Annons

infra city - förbjudet område?????????

Produkter
(logga in för att koppla)

Efram

Aktiv medlem
HeatherCoix skrev:
Normalt sett när en väktare blir intresserad av en i nått mörkt industriområde och vill se id trots att han/hon inte får fråga kan du ju lämna detta till väktaren.
.
kanske en något överflödig kommentar, men ja lägger den endå hehe

Väktare får visst lov att fråga om ID.. dock kan han/hon aldrig tvinga dig visa det, och du har all rätt att säga nej.. men fråga får man alltid göra =)
 

HeatherCoix

Medlem
Hehe - läs mina tidigare inlägg i ärendet.

Acceptera nyfikenhet av diskuterad yrkesgrupp men grova övertramp medger dig rätt att plocka fjädrar.
 

Efram

Aktiv medlem
självklart är det så Niklas ^^ och ja håller med dig angående folket som arbetar i dom mindra bolagen.. trisst att behöva höra om sånt bara
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
jag åkte till infra city igår i sällskap med 2 vänner och en kille som heter kalle som hade läst denna tråd här på fotosidan.

till skillnad mot vad vissa tror här så tog jag inte med mig mina vänner för att "bråka med väktaren" utan snarare att ha som vittnen och stöd ifall denna väktare hade ett svängigt humör, vilket han verkade ha.

hursomhelst, vi dök upp, parkerade bilen och stod väl synliga en bit framför scandic hotel och fotograferade byggnaden.

efter några minuter dyker samma vakt upp som igår och börjar återigen tjafsa om att vi inte får vara där. då förklarar jag klart och tydligt för honom att det är en allmän plats, trots att det är privat mark så kan han inte avvisa oss därifrån då denna privat mark är inte inhängnat och därmed är en allmän plats.

jag påpekar för honom att han är en väktare, inte ordningsvakt eller skyddsvakt och har ingen laglig rätt att omhänderta mig.
han säger att han kommer att ringa polisen, jag är steget före och ringer polisen själv som verkar var väldigt ointresserad av detta och tycker det är inte ens värt att prata om, då jag som sagt inte begått något brott.
han slänger sig ur saker som "HÄR ÄR DET JAG SOM ÄR LAGEN" och påstår att infra city bestämmer lagen i sitt område.

han ringer 2 av sina kollegor, som han påstår är ordningsvakter, som dyker upp efter några minuter.
en av dessa, en ung kille med invandrarbakgrund, börjar att "mucka bråk" med mig genom att komma en centimeter ifrån mig och skrika ifall "det är något jag inte förstår och att jag borde dra därifrån nu" jag påpekar lugnt för honom att jag förstår allt hans kollega har sagt, men att han fortfarande inte har laglig rätt att avvisa mig därifrån.

han blir mer aggresiv när jag frågar honom ifall han är ordningsvakt och ber att få se på hans ordningsvaktsbricka som dessa två herrar inte har, han vägrar.

jag ringer polisen igen, efter att telefonen flertal gånger gått mellan mig och väktaren så når jag en polis i telefonen som förklarar klart och tydligt för denna vakt att han har förståelse för att dom är oroliga över brott osv. men frågar samtidigt om vi stör allmänheten, uppträder hotfullt eller misstänksamt vilket vakten svarar nej på. samtidigt så förklarar han för honom att platsen är en allmän plats och att jag har all rätt att få vara där om jag vill.

jag har redan hunnit ta mina bilder på scandic, sen är jag så trött att jag inte orkar ta fler bilder så jag säger till polisen att jag ska ändå åka iväg nu, men att nu vet vakterna att dom har ingen rätt att uppträda otrevligt och hotfullt för att jag är där, jag har all rätt att vara där.

polisen föreslår att jag skriver ett brev till infra city och påpekar hur dom här vakterna har bettet sig...

jag tänker nästan göra det.
när jag väl gjort det tänker jag uppmana er alla att skicka ett protestbrev till infra city mot att dessa VÄKTARE uppträder på ett sådant sätt.
jag tycker det är synd att dom behövde anlita SOB, vaktbolaget som var där tidigare hade väldigt trevliga och välutbildade väktare.

p.s. väktaren ville aldrig se mitt ID i det här fallet, trots att jag föreslog själv att han kunde få göra det. jag föreslog att han kunde ta mitt visitkort och kolla upp min verksamhet i efterhand, dessutom så vistades jag i ett upplyst område igår, väl synlig för ALLA som åkte förbi, gick förbi och säkert även för dom flesta gästerna på hotellet.
 

humbug

Aktiv medlem
popboydeluxe skrev:

jag tänker nästan göra det.
Nästan?

det är väl inget att fundera över. Skick abrevet nu direkt. De knäppgökarna skulle inte jag vilja ha arbetande på mitt område. Troligtvis gör InfraCity samma bedömning.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
"här är det jag som är lagen"

Vilken fjant.. EPA-snut är ett klart missvisande begrepp. EPA-Judge är kanske mera passande.

Pavel, redan på sida två eller tre skrev jag att du borde kontakta infracitys ledning skriftligen. Gör det.

Bra att du stod på dig, bra att det inte gick till annat än absurda samtal.
 

Jimpawa

Aktiv medlem
maila för guds skull! Jag skriver gärna på en protestlista eller liknande, för sådär ska det inte vara!
 

Don Ricardo

Aktiv medlem
Ojojoj vilka nötter till väktare det finns...
Jag skulle nog ha fotograferat färdigt i det området för en tid, vem vet vad dom kan hitta på nästa gång?
 

KGS

Aktiv medlem
Wow, vilken nagelbitare. Jag hoppas dina kamrater fotograferade "föreställningen" också. Kan bli årets bildserie på FS!

"Jag är lagen" den var fin... den ska jag prova på hustrun, nä lär inte vara nån bra idé... dottern... nä funkar knappast... hunden! ska genast testa.
 

ulfboo

Aktiv medlem
"Cirkulera"

" - Här är det jag som är lagen". Underbart! Tyvärr så finns det ingen lag som förbjuder folk att vara dumma i huvudet, inte ens om man är väktare.

--- Solen går upp i horisonten och vår hjälte rider hemåt. Återigen har det goda bekämpat det onda efter en hård strid i natten.

Krutröken efter ordväxlingen under duellen skingrar sig och ekot från "jag står väl här om jag vill" och "Här är det jag som är lagen" har precis ebbat ut.

Vår hjälte förbereder sig för att ta emot folkets hyllningar och skurkarna slickar såren och räds vad som komma skall, det rättsliga efterspelet.

Bestående av kanske en eventuell protestlista från FS. Ordningen i sandlådan är återställd...
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Ulf..

Du tycker alltså inte att det är problematiskt med människor som under tjänstemannaskydd bokstavligen tar lagen i egna händer och sig själva på tok för stort allvar?

Pavels agerande var förvisso av principiell natur men att klanka ned på det? Varför?
 

ulfboo

Aktiv medlem
Re: Johan

Självklart så tycker jag att det är problematiskt med människor som under tjänstemannaskydd bokstavligen tar lagen i egna händer.

Vilket i det här fallet knappast är relevant eftersom ingen av parterna har brutit mot några lagar. Eller begått någon olaglig handling. Att ta lagen i egna händer är för övrigt att förbigå den rättsliga processen och döma eller utkräva påföljd på egen hand.

Sedan kan det ju vara ett problem i sig att "ta sig själv på tok för stort allvar" vilket kanske gäller oss alla lite till mans.

Jag tycker bara att man ska välja sina strider och det här är enligt min uppfattning en storm i ett vattenglas, eller snarare en krusning.
 

RolandM

Aktiv medlem
Tror att våpra vänner på Aftonbladet skulle kunna göra något av detta :)

Rötäggen inom bekaningsbranschen bör förpassas till lämpligt ställe och bolagen som anlitar dem hängas ut till allmänt beskådande, när den lille medborgaren kommer i kläm. Ser redan löpsedeln framför mig.
 

Efram

Aktiv medlem
detta är juh så skrämmande så det är inte sant.. jag föreslår att du skrivet ett mycket detaljerat brev till SOB OCH infracity och dessa 3 kommer inte att arbeta lä'nge till i denna branchen... gå även till tidningarna i detta fallet tycker ja..

kändu dig hotad? då har du full rätt att stämma personen för olaga hot dessutom..

ja tål inte att se väktare missbruka å skapa sån skit. så buss på dom med allt du har.. men tänk på att du nog lyckas stöta på ett riktigt rötägg å hans polare.. lååångt ifrån alla väktare är på detta viset och dom flästa är vänliga och jhjälpsamma =)
 

tingberg

Avslutat medlemskap
Jag var där och vill tillägga att stämningen var långt ifrån trevlig. När den ena vakten gick emot Pavel och skrek någonting om hans svårigheter att förstå trodde jag ärligt att det skulle smälla...frågan är om det inte hade gjort det om vi inte var fler på plats. Kamerorna kanske hade en "lugnande" effekt... En av clownvakterna sa till och med "Det kanske är bäst att ni drar nu, innan det händer tråkigheter." Överlag agerade de sjukt oproffsigt och väldigt aggresivt från första stund.
 

Efram

Aktiv medlem
anmäl dom.. ring till SOB och fråga villka som tjänstgjorde på det området under den tiden och sen lägger ni in en anmälan.. svin som på detta sätt förstör ska inte tillåtas arbeta med ett sånt yrke
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Deras agerande uppfyller väl det som står om olaga hot i brottsbalkens 4:e kap §5 och borde kunna anmälas?

Lekmannamässigt gissar jag att utredningen läggs ned i brist på bevis och om det går till en rättegång blir det ord mot ord och då är det svårt att tippa vem rätten väljer att tro på.
 

Efram

Aktiv medlem
ja eftersom väktaren hade med sig sina vänner så väger deras ord troligen något tyngre.. dumt nog i detta fall..

troligen läggs det ner jo.. =(
 
ANNONS