Annons

Hyra via Hygglo

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Hej,

Är det någon som hyrt objektiv via Hygglo?
Erfarenheter? Tankar?

Jag ser det som ett kul tillfälle att prova lite olika objektiv till en vettig peng.

Samtidigt blir jag lite skeptisk och funderar om det finns någon hake. Det finns ju folk som hyr ut mängder av utrustning, dyra grejer för båda några hundralappar per dygn...
Folk som hyr ut objektiv med nypris runt 35 000 för 200 kr per dygn...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hittade en Hasselblad HD4 60mpix som skulle ha varit kul att testa (och skapa fullt stöd i programvara för med testfiler).
 

SSD

Aktiv medlem
Har inte hyrt objektiv men väl byggställning och verktyg. Har funkat hur bra som helst. Man identifierar sig med BankID och betalning sker genom Hygglo så jag har uppfattat det som både tryckt och smidigt.
 

Tims

Aktiv medlem
Vad kan man ta på Hygglo? Hur funkar det? Har ett Canon EF 600mm f/4 III jag skulle kunna tänka mig att hyra ut när jag inte använder det. Ser att vanliga 70-200 f/2.8 II hyrs ut för runt 200-300:- per dygn.
Hur funkar det med om där blir skador, hur små/stora de än är?
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag skulle inte ens fundera på att hyra ut någon dyrare glugg eller kamera om det inte var så att jag verkligen behövde pengarna för att gå runt. Det kan bli skador som inte syns men som påverkar funktionen. När jag fick byta IS/autofokusenheten på 600 II-gluggen syntes inga skador av yttre våld t ex. Man får svårt att visa att hyrestagaren har gjort skada på prylarna i ett sådant läge. Kan ju i och för sig bero på normalt slitage också.
Det måste vara ett väldigt krångel med att dokumentera sakerna före och efter varje uthyrning. Om vi säger att en 600 III är motsvarigheten till en "roligare" bil, skulle man hyra ut sin sportigare bil till vem som helst för några tusen om dagen?
 

Tims

Aktiv medlem
Jag skulle inte ens fundera på att hyra ut någon dyrare glugg eller kamera om det inte var så att jag verkligen behövde pengarna för att gå runt. Det kan bli skador som inte syns men som påverkar funktionen. När jag fick byta IS/autofokusenheten på 600 II-gluggen syntes inga skador av yttre våld t ex. Man får svårt att visa att hyrestagaren har gjort skada på prylarna i ett sådant läge. Kan ju i och för sig bero på normalt slitage också.
Det måste vara ett väldigt krångel med att dokumentera sakerna före och efter varje uthyrning. Om vi säger att en 600 III är motsvarigheten till en "roligare" bil, skulle man hyra ut sin sportigare bil till vem som helst för några tusen om dagen?
Men ingen som vet hur det fungerar, försäkring m.m.?
Är det vattentätt för mig som uthyrare?

Vad skulle en hypotetiskt kunna ta för uthyrningsavgift? 50.000:- dygn? 5000:- per dygn?
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Men ingen som vet hur det fungerar, försäkring m.m.?
Är det vattentätt för mig som uthyrare?

Vad skulle en hypotetiskt kunna ta för uthyrningsavgift? 50.000:- dygn? 5000:- per dygn?
Lättast kanske är att kolla på Hygglo vad de anger för villkor, det måste väl finnas? Bestämmer man priset man vill ta själv? Ett 70-200 II kostar/ kostade runt 20k? Ovan nämndes att det kostar 2-300 kr/dygn att hyra et via Hygglo.
Kostar det 250 kr/dygn att hyra kanske man kan dela nypriset på 600't med 20 och multiplicera med dessa 250 kr, vilket ger ca 1750 kr/dygn?
Nästa fråga är hur marknaden ser ut.
Är det troligt att det finns en efterfrågan hos privatpersoner på att hyra ett supertele för de summorna?
Ett 70-200 II är ett utmärkt bröllopsobjektiv någon med hygglig kamera med kitobjektiv kanske vill hyra för någon tillställning och 2-300 kr är ganska billigt jämfört med att köpa det för ett "engångsuppdrag".
Det känns spontant svårare att hitta någon med behov av ett 600/4 som inte skaffar sig ett själv istället, eller någon 150-600-variant. Det blir ju mycket pengar per uthyrning.
 

PMD

Aktiv medlem
Längst upp till höger på Hygglos webplats finns de tre länkarna "Så funkar Hygglo", "Försäkring", "Vanliga frågor" och "Kontakt". Lite information borde gå att gräva fram via de första tre och om det efter det grävandet fortfarande finns oklarheter så går dessa förmodligen att få svar på via den sista länken.
 
ANNONS