Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Idiotiskt misstag med superlim

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Om du har tillgång till en bra pelarborr, borde väl det vara en bra lösning. Där kan du fixera kameran och ställa in djupet väldigt exakt. Små borr finns, men jag vet inte hur lätt det är att borra i superlim.

Med skalpell etc så får du kanske ett för smalt snitt att luckan kommer bli svår att använda efteråt. Dvs du kommer behöva slipa bort lim från lucka och kamera efter att du fått upp luckan.
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Om du har tillgång till en bra pelarborr, borde väl det vara en bra lösning. Där kan du fixera kameran och ställa in djupet väldigt exakt. Små borr finns, men jag vet inte hur lätt det är att borra i superlim.

Med skalpell etc så får du kanske ett för smalt snitt att luckan kommer bli svår att använda efteråt. Dvs du kommer behöva slipa bort lim från lucka och kamera efter att du fått upp luckan.
Jag har en känsla av att får man bara isär delarna så är det ganska enkelt att avlägsna limrester med lämpligt verktyg som inte gör alltför stor åverkan på underlaget. Man kan ta till sandpapper i värsta fall.
Ang. skalpell så sålde Clas Ohlson förut engångsaktiga skalpeller med plastskaft i 3- eller 5-pack för nästan ingenting i pris, men jag kan inte se att de finns kvar i sortimentet längre.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Jag har en känsla av att får man bara isär delarna så är det ganska enkelt att avlägsna limrester med lämpligt verktyg som inte gör alltför stor åverkan på underlaget. Man kan ta till sandpapper i värsta fall.
Ang. skalpell så sålde Clas Ohlson förut engångsaktiga skalpeller med plastskaft i 3- eller 5-pack för nästan ingenting i pris, men jag kan inte se att de finns kvar i sortimentet längre.
Jag har köpt något liknande, faktiskt på Clas. Inväntar rätt sinnesstämning för att börja karva i kameran ;)
 

Rolandal

Medlem
Då ankarfästet (Peak design) nästan glidit genom fästöglan på kameran, och potentiellt kunde orsakat kamera i trottoaren, så tänkte jag att åtgärda saken. Så jag använde superlim som droppades på skarvarna på de där små trianglarna. Hade papper runt om för att inte spilla.
I ett idiotiskt ögonblick så lossnade pappret samtidigt som en droppe hamnade på luckan till minneskorten, eller rättare sagt i skarven (ramen). Så nu sitter luckan fast. Det är bara en enda j-a droppe men grymt starkt lim. Provade försiktigt med en vass kniv, men det går inte. Gick till Kamerateknik i Malmö där jag fick svaret att jag måste skicka kameran till Fuji för byte av lucka (och kanske allt runtom också.
Jag får då räkna med en saftig kostnad och vara beredd på minst sex veckor utan kamera. Jag klarar ju mig hyfsat utan att kunna öppna luckan till de två minneskort som sitter i. Jag kan ju föra över bilder med usb. Men på sikt (trasigt minneskort, sälja kameran, eller så), så måste nånting göras? Försöka skära i skarven med rakblad? Bryta sönder luckan och tejpa igen kortplatserna? Som ni märkt så har jag redan lagt till mig epitetet "idiot", så det behöver inte påpekas ytterligare. Ideer?

PS: Kameran är en Fujifilm X-T2
Det finns lösningsmedel för snabblim. Har själv använt det i jobbet för att ta loss temperaturgivare som limmas på komponenter i elektronik. Det finns hos Loctite men brukar även finnas att köpa där man säljer material för modellbyggare. Lösningsmedlet är som en gel som långsamt får limmet att mjukna. Man skrapar av med en tandpetare och lägger på nytt gel osv. tills limmet är borta. Annanrs fungerar det med Aceton med men aceton är mycket aggresiv mot plast och färg.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Nu är det löst! Alltså både limmet och problemet. Jag gick in i en affär som utför reparationer av skärmar till mobiler, eftersom jag fått en skada på min skärm (Xiaomi Mi 10). De kunde inte hjälpa mig med det, men jag hade ju med kameran och hörde efter om de hade några idéer, vilket dom hade. Det tog killen 3 minuter att få upp luckan till minneskortet. Han använde någon form av lösningsmedel samt ett underligt verktyg. De ville inte ens ha betalt, men jag gav dom tvåhundra till fika i alla fall. Tre minuter. Jag har lagt typ 3 timmar med rakkniv, och det syntes inte ens. Men glad är jag.
 

pysse

Aktiv medlem
Då ankarfästet (Peak design) nästan glidit genom fästöglan på kameran, och potentiellt kunde orsakat kamera i trottoaren, så tänkte jag att åtgärda saken. Så jag använde superlim som droppades på skarvarna på de där små trianglarna. Hade papper runt om för att inte spilla.
I ett idiotiskt ögonblick så lossnade pappret samtidigt som en droppe hamnade på luckan till minneskorten, eller rättare sagt i skarven (ramen). Så nu sitter luckan fast. Det är bara en enda j-a droppe men grymt starkt lim. Provade försiktigt med en vass kniv, men det går inte. Gick till Kamerateknik i Malmö där jag fick svaret att jag måste skicka kameran till Fuji för byte av lucka (och kanske allt runtom också.
Jag får då räkna med en saftig kostnad och vara beredd på minst sex veckor utan kamera. Jag klarar ju mig hyfsat utan att kunna öppna luckan till de två minneskort som sitter i. Jag kan ju föra över bilder med usb. Men på sikt (trasigt minneskort, sälja kameran, eller så), så måste nånting göras? Försöka skära i skarven med rakblad? Bryta sönder luckan och tejpa igen kortplatserna? Som ni märkt så har jag redan lagt till mig epitetet "idiot", så det behöver inte påpekas ytterligare. Ideer?

PS: Kameran är en Fujifilm X-T2
värma upp ett rakblad och sen försiktigt skära sig igenom limmet
öva först på en skräp-plastbit * obs ha nått som isolerar mot värmen på händerna … handskar tång eller liknande *

ha något litet spetsigt att ta bort limrester med vart eftersom

var noga med att inte få limmet i ögonen , det är ett av dom värre man kan handskas med

lycka till
 

Makten

Aktiv medlem
aceton löser även plast(smälter)
"Plast" är ett lite för vitt begrepp för att påstå något sådant. Det finns gott om plaster som inte löses av aceton, men jag håller med om att aceton är en synnerligen dålig idé om man inte vet exakt vad man gör. Om inte annat har det så låg viskositet och ytspänning att det hamnar fan överallt där det inte ska hamna. Inne i kameran till exempel. :eek:
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
"Plast" är ett lite för vitt begrepp för att påstå något sådant. Det finns gott om plaster som inte löses av aceton, men jag håller med om att aceton är en synnerligen dålig idé om man inte vet exakt vad man gör. Om inte annat har det så låg viskositet och ytspänning att det hamnar fan överallt där det inte ska hamna. Inne i kameran till exempel. :eek:
Precis vad jag tänkte Martin! Jag köpte en plastdunk med Aceton i september när jag bytte akterspegel på min båt. Så nog finns det plast som klarar aceton allt.

Dessutom var det så tyvärr att acetonen bara löste plast som inte härdat. Den som gjort det fick jag allt slipa bort istället där den hamnat lite fel. Det jag tänkte föreslå var att försöka hitta någon som verkligen kunde plast och ta det därifrån. Problemet med superlimet som ju ofta har låg viskositet är ju att det även rinner ner och lägger sig under luckan på luckans kontaktyta mot huset och dit kommer man ju heller inte med någon kniv. Det gäller nog att hitta rätt typ av lösningsmedel så jag skulle nog kontaktat Locktite. Superlim släpper ju också med värme men en kamera kan man ju inte heller använda den metoden på.
 

ronny vervaart

Aktiv medlem
"Plast" är ett lite för vitt begrepp för att påstå något sådant. Det finns gott om plaster som inte löses av aceton, men jag håller med om att aceton är en synnerligen dålig idé om man inte vet exakt vad man gör. Om inte annat har det så låg viskositet och ytspänning att det hamnar fan överallt där det inte ska hamna. Inne i kameran till exempel. :eek:
Lite som superlim...
 

Makten

Aktiv medlem
Det gäller nog att hitta rätt typ av lösningsmedel så jag skulle nog kontaktat Locktite.
Jag frågade faktiskt Loctite om detta när jag hade limkurs på jobbet nyligen, och det finns inget lösningsmedel som biter på cyanoakrylat tillräckligt fort för att vara direkt användbart om man inte har möjlighet att bada grejerna i det i veckor. Fukt, var bästa receptet farbrorn rekommenderade. Men det är ju inte så bra i en kamera. 😂 Värme får det också att bli lite svagare, fast det är inte förrän vid uppåt 150 grader som det verkligen blir påtagligt bräckligt.

Jag skulle nog värma lite lagom och sen med våld bryta bort luckan, om den nu nödvändigtvis måste bort. Antagligen är limmet svagare än luckan. Om inte så är det förhoppningsvis luckan som dör, inte resten av kameran.
 
ANNONS