Annons

Imagedesk

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Vet inte om detta är rätta platsen för diskussioner kring Imagedesk men jag provar så får väl någon rätta mig om jag gör fel.

Finns det en möjlighet och hur i så fall kan jag sätta upp min Imagesdesk så att en specifik kund har fria nerladdningar för vissa bilder t.ex. en viss folder men som måste betala för alla andra bilder?

Jag vill samtidigt att alla bilder skall vara publika för alla köpare som har registrerat sig.

Senast ändrad:
Det är väl inte rätt forum egentligen, men eftersom Imagedesk är en produkt från oss så kanske ett svar ändå passar.

I Imagedesk finns:

- publika foldrar. Alla bilder här ser alla. Olika bilder kan ha olika pris, men endast ett pris i taget.
- uppdragsfoldrar. Tillhör en (1) kund. I den mappen kan man sätta om bilderna skall få ladda ner fritt. Syns endast för den kunden och inte för någon annan (mer än fotografen).

Den andra dimensionen är Kundens status som kan vara:

- får ej handla
- får handla på faktura (efter att ha angett bildens användning i satt priset via varukorgen och sen kassan).
- får ladda ner fritt

Det du kan göra är alltså:

- Sätt kunden till Fakturakund
- Lägg de specifika gratisbilderna till den kunden i en uppdragsfolder. Ange att Kundens skall få tanka ner dem gratis.
- Övriga bilder i Publika foldrar med valfri prislista (SFF, BLF, Fast pris, Imagedesk förenklade matrisprislista).

Tack för ditt svar David men det verkar inte vara min lösning.

Eftersom alla mina bilder är till försäljning så vill jag att alla bilder skall hamna i publika foldrar. Endast en delmängd (säg för enkelhetens skull alla hockeybilder) skall vara gratis för en viss kund, alla andra kunder betalar det vanliga priset.

Om man skall erbjuda andra samma bilder som den specifika kunden får ladda ner gratis från sin uppdragsfolder så blir det ju dubletter av filerna eller?

Jag tror att en lösning kan vara att sätta den specifika kunden som fakturakund och endast fakturera de bilder som inte är t.ex. hockeybilder. Ställer detta till det eller kan det fungera så här?

Ja du får isåfall köra med dubletter eller hålla kolla på vilka bilder "Hockeykunden" laddar ner. Rent praktiskt så låter det ju inte så troligt att hockeykunden plockar ner några andra bilder än hockeybilder (eftersom de bara borde vara intresserade av det), så dilemmat är kanske inte så stort egentligen!?

Vi har inte haft någon annan som haft just detta önskemål, men det låter inte helt orimligt. Vi utvecklar Imagedesk hela tiden så det kanske kan komma i framtiden, även om jag inte lovar något.

Ja du får isåfall köra med dubletter eller hålla kolla på vilka bilder "Hockeykunden" laddar ner. Rent praktiskt så låter det ju inte så troligt att hockeykunden plockar ner några andra bilder än hockeybilder (eftersom de bara borde vara intresserade av det), så dilemmat är kanske inte så stort egentligen!?

Vi har inte haft någon annan som haft just detta önskemål, men det låter inte helt orimligt. Vi utvecklar Imagedesk hela tiden så det kanske kan komma i framtiden, även om jag inte lovar något.
Dubletter känns lite onödigt när det är som du säger inte så troligt att "hockeykunden" sitter och laddar ner bilder som inte är just hockeybilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto