Annons

Identifiera kameramodell, Ricoh GR

Produkter
(logga in för att koppla)

perdedor

Aktiv medlem
Hej!

Började rensa lite i lådorna och hittade min gamla kompakt som har blivit oförskämt lite använd. Istället för att låta den samla damm tänkte jag sälja den, dock har lådan försvunnit och allt jag har kvar är kameran och laddaren.

Min fråga till er är alltså, vilken modell i GR-serien är detta? Och vet någon på ett ungefär vad de säljs för begagnat?

Bilagor

• IMG_5042.jpg
    IMG_5042.jpg
    616.1 KB · Visningar: 62
  • IMG_5043.jpg
    IMG_5043.jpg
    558.5 KB · Visningar: 71
  • IMG_5045.jpg
    IMG_5045.jpg
    461.4 KB · Visningar: 63
  • IMG_5046.jpg
    IMG_5046.jpg
    546.8 KB · Visningar: 50
Den första GR med APS-C-sensor som kom 2013. Jag skulle kunna tänka mig att det är någonstans 2-2,5 tkr.

GR II har en upphöjning på ovansidan för WiFi-funktionen som GR saknar, vilket är den egentliga skillnaden mot GR. Den senaste GR III har lite andra mått, ny sensor, nytt objektiv, stabilisering och saknar inbyggd blixt.

Jag gissar på GR eftersom det inte står något annat på etiketten i botten

Skarp analys! 😜

Man kan dock lätt bli lite förvirrad av GR-kamerorna. Först finns serien för 135-film, sedan en serie med liten sensor som heter GR DIgital [romersk siffra förutom första] som sedan följdes av GR [romersk siffra förutom första] med APS-C-sensor. Allihop har ganska lik design och versionsnumret står inte på framsidan på de digitala.

(Jag har en likadan GR som frågeställarens.)

Senast ändrad:
Skarp analys! 😜

Man kan dock lätt bli lite förvirrad av GR-kamerorna. Först finns serien för 135-film, sedan en serie med liten sensor som heter GR DIgital [romersk siffra förutom första] som sedan följdes av GR [romersk siffra förutom första] med APS-C-sensor. Allihop har ganska lik design och versionsnumret står inte på framsidan på de digitala.

(Jag har en likadan GR som frågeställarens.)
🤓
... jag gissar att frågan avsåg den digitala kompaktkameratypen som finns i modellerna GR, GR II och GR III.

Den första GR med APS-C-sensor som kom 2013. Jag skulle kunna tänka mig att det är någonstans 2-2,5 tkr.

GR II har en upphöjning på ovansidan för WiFi-funktionen som GR saknar, vilket är den egentliga skillnaden mot GR. Den senaste GR III har lite andra mått, ny sensor, nytt objektiv, stabilisering och saknar inbyggd blixt.

Tack! Låter rimligt med årtalet, minns att jag köpte den ny runt 2013-14.

Det var värst. Med tanke på att man kan köpa en, förvisso väl använd, Canon EOS-1DX från samma år för under tiotusen hade jag gissat på några hundringar.

Den jämförelsen känns inte så relevant. GR har samma typ av sensor som t ex Nikon D7000. Vad kostar en sådan? Lägg till ett objektiv som är fånigt bra för sin lilla storlek och enkla konstruktion, även om det har en svaghet i viss känslighet för reflexer runt ljuspunkter (tänk gatlykta). Det finns inte mycket i den här storleken som ger samma bildkvalitet, även om GR-serien inte är utan svagheter. Alternativet är ju i stort sett X100-serien, men de är väsentligt större och har ju också en del begagnatvärde, samt Fujis X70 och den andra plastigare och billigare som jag inte kommer på beteckningen utan att leta just nu.

Efterföljaren GR II med WiFi, som i princip är samma kamera i övrigt, kan man nog få 3-3,5 tkr för (gick en i nov för 3,2 tkr på Tradera), Den går fortfarande att köpa ny för strax under 6 tkr. GR III kostar i princip 10 tkr, men där är det fler nyheter, även om den nog har varit nere på 8 tkr på tillfälliga kampanjer. Mest verkar det dock skickas med filter, någon ljussättningskub o dyl.

Däremot får man nog inte mycket för de äldre före GR, dvs GR Digital, med sina små sensorer.

...Nikon D7000. Vad kostar en sådan?
Jag hade ingen aning, men det begärs några tusen. Så i samma storleksordning.
En närmare kontroll visade att de 1DX som är nere i den här (efterfrågade) prisnivån har några hundratusen exponeringar. En "lågmilare" får man antagligen ge lite mer för. Jag hade bara sett prislapparna.

ANNONS
Götaplatsens Foto