Annons

Imma på glasögonen - finns det någon lösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Hej Larsa! Jag hade samma procedur men varmvatten kan skada antireflexbehandlingen. I mitt fall krakelerade den. Så nu kör jag Yes och ljummet vatten.
Ja, att man inte ska använda hetvatten, stoppa näsan in i ugnen på 300 grader o dyl brukar framgå av de skötselråd som finns till glasen. Men jag gör likadant, dvs tvättar av glasögonen med Yes och ljummet vatten och torkar torrt med en glasögonmikrofiberduk. Brukar undvika så långt det går att hålla på och torrputsa dem, eftersom det i längden brukar leda till fler smårepor.

Tillägg:
Sedan har jag för mig att det var någon av leverantörerna av glasögonlinser som en period hade lite problem med någon av antireflexbehandlingarna där den släppte och/eller krackelerade mer än den skulle. En seriös leverantör bytte rimligen linserna i detta läge om de inte var för gamla.
 

PMD

Aktiv medlem
Har samma problem, men har inte tänkt ut någon läsning. Förr spottade man alltid i cyklopet före ett dyk för att undvika imma,
Varje dykshop med självaktning säljer också antidimmedel på flaska. Det fungerar ungefär lika bra som att spotta på ytan som man vill antidimbehandla, men är kanske inte lika motbjudande för den äckelmagade.

Tillägg: antiimmedel, förstås.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det finns också påhäng att sätta framför dioptern med ytterligare styrka. Skulle möjligen kunna funka.
Men usch vilket bök att växla mellan glasögon och inte hela hela tiden. Jag behöver glasögon för att se bra när jag inte kikar i kameran.
Du skulle kunna ha ett par glasögon med ett slipat glas framför det öga du inte tittar i kamerasökaren med, och inget glas alls framför det andra ögat.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag är en aning närsynt och behöver glasögon utomhus men reder mig rätt bra utan inomhus. Min första kamera var en Lumix LX2. Den hade bara en bakre display men inget ”nyckelhål” att kika i. Jag vande mig vid detta och för mig är numera sökaren ett tämligen obsolet bihang. Jag ser det jag vill se på displayen och det räcker.
Jag har sett fotbollsfotografer med stora hus och tunga objektiv balansera utrustningen på enbensstativ och titta på bakre display. Men tyvärr är detta främmande för mig vid fotbollsfoto.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Sammanfattningsvis finns det alltså tre grupper av förslag.
- undvik att fuktig luft bildas så att den kommer i närheten av glasen
- se till att glasen är varma
- belägg glasen med någon sorts substans.

När det gäller första punkten är såklart utandningen en stor bov. Men som Persson noterade så kan även kroppen i sig ånga på rätt bra om man är i rörelse.

Andra punkten verkar sakna lösningar på marknaden.

Tredje punkten har jag själv bara misslyckade erfarenheter av.

Dags att utforska ämnet glasögondefroster :)
(Vilket bara tog några sekunder. Hittade genast en patent. https://patents.google.com/patent/US4209234A/en)
 

Michael f8

Aktiv medlem
Finns det ingen optiker i gruppen som skulle kunna guida oss här?

Jag tänker OM det är skillnad på glas och glas vid immbildning?
Vet optikerna vilka medel som hjälper och inte.
 

skalman-63

Aktiv medlem
Byt glas till nya med bättre ytbehandling, kolla med din optiker. Kolla dina egna med att hälla vatten på dom, finns det droppar kvar på glaset, eller rinner det direkt av. Har numera väldigt sällan problem med imma och regn.
 
  • Gilla
Reaktioner: afe

fotobollfoto

Aktiv medlem
Byt glas till nya med bättre ytbehandling, kolla med din optiker. Kolla dina egna med att hälla vatten på dom, finns det droppar kvar på glaset, eller rinner det direkt av. Har numera väldigt sällan problem med imma och regn.
Vad händer om du andas ut fuktig luft direkt på glasen?
Vad händer om du lägger glasögonen i kylen en stund, och när du tar ut dem andas ut din fuktiga andningsångor på dem?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Version 2 av prototyp klar. Nu inväntar jag tillfälle att testa. Lägger den i kameraväskan så att den finns med nästa gång jag stöter på imma-problem.FCF18F59-FF11-45EA-BEC7-140AF12AF576.jpeg
 

afe

Aktiv medlem
Vad händer när du öppnar diskmaskinen direkt efter den är klar?
Jag rekommenderar att man absolut inte testar det - varm vattenånga från diskmaskinen kan förstöra ytbehandlingen på dyra glasögon och optiker avråder bestämt från att ha på sig glasögonen när man öppnar t.ex. diskmaskinen (eller kliver in i en bastu). Samma gäller förstås en varm ugn, grill eller dylikt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
I mitt fall handlar det inte om bakugn eller diskmaskin.
Kvällstid på hösten vid kall och fuktig väderlek med kamerahuset upptryckt mot ansiktet kommer utandningsluften att tvingas passera glasögonen varvid imma uppstår. På det högra glaset. Det som ligger an mot okularet alltså.
Det vänstra ögat och glaset (som har fri sikt bredvid prismahuset) blir inte påverkat.

Det har kommit flera goda råd i tråden som är värda att prova. Det gäller bara att väderförhållandena ska infalla så att resultaten kan utvärderas.
 
ANNONS