Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Importera bilder till Lightroom classic 2023 från minneskort via kortläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

weru

Aktiv medlem
När jag klickar på "Importera" längst ner till höger får jag upp en ruta med text "Det gick inte att kopiera en fil till målgruppen eftersom den är skrivskyddad"
Har aldrig haft det problemet tidigare. Har alltid gjort på samma sätt utan problem.

/Rune
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Börja med att kopiera filerna utan att använda LRC.
Kolla om filerna är OK.
Importera sedan.
Troligtvis är det inte själva LRC som strular.
 

weru

Aktiv medlem
Börja med att kopiera filerna utan att använda LRC.
Kolla om filerna är OK.
Importera sedan.
Troligtvis är det inte själva LRC som strular.
Hej Erik Hur ska man kopiera bildfilerna ligger ju på minnerskortet. Så fort man sätter i kortläsaren i datorn så kommer bilderna upp LRC. Felet uppstår när man klickar på inportera nere till höger det är då som det kommer upp det är då inte går att kopiera filen till målgruppen eftersom den är skrivskyddad. mvh Rune
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hej Erik Hur ska man kopiera bildfilerna ligger ju på minnerskortet. Så fort man sätter i kortläsaren i datorn så kommer bilderna upp LRC. Felet uppstår när man klickar på inportera nere till höger det är då som det kommer upp det är då inte går att kopiera filen till målgruppen eftersom den är skrivskyddad. mvh Rune
Fimpa LRC (för säkerhets skull) och tryck Win+E* och leta upp kortläsarens enhetsbeteckning bland lagringsenheterna. Om vi pratar Windows dvs.

Antar att du har ställt in att LRC ska öppnas när en minneskortläsare ansluts. Det går att ändra, men nu ville du väl bara testa vad som är vad, så att säga.

*Öppnar Explorer/Utforskaren
 

weru

Aktiv medlem
Börja med att kopiera filerna utan att använda LRC.
Kolla om filerna är OK.
Importera sedan.
Troligtvis är det inte själva LRC som strular.
Hej igen Nu har jag formaterat kortet och lagt in nya bilder kortet. Det är fortfarande samma problem. Jag skickar två skärmdumpar. Mvh RuneSkärmbild 2024-02-04 151804.pngSkärmbild 2024-02-04 152051.png
 

BosseDä

Aktiv medlem
Kan det vara så att ditt måldir "Användare" är skrivskyddat. Vissa dir på rotnivå på C: disken är detta.
Prova med att ex placera bilderna på mappen "Rune".
 

weru

Aktiv medlem
Kan det vara så att ditt måldir "Användare" är skrivskyddat. Vissa dir på rotnivå på C: disken är detta.
Prova med att ex placera bilderna på mappen "Rune".
Tack för tipset. Det hade jag aldrig kunnat lista ut själv. Nu fungerar det som det ska.
Tack för hjälpen. :)
//Rune
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej Erik Hur ska man kopiera bildfilerna ligger ju på minnerskortet. Så fort man sätter i kortläsaren i datorn så kommer bilderna upp LRC. Felet uppstår när man klickar på inportera nere till höger det är då som det kommer upp det är då inte går att kopiera filen till målgruppen eftersom den är skrivskyddad. mvh Rune
Man använder en enkel filhanterare o kopierar filerna dit man vill ha dem......
 
ANNONS