Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ilford

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
halloj

har alltid kört med t-max 100 som s/v film och jag gillar filmens egenskaper, men filmen kan va rätt kinkig för att få det bra.

hur som helst så skulle jag vilja testa en annan film, bara för att testa. kikat på ilford, men vet inte riktigt vilken av dem jag ska välja.
vad skulle ni rekommendera?
vill ha en som har liknande egenskaper som t-max vad gäller tonomfång och sånt.

framkallar med Fx- 39, trivs ilforden med den soppan?

danke.

Prova gärna Delta 100, den är kanon. Beträffande framkallaren har jag inte en susning? Men det kan ju vara värt att testa!

Ilkka

Ilford Delta är en trevlig film som påminner om Kodak Tmax. Jag har aldrig provat Paterson FX39 men om den passar med Kodak Tmax (vilket den lär göra) så borde den också passa med Ilford Delta. Annars finns alltid Ilford DDX eller Kodak XTOL.

Delta är ju en t-kornsfilm det med och ganska lik TMX i egenskaperna. Vill du prova en traditionell film så varför inte testa FP4, den är grymt trevlig. Eller PanF kanske.

Den erfarenhet som jag har är att varje film vanligtvis fungerar bäst i sin orginalframkallare. För T-max har jag alltid använt T-max framkallare och fått bra resultat. Oftast kör jag Agfa APX100 i Rodinal 1+25 och det har jag gjort i flera år. Jag tycker det blit ett toppen resultat. Gradationen styr man sedan i kopieringen.

// Johan //

en dum fråga kanske, men vad har FP4 eller Pan F
för iso? kan liksom inte hitta det när jag tittar på filmerna i de olika webbutikerna.

Deltan är lätt min favoritfilm. Sitter nästan jämt en Delta 400 i kameran, den funkar verkligen till allt. Kan vara lite kinkig i framkallningen, men inte mycket värre än TMax 100 t ex. Har tagit en hel del riktigt bra och skarpa porträtt med 400:an, som Tmax inte skulle klarat (för att inte tala om TriX).

FP4an verkar ju intressant, har inte testat dock. Någon som har erfarenhet av den?

/cj

Jag har inte kört mycket FP4 och aldrig i småbild, bara mellanformat. Har inte heller gjort några direkta jämförelser. Men jag minns att jag upplevde att jag tyckte att tonkurvan matchade Ilfords multigradepapper bra, det var lätt att kopiera rakt av med gott resultat. Kornet är lite grövre än T-Max men det är ju knappast oväntat. PanF har ungefär lika grovt korn som T-Max.

Men allt varierar ju med exponering, framkallning och inte minst personlig smak så det bästa är ju att testa.

Sen finns det fler alternativ till Kodak än Ilford, t ex Fuji. Deras senaste Neopan Acros 100 anses av många vara ett mycket bra alternativ till T-Max och Delta.

Jag har dock aldrig testat den själv, eftersom jag numera är alltför lat för framkalla mina filmer själv och därför föredrar Ilford XP2 Super.

Olle

absolut - tänkte mest bara om det var nåt särskilt du fastnat för hos den filmen.
men det e välan bara att testa själv som sagt..

Moderna filmer, T-max, Delta, osv är finkorningare och har allmänt bättre egenskaper än gårdagens. De kräver dock noggrannhet i framkallningen. Dvs rätt framkallare, rätt temperatur, rätt tid, rätt agitering osv. Om de misshandlas blir de ofta sämre och framförallt svårkopierade.
Äldre filmer, Tri-X, FP4, osv är mycket snällare och ger ofta bra resultat även med lite slarvig framkallning.

ANNONS
Götaplatsens Foto