Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Importinställningar LR4 för att bild ska bli lika som i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Vad använder ni för importinställningar för att jpg-renderingen ska bli lika i LR4 som i kameran?

Har gjort inställningar på min Canon 5D III så att jag är nöjd med hur bilderna ser ut på displayen. När jag sedan importerar dem direkt från kortet till LR så ser jag först bilden som den ser ut i kameran, men nästan ögonblickligen hoppar den över till en annan variant som skiljer sig lite från hur den ser ut i kameran.

Har Adobe Standard (har jag för mig att det heter, sitter inte vid den datorn nu) som default, men ingen av varianterna Camera Faitful, Neutral, Landscape, Portrait o s v, får bilden att se ut som i kameran.

Ska man ladda ner någon specifik profil för 5D III någonstans? Eller hur gör ni?

Tacksam för tips!

Fotografera i RAW+JPG och lek sedan i LR med RAW för att få samma inställningar som du vill ha.
Glöm inte bort kamerakalibreringen i LR för att simulera färgmättnad/nyans.
Själv bryr jag mig inte om kamerans jpg inställningar överhuvudtaget.

/stefan

Fotar i JPG+RAW. Har fram till nu, liksom du, struntat i inställningarna i kameran, men tänkte prova detta för att spara tid. Om jag är nöjd med det utgångsläge jag får i kameran, så skulle jag vilja kunna använda det. Därav frågan.

Utveckla gärna vad du menar med "kamerakalibreringen i LR för att simulera färgmättnad/nyans".

Fotar i JPG+RAW. Har fram till nu, liksom du, struntat i inställningarna i kameran, men tänkte prova detta för att spara tid. Om jag är nöjd med det utgångsläge jag får i kameran, så skulle jag vilja kunna använda det. Därav frågan.

Utveckla gärna vad du menar med "kamerakalibreringen i LR för att simulera färgmättnad/nyans".

LR använder som standard Adobes egna färgtolkning för RAW-filerna. Men det kan man gå in och ändra så man få de olika instäkllningar som kameran har, ex Standard, Portrait, Landscape och Neutral.
Sen har du vad jag förstått ändrat färgmättnad, skärpa och kontrast. För att matcha dessa får du sedan lägga på det i BASIC fönstret och skärpeverktyget i LR. Försök att titta på JPG-bilden tills du blir nöjd med slutresultat.

Själv använder jag en modifierad variant av SLR Lounges systems bas import inställningar http://www.slrlounge.com/store-product/lightroom-4-presets-system-by-slr-lounge

Den PRESET:en använder jag alltid vid min import.

/Stefan

LR använder som standard Adobes egna färgtolkning för RAW-filerna. Men det kan man gå in och ändra så man få de olika instäkllningar som kameran har, ex Standard, Portrait, Landscape och Neutral.
Sen har du vad jag förstått ändrat färgmättnad, skärpa och kontrast. För att matcha dessa får du sedan lägga på det i BASIC fönstret och skärpeverktyget i LR. Försök att titta på JPG-bilden tills du blir nöjd med slutresultat.

Själv använder jag en modifierad variant av SLR Lounges systems bas import inställningar http://www.slrlounge.com/store-product/lightroom-4-presets-system-by-slr-lounge

/Stefan

Tack för svar! Det är alltså så att det alltid sker en ny rendering i LR som man kan försöka få så lik den i kameran som möjligt, men man kan inte få "samma rendering" att följa med?

Tack för svar! Det är alltså så att det alltid sker en ny rendering i LR som man kan försöka få så lik den i kameran som möjligt, men man kan inte få "samma rendering" att följa med?

Den preview du ser i början är en jpg preview av RAWfilen som kameran skapat. Den kan inte LR använda sig av. Bry dig inte om den.

/Stefan

Din fråga är egentligen omöjlig att besvara innan du kan precisera den.

För att precisera den måste du lära dig själv att SE igen. Exakt VAD är det du söker? Exakt VAD är det du ser som "bättre"?

Det går aldrig att eftersträva en vag känsla av "något måste vara annorlunda". Då kan du hålla på i evigheter - och skulle du till slut lyckas beror detta mer på tur / otur än på praktiska omständigheter.

Prova att fota med kameran i läget raw+jpg - så att båda "varianterna" sparas på kortet. Båda kan sedan importeras i LR (som ju klarar jpg också).

Skifta mellan dem i LR, och ändra inställningarna för råfilen tills du är nöjd. Utgå INTE från Adobe Standard som kameraprofil, då är det dömt att misslyckas innan du ens börjat - välj en av de linjära profilerna typ "camera standard" osv. Spara sedan dina inställningar som förval.

- välj en av de linjära profilerna typ "camera standard" osv.

Hur skiljer sig Camera Standard vs Adobe Standard i detta avseende? Trodde all editering i LR var linjär. Eller kan profilerna vara byggda på olika sätt (bortsett från det uppenbara med färg och kontrastkurva)? Jag är övertygad om att jag missar nått fundamentalt här så jag måste fråga :)

Att olika profiler ger lite olika färger vet jag också. Men "dömt att misslyckas"?

Det handlar inte om att "ge olika färger" i det fallet. Vad det gäller Adobes kameraprofiler handlar det om att färger byter färgton (hue) beroende på hur mörk den är. Samt att den varierar i färgstyrka (saturation) beroende på hur mörk/ljus den är OCH vilken färgtonen är OCH hur stark ingångsfärgen är.

Adobe gör ett tappert försök att följa Munsell-konstans, vilket gör behandlingen olinjär i allra högsta grad. Det är alltså ganska fysiskt och praktiskt omöjligt att efterlikna en annan (en linjär) profil med en färgprofil från Adobe som utgångspunkt.

Sandy McGuffog har en bra visualisering här:
http://chromasoft.blogspot.se/2009/02/visualizing-dng-camera-profiles-part-1.html
Om profilerna varit linjära hade allt bestått av raka linjer i översta grafiken - det kan man ju inte riktigt säga att det gör...

Eftersom Canon högst antagligen har sin egen lilla variant på olinjäriteter blir det svårt att försöka följa exakt. Får du rätt på ljusa röda färger kommer mörka röda färger bli fel - osv, osv.

Innan man har lärt sig att se sådant i detalj är det ganska omöjligt, och "dömt att misslyckas" att försöka efterlikna en profil med en helt annan - också olinjär - profil som utgångspunkt.

PS- alla Adobes profiler är olinjära, men den de kallar "camera standard" brukar vara en bra utgångspunkt när man vill efterlikna en kamera-jpg. Den kommer fortfarande kräva en hel del finjusteringar, men med lite (mycket!?) möda kommer man ofta iaf nära.
DS

/Stefan

Innehåller dessa köpta presets mycket programmering? Eller finns det ett någorlunda enkelt sätt att göra en egen bas-inställning som ger "nöjaktiga resultat" och tillämpas vid import?

Om jag förstår TS rätt så handlar det kanske inte om att få perfekt färgmatchning med kamerans jpg?

Innehåller dessa köpta presets mycket programmering? Eller finns det ett någorlunda enkelt sätt att göra en egen bas-inställning som ger "nöjaktiga resultat" och tillämpas vid import?

Om jag förstår TS rätt så handlar det kanske inte om att få perfekt färgmatchning med kamerans jpg?

Nädå. Är precis som de presets man själv gör.
Kurvorna är dock svåra att göra själv. Gillar man arbeta snabbt så är det ett bra system.

/stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto