Annons

Lightroom 5 kan inte längreimportera foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Mashavet

Aktiv medlem
Sitter desperat och försöker importera nytagna foton till Lightroom 5.7. Importfönstret visar så glatt alla filer på SD-kortet, men när jag försöker importera får jag felmeddelande att LR inte kan läsa filerna.

Problemet har uppstått nu. Jag har tidigare importerat tusentals foton utan problem. Inga nya programistallationer har gjorts, förutom automatiska uppdateringar.

Jag har testat olika SD-kort, jag har testat både inbyggd och extern kortläsare, jag har startat om datorn, jag har provat olika typer av bildfiler från olika kameror (jpg, rw2 och dng), jag har provat att importera redan tidigare importerade foton igen, jag har provat att kopiera fotona till en mapp på hårddisken och importera därifrån. Lightroom envisas med att inte känna igen bildfiler när jag importera. Att bara visa foton ligger ligger på SD-kortet verkar däremot gå bra, som sagt.
Lightroom 5.7, Camera Raw 8.7
Datorn är en snabb och fullt modern bärbar med Windows 7 (Jag valde bort Win8)

Jag har Elements 10 i datorn också. Där gick det utan problem att importera.

Någon som har någon bra idé? Eller någon som har varit med om detta?
 
Senast ändrad:
Har liknande problem som du sedan ett par veckor tillbaka. Ibland läser den in en eller två bilder och sedan står den still. Gör jag om importproceduren så brukar dock resterade bilder gå att läsa in. Jag kör en HP 8300 dator och har samma versioner på program och op-system som du. Jag kopplar inte problemet till någon uppdatering från Adobe?!
 
Jag har sett på nätet att det eventuellt kan vara problem vid importen med filnamn som börjar på '_', har du sådana?

Nu vet jag inte vad du har för kamera men för Canon var det i alla fall så att beroende på vilken färgrymd man valde så ändrades filnamnet till att börja med '_' (jag tror det var för AdobeRGB) alternativt om du angett något eget val att filnamnet ska börja så.

Kolla även att du har senaste versionen, 5.7.1
 
Inga såna filnamn. Jag har testat med kort från flera olika kameror, med olika filformat och de olika kamerornas egna principer för namngivning.
 
Problemet löst

Lightroom hade av någon anledning valt att hitta på en nytt ställe att importera till. Exakt var vet jag inte, men den presenterade ett katalogträd som såg bekant ut, m en som tydligen låg på något ställe som inte var tillgängligt. När jag testade att byta målmapp funkade det.

De felmeddelanden jag fick var ju inte till någon större hjälp. Oftast gick det ut på att LR inte kunde läsa filerna, men jag fick också andra som i stort sett inget mer än "funkar inte". Hade jag fått ett meddelande som sa att målmappen inte var tillgänglig hade ju problemet varit löst på nolltid. Dåligt, Adobe!
 
ANNONS