Annons

I vilket format sparar ni era bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilket program använder du för att skapa JPG'en?

Vilken kvalitet/komprimering använder du på JPG'en?



Vilket/vilka program använder du när du tittar på och jämför RAW och JPG?


Vilket program jag använder? Ja, det vet jag inte, vad det är för ett speciellt program, det kommer fram när jag ska spara från mitt DPP, Canons program man får med.
Jag väljer "Convert and save"
Då kommer det upp en ruta där jag får välja var jag vill spara bilden.
Där kan jag även välja vilket format jag vill ha, antingen "Exif-JPEG" eller "Exif-TIFF 8 bit" eller "TIFF 16bit" eller både TIFF och JPEG.

Jag kan också välja Quality setting, den har jag på 8, den går upp till 10 men kan inte tänka mej att det gör en så stor skillnad på 8 eller 10.
Sen står det "Output setting" och där står det "350 dpi" och en ruta som är ikryssad " Embed ICC profile in image" står det.
När jag sen trycker ok så bearbetar den filen och sparar den till det ställe jag valt.


Vilken färgrymd använder du för JPG'en?

Bakar du in färgprofilen i JPG'en?


Ja, hur kollar jag det, vilken färgrymd jag använder? Hittade en sida i DPP där det är ikryssat "sRGB"
Man kan välja Adobe RGB, ska det vara det eller?

Och hur man bakar in färgprofilen, ja du, hur gör man det?


När jag tittar på RAW-bilderna använder jag DPP och när jag tittar på JPEG, så har jag både windows fotovisare, PS Elements 4.0 och microsofts picture Manager, och det jag upplever är det samma, oavsett vilket program jag använder.

Det jag upplever mest är att JPEG bilderna inte har samma skärpa som RAW, fast jag drar upp skärpan till max på RAW-bilden. Det är som om den parametern inte följer med när jag sparar till JPEG, eller TIFF, provade det också.
 
Senast ändrad:
ANNONS