, men även för att scanna in äldre påsiktsbilder för att enklare kunna retuschera och printa ut dem.

Jag har testat Vuescan vid ett tidigare tillfälle med samma resultat tyvärr. Däremot så gjorde jag inga direkta inställningar i programvaran.

Kör du på några speciella inställningar Erik?

mvh
David H.

Hej igen David, här kommer en kort spec över hur jag scannar in färgneg med Vuescan. Jag börjar få kläm på programmet men har en del kvar att lära.

Jag utgår från default inställningar i beskrivningen. Pröva för med ett neg som är taget under vanliga ljusförutsättningar.

1. Negget in i scannern, emulsionssidan nedåt.
2. Välj att scanna ”color negative”
3. Välj den högsta upplösningen, 2800dpi (eller vad det är)
4. Under fliken Color, välj white balance (men det är nog default)
Välj att scanna som Tiff-fil under ”Files”, bocka av JPG. Om du har bra kräm i burken kan du ställa in butdjupet till 48 bitar under ”Device” och ”Files”, då har du extra bra filer att jobba vidare med i PS.
5. Kör en Preview på det negg du vill ha.
6. Beskär bilden som du vill ha den i Previewfönstret, all info som ligger innanför beskärningsfönstret tar Vuescan med i beräkningen för vitbalansering mm.
7. Välj motsvarande negativinställningar som den film du scannar under fliken ”Color”. Ibland (ganska ofta…) finns inte motsvarande film, välj du en film från samma tillverkare som ger en bra (jämfört med färger från en tidigare bild, eller som du bedömer det framför datorn) bild. Om man kör med en mkt skum film kanske den generiska filmen funkar bra.
8 Kika på histogrammet i Scanfönstret. Ofta finner jag histogrammet för långt till höger, bilden är för ljus, använd då ”Brightness”reglaget under Colorfliken för att skjuta histogrammet till vänster. I medel ligger jag på 0.7 kanske, men det beror på. Ibland, ganska ofta, kan man skjuta histogrammet så långt till vänster så att histogrammets vänstra svans touchar skärningen på y- och x-axeln till vänster. Gå inte för långt till vänster, då klipper du bort information i skuggorna (men ibland ska bilderna vara svarta på vissa ställen så det beror på, men jag rekommenderar att behålla så mycket information så möjligt från Vuescan och fixa resten senare i Photoshop). Nästa steg är att fixa till den högra sidan av histogrammet, det fixar du med ”white point”. Default är 1 vilket betyder att en procent av bilden blir helt vit. Ofta blir det för mycket, inställningen klipper bort information från högdagrarna. Justera reglaget till vänster så att den högra svansen på histogrammet touchar brytningen mellan y och x-axeln till höger. Klart.
Denna operation har som utgångspunkt att du vill ha en tonskala från nästa helt svart till nästan helt vitt i bilden. I en del bilder kanske man inte vill ha helt vitt, eller helt svarta partier. Men utgångspunkten och det viktiga är att inte skära bort någon information i onödan från scanningen, det kan man göra senare i Photoshop. Jag utgår från att du använder Photoshop eller något liknande program, det är en förutsättning för att få ett bra resultat med scannade färgbilder, även om det mesta (om inte allt) går att göra från Vuescan om man tweaker tillräckligt, men det blir lättare med att lämna över lite arbete till Photoshop. Då ska vi se, var var vi…
9. Ja nu är vi nog färdig för en första scanning. Scanna in bilden och kika på resultatet. (strunta i alla options under filterfliken).
10. Om du nu vill scanna om bilden (för att kanske ha några olika bildtyper att arbeta vidare med i PS för att se vilken som blir bäst) är det bara att justera om bilden under Color och kanske Device och sedan trycka på Save-knappen. Då sparar Vuescan en ny bild med de nya justeringarna utan att scanna in bilden en gång till, mycket bra funktion.

Men ofta saknar bilden det där ”stunset” eller så kan den ha ett färgstick eller en ”grå” hinna över sig, så vi öppnar den i PS för vidare fix. Och då är vi inne i ett program där min kunskap inte är mycket att skryta med… Men jag brukar först köra ”Autonivåer” och kolla hur det blir. Förvånansvärt ofta blir bilden ganska bra efter det, ofta helt ok. Kanske också Autocolor gör bilden något vassare. Vill man in och peta och dra bort färger över hela bilden eller i enskilda färgkanaler gör man det. Men i det här läget ska du ha en bild som jag oftast finner hyfsad. Man kan justera nivåerna bättre genom att gå in på Nivåer/levels, justera trekanterna under histogrammet samtidigt som man håller ner alt (eller skift, kommer inte ihåg nu) och se när svart- och vitpunkt dyker upp. Man kan även behöva justera mittentriangeln. Ni som är mer haj på den här biten får gärna fylla på.

Men i genomsnitt, om du jämför med ett kort som du redan har av negget, så brukar bilden från Vuescan och PS ha en längre tonskala är kortet från snabblabbet. Den uppvisar även mer detaljer i låg- och högdagrarna, sen är det förstås en annan femma om man vill ha det, men om man inte vill ha de är det bara att skära borta mer information i Nivåer i PS. Men då mister man en av fördelarna med att scanna in färgneggen själv tycker jag. Jag brukar lämna i filmen på det billigaste stället (som för mig är Domus, 49kr för en 24-rulle) sen har jag bilderna som utgångspunkt (som en annorlunda kontaktkarta) över vilka negg jag ska gå vidare med. Skala om bilden, skärp den etc etc och dra iväg den till Fotolabo (eller något annat digitallabb) och njut av hantverket.

Lycka till, hör av dig om jag skrivit något tokigt eller så.

ANNONS
Götaplatsens Foto