Annons

Import av kameror och objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobiasjohansson

Ny medlem
Jag har funderat lite på att skicka efter kameraprylar från usa och undrar om det finns någon som kanske har lite erfarenheter av detta?

Häromdagen hittade jag på http://focuscamera.com bl.a. ett nytt Nikon 20/2,8 för bara $388,95 som med dagens kurs blir 3310 SEK!!! Samma objektiv på www.cyberphoto.se som är bland dom billigaste i Sverige kostar 8744. Mitt drömobjektiv Nikon 17-35/2,8 EDIF AFS kostar på cyberphoto 21469 och i usa $1312.95, ungefär 11200 kronor.

Vad är det som är så fel??? Det blir ju billigare för mig att beställa en flygbiljett tur och retur och handla objektivet på plats än att köpa samma sak här.

Fast en följdfråga på föregående. På http://focuscamera.com säljer man två varianter av samma objektiv, en USA-variant och en internationell. Vad är det för skillnad och finns det en för Europa / Sverige producerad lins oxå?

Och slutligen. Kan någon komma på en bra anledning för mig att köpa objektivet i Sverige?

Det är definitivt billigare!
Räkna med frakt, moms och eventuell tull också.

USA-varianten har bara USA-garanti. Dvs du måste skicka gluggen till staterna för garantiåtgärd.
Den andra har världsgarantin...

Glöm inte lägga på 6.7% tull och 25% moms på de priserna.

Köper du USA, får du garanti och kan serva grejjorna i SVerige. Köper du "grey-market" så får du skicka prylarna till butiken för service.. kanske mindre kul.

Sök gärna i vårt forum på Import USA... du lär hitta mycket matnyttigt.

Lite felaktigt Johan...

Klippt från focuscamer.com

"Should an international model require service for defects within our coverage period, we will absorb any repair cost. Just as you would with the manufacturer, you would only be responsible for shipping costs. You would ship the item to us instead of to the manufacturer's service agent, and WE would forward the item to an authorized USA service facility, at OUR expense.
"

Alltså.. Internationell modell är samma som de övriga kallar för Gray-market... Dvs service sker genom att man sänder produkten till inköpsstället.

Mera:
"Would you prefer knowing that you can ship a defective item to the nearest manufacturer repair center, instead of back to us? Then, yes, you should stick to the USA model."

Alltså.. med USA-modellen kan du skicka varan till din närmsta serviceställe.

Tack för svaren.

Så om jag förstått det här rätt så beställer jag USA-modellen och lägger till tull plus skatt för att kunna få service på den i Sverige. På Nikon 20/2.8 blir totalkostnaden 5350 kronor för den importerade och 8744 om jag köper den i Sverige. Sen får jag självklart betala för frakten också.

Frågan jag kanske skulle ställa är varför det är så dyrt i Sverige...

Pris för importerad fotoutrustning:

(Pris i dollar * växlingskurs + fraktkostnad) * 1.07 * 1.25 + Expeditionsavgift i tullen (ett par hundra)

Ofta blir det billigare än att köpa i sverige, men inte alltid.

Låter misstänkt om USA modellen är den med värlsgaranti, kan det vara så att dom har råkat vända på vilken som är vad. Inte direkt ovanligt med tryckfel. Den billigaste av dom två borde vara den med canons usa garanti, och den dyrare med världsgaranti.

Vore tråkigt om du fick fel från början.

Tullavgiften är på ca 3%. Har beställt från USA och det var inga problem. En gång fastnade det i tullen, fick betala 3% i tullavgift plus 25% moms. Nästa gång skrev jag på beställningen att de skulle skriva "SAMPLE" på innehållsdeklarationen, då fastnade det INTE i tullen. ;)

//Joseph

Glock skrev:
Tullavgiften är på ca 3%. Har beställt från USA och det var inga problem. En gång fastnade det i tullen, fick betala 3% i tullavgift plus 25% moms. Nästa gång skrev jag på beställningen att de skulle skriva "SAMPLE" på innehållsdeklarationen, då fastnade det INTE i tullen. ;)

//Joseph

Å andra sidan är väl det ett BEDRÄGERI att göra så..

Jösses vad momssnikna människor kan vara..

Okker, du är verkligen rätt person att komma med en sådan kommentar, med tanke på ditt efternamn. ;)

Ja, vad ska man göra i ett land med världens högsta moms och där ekobrott ger högre straff i allmänhet än mord? ;)

Skönt att Tyskland "bara" har 16% moms iaf.

Hur många betalar momsen i tullen när de kommer hem från USA eller annat icke EU-land, när de handlat prylar?

Jag lurar mer än gärna staten på pengar, medvetet, vem gör inte det?

Den som är utan skuld kan ju ta och kasta första stenen...

Kolla gärna in:

http://www.aaacamera.com/

Nån som kan hitta billigare? 600mm/4 IS USM för strax under 6 000 dollar! Dubbla priset i Sverige!

Senast ändrad:
Glock skrev:

1) Okker, du är verkligen rätt person att komma med en sådan kommentar, med tanke på ditt efternamn. ;)

2) Ja, vad ska man göra i ett land med världens högsta moms och där ekobrott ger högre straff i allmänhet än mord? ;)

3) Jag lurar mer än gärna staten på pengar, medvetet, vem gör inte det?

1) Ja.. jag kallar mig iaf inte "Glock"! ;)

2) Flytta!! Sverige är ett fritt land att flytta från!

3) Synd bara att du antagligen nasar på systemet när det väl kniper för dig?

1) Glock syftar på grenen jag tävlar i, inget annat, det är bara ett alias.

2) Varför ska jag flytta, när jag kan handla från andra länder istället?

3) Systemet är väl till för att utnyttjas/använda sig av. Motsatsen vore ju dumt! Vem vill bli utnyttjad? *skrattar*

4) Som jag sa, är du helt utan skuld, så kan ju du ta och kasta första stenen... ;)

Glock skrev:

2) Varför ska jag flytta, när jag kan handla från andra länder istället?

3) Systemet är väl till för att utnyttjas/använda sig av. Motsatsen vore ju dumt! Vem vill bli utnyttjad? *skrattar*

4) Som jag sa, är du helt utan skuld, så kan ju du ta och kasta första stenen... ;)

Ok, whatever, vi släpper det här!
Jag tror inte du vill förstå eller göra rätt för dig.

Senast ändrad:
Nej, det kan du inte. Nu betyder inte det att jag gör allt i min makt att lura staten på pengar, bara i den här specifika frågan, import från icke EU-land alltså! Det är ju coolt att betala skatt för att citera Mona Sahlin. Men att betala moms är fan inte kul alla gånger.

Lagstiftningen i det här landet är verkligen inte försvarbar när det kommer till ekobrott kontra mord.

Är det verkligen ingen annan som håller med om detta?

USA garanti är worldwide på dom saker som har den... oftast inte digitalkameror.

International är ett dåligt ordval då det kan förväxlas med world wide. Och inte riktigt jämställs med Direct Import vid första anblicken.

Jösses vad momssnikna människor kan vara..
Det är inte bara momsen om du kollar, momsen förklarar inte varför en säg..hmm.... Elan 7(Eos 33) kostar 2500:- i usa... med världsgaranti...och 5200:- här i sverige. Har sett att det finns en del annonser i sverige på Elan 7... dom kan sälja den för högre summa begagnad här än vad dom köpte den för.

Och ta senaste prisäkningen på 10D, nu är den nästan nere i samma pris som i andra länder. Trots att vår moms fortfarande är 25% och till viss del står för skillnaden.... men vart tog dom andra 3000 kronorna vägen. Men canon saknar nog inte dom speciellt.

Damocles skrev:
Det är inte bara momsen om du kollar, momsen förklarar inte varför en säg..hmm.... Elan 7(Eos 33) kostar 2500:- i usa... med världsgaranti...och 5200:- här i sverige. Har sett att det finns en del annonser i sverige på Elan 7... dom kan sälja den för högre summa begagnad här än vad dom köpte den för.

Och ta senaste prisäkningen på 10D, nu är den nästan nere i samma pris som i andra länder. Trots att vår moms fortfarande är 25% och till viss del står för skillnaden.... men vart tog dom andra 3000 kronorna vägen. Men canon saknar nog inte dom speciellt.

Jag har aldrig protesterat mot att man ska handla utomlands. Jag förordar att man ska vara prismedveten som konsument och handlar själv utan att tveka från england, usa eller tyskland om mellanskillnaden gör det värt det.
Däremot undrar jag över momssnikenhetsfenomenet som verkar uppstå när en pryl kan köpas så otroligt mycket billigare i staterna så vill man inte göra rätt för sig med tull och moms?

Det är ganska mycket som hamnar kring halva priset i sverige, momsat fraktat och klart. Jag ser liksom inte vad det finns att gnälla om. Sedan finns oron för att smusslet skall upptäckas etc.

Nej med raka rör kommer man i slutändan längst.

Glock skrev:

Så bra att du skriver det. Då vet alla som läser detta vad som finns i ditt vapenskåp. Du borde vara lite mer försiktig med vad du skriver.

MVH Uffe

Off topic men man bör tänka på att detta är ett forum som är tillgängligt för alla på nätet.

De vet också att jag har kamerautrustning som är värd över 30 000 kronor. ;)

Det finns även ett forum på Yahoo som vi IPSC-skyttar använder oss av, det är ju också öppet och där säljs och köps det hejvilt.

Varför ska jag hymla med att jag skjuter pistol? Har bilder på min hemsida och filmsnuttar om de nu är så jävla nyfikna. De som vågar kan ju alltid försöka ta dem ifrån mig, de får bara ETT försök, jag lovar...

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto