Annons

infra city - förbjudet område?????????

Produkter
(logga in för att koppla)

Thunderbird

Aktiv medlem
popboydeluxe skrev:
jag åkte till infra city igår i sällskap med 2 vänner och en kille som ....

....jag tänker nästan göra det.
när jag väl gjort det tänker jag uppmana er alla att skicka ett protestbrev till infra city mot att dessa VÄKTARE uppträder på ett sådant sätt.
jag tycker det är synd att dom behövde anlita SOB, vaktbolaget som var där tidigare hade väldigt trevliga och välutbildade väktare.

p.s. väktaren ville aldrig se mitt ID i det här fallet, trots att jag föreslog själv att han kunde få göra det. jag föreslog att han kunde ta mitt visitkort och kolla upp min verksamhet i efterhand, dessutom så vistades jag i ett upplyst område igår, väl synlig för ALLA som åkte förbi, gick förbi och säkert även för dom flesta gästerna på hotellet.
Ville inte klippa in hela citatet. Snyggt jobbat Pavel. J@vligt snyggt. Precis så där skall en slipsten dras.
Just att du inte hetsade upp dig utan lugnt och sakligt förklarade, ringde myndighet som åxå förklarade. Bra, mycket bra.

"Jag är lagen", ja j@vlar. Tror inte jag hade kunna hållt mig lugn/hålla mig för skratt och Epa'n hade sagt så till mig.

/ E
 

Efram

Aktiv medlem
vad är det rolig amed loggan? förutom då att den är ganska ful och företaget i säg har en hemskt klantigt namn hehe
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Hahaha.. Upplands Våsby.. =)
Seriöst företag med bra korrläsning.

Titta under "Företaget" och bläddra ned lite.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag har iofs sett värre sidor för bevakningsföretag.

Sen kan man ju konstatera att "Säkerhets Ordningsbevakning" är ett namn som, trots den uppenbara avsikten, inte direkt kan sägas vara skrivet på det svenska språket...
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Paragrafryttaren skrev:
Sen kan man ju konstatera att "Säkerhets Ordningsbevakning" är ett namn som, trots den uppenbara avsikten, inte direkt kan sägas vara skrivet på det svenska språket...
Men det kanske har varit en tryckfelsnisse i farten?

Avsikten kanske var: "Säker hets! Ordningsbevakning"?

Det stämmer mera överens med personalens agerande enligt de erfarenheter Pavel & co haft de senaste nätterna.
 

Damocles

Aktiv medlem
Seså, skriv bara ett brev till SOB och även Infra-citys företrädare med ung. det du skrev i tråden i den långa posten. Nämn också det krävdes samtal med polis för att dessa "väktare" skulle kunna talas till rätta.

Att polisen faktiskt redan haft viss inblandning borde ju det vara att skäl för dem att se över sina rutiner och vilka de anlitar. Skulle det inte ta någon som helst skruv finns det säkert tidningar som är intresserade av det.

Men strunta för guds skulle inte att göra något åt det. Det vore precis som att bara godkänna att jajamensan, såna här väktare vill vi ha i samhället.
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
Nu har jag mailat...

Protestbrev skickas gärna till arne.mansson@infracity.se
som är ansvarig för affärsområdet



Hej Arne.

För några nätter sen när jag var på väg hem från innerstan så såg jag hur vackert det såg ut med solen i horizonten bakom
Scandic Hotel.
Jag åkte ner väl synligt in på området, ställde bilen med ljusen på och gick ut för att ta några bilder. Efter några sekunder dyker det upp en Väkta i bil från bolaget SOB, han säger åt mig att försvinna från området genast.
När jag frågar honom om vilka laga grund han har för att avvisa mig från området, som räknas ju enl. lag som allmän plats, så svarar han bara att han har all rätt att göra så, då jag egentligen ska åka hem och sova så orkar jag inte diskutera detta nu och skjuter på mitt fotograferande till dagen efter, när jag är väl hemma så kan jag ändå inte somna så jag ger mig av återigen mot infra city, jag behöver ändå bara 5 minuter för att ta dessa bilder.

Jag blir återigen mött av samma vakt som är mer aggressiv och påstår att jag enligt lag får inte befinna mig där, jag orkar inte stå där och tjafsa med honom så jag åker hem igen, men bestämmer mig för att bege mig till Infra City kvällen efter för att faktiskt TA dom bilder jag vill ha.

Jag åkte till infra city i Lördags i sällskap med 3 vänner.
Vi dök upp, parkerade bilen och stod väl synliga en bit framför Scandic och fotograferade byggnaden.

Efter några minuter dyker samma vakt upp som kvällen innan och börjar återigen tjafsa om att vi inte får vara där. Då förklarar jag klart och tydligt för honom att det är en allmän plats, trots att det är privat mark så kan han inte avvisa oss därifrån då denna privat mark är inte inhägnad.

Jag påpekar för honom att han är en väktare, inte ordningsvakt eller skyddsvakt och har ingen laglig rätt att omhänderta mig.
Vakten säger att han kommer att ringa polisen, jag är steget före och ringer polisen själv som verkar var väldigt ointresserad av detta och tycker det är inte ens värt att prata om, då jag som sagt inte begått något brott.
Under tiden vi står där och diskuterar gör han uttalanden som "HÄR ÄR DET JAG SOM ÄR LAGEN" och ”Det kanske är bäst att ni drar nu, innan det händer tråkigheter”.

Han ringer 2 av sina kollegor, som han påstår är ordningsvakter, som dyker upp efter några minuter.
En av dessa, en ung kille med invandrarbakgrund, börjar att provocera mig genom att komma en centimeter ifrån mig och skrika ifall "det är något jag inte förstår och att jag borde dra därifrån nu" jag påpekar lugnt för honom att jag förstår allt hans kollega har sagt, men att han fortfarande inte har laglig rätt att avvisa mig därifrån.

Han blir mer aggresiv när jag frågar honom ifall han är ordningsvakt och ber att få se på hans ordningsvaktsbricka som dessa två herrar inte har, han vägrar.

Jag ringer polisen igen, efter att telefonen flertal gånger gått mellan mig och väktaren så når jag en polis i telefonen som förklarar klart och tydligt för denna vakt att han har förståelse för att dom är oroliga över brott osv. men frågar samtidigt om vi stör allmänheten, uppträder hotfullt eller misstänksamt vilket vakten svarar nej på. samtidigt så förklarar han för honom att platsen är en allmän plats och att jag har all rätt att få vara där om jag vill.

Jag har redan hunnit ta mina bilder på scandic för den kvällen, sen är jag så trött att jag inte orkar ta fler bilder så jag säger till polisen att jag ska ändå åka iväg nu, men att nu vet vakterna att dom har ingen rätt att uppträda otrevligt och hotfullt för att jag är där, jag har all rätt att vara där.

Jag tycker det känns väldigt tråkigt att bli bemött på ett sådant sätt av några personer som verkar inte ha någon aning vilka befogenheter dom har och beter sig som ligister snarare än väktare. Jag möter dagligen väktare och ordningsvakter från större bolag som uppför sig på ett sätt som är långt från det väktarna i Infra City gjorde.
Jag vistas dagligen i Infra City, antigen är det SATS, ICA Format, PC City eller läkarmottagningen Väsby Läkargrupp, därför känns det oerhört tråkigt att få en sådan negativ bild av Infra City som dessa herrar gav.

Jag känner mig kränkt av Er.

Med vänlig hälsning Pavel Maira
Fotograf
 

harryett

Aktiv medlem
intressant..

Duktigt mail Pavel!

jag är själv bara ute efter lite kul och funderar själv på att göra ett försök med att plåta infra.
Det är dssutom en riktigt bra fotospot på natten. Gärna med månen i bakgrunden.
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
svar...

Hej Pavel Maira,

Först av allt vill jag beklaga att du känner dig kränkt och blivit behandlad på ett som du upplever det aggresivt och obefogat sätt av det vaktbolag som vi anlitar.

Säkerligen hade vakten goda avsikter med sitt agerande. Ofta är det mycket effektivt att bara visa sig - eller ställa någon fråga - för att förhindra trista händelser i området.
Just i detta fall tycks vakten (vakterna) ha varit övernitiska.

Självklart är det av stor vikt för oss att ha ett område som upplevs som rimligt säkert - detta samtidigt som besökare i området känner sig välkomna och proffesionellt bemötta.

Jag kommer att ta upp händelsen med vaktbolaget och jag hoppas verkligen att du fortsätter att besöka SATS m.fl. i vårt område.

Bästa sommarhälsningar

Arne
 

Dajo

Aktiv medlem
Ibland blir man helt kallsvettig när man hör om hur vissa kollegor sköter sina jobb...

Jag hade istället skrivit upp signalement på personen jag mött, registreringsnummer på ev bil samt naturligtvis pratat lite med personen.

Man märker ju ganska snart om det är någon som har fotograferingen som ett "cover" eller om det är en riktig fotonörd som står där mitt i natten och tar kort.

Man kommer förvånandsvärt långt med lite ödmjukhet såvida man inte har lagstöd att skicka iväg personen vilket man kan ha om det inte är allmän plats.
Då kan det hända att man måste bli otrevlig för att lösa uppgiften när allt annat inte fungerat.

Att påstå att man är ordningsvakt när man inte är det är kriminellt. Föregivande av allmän ställning kallas det och ses som ett ganska allvarligt brott.
 

F.G.

Aktiv medlem
Väktarnas agerande får mig osökt att tänka på solstollarna(kommer någon ihåg programmet?)
"tull, tull"

Pavel, tog du några bilder på väktarna?
 

Thomas D50

Aktiv medlem
Fotoförbud i Sverige råder vid och inom Skyddsområden, eller annan plats där det är tydligt uppskyltat att Fotoförbud råder, med hänvisning. Om fotografering av privatpersoner som ber fotografen sluta med detta inte efterföljs, kan det sluta med Ofredande som är ett brott.
Allihop som läser denna tråd:
Sverige är det land där vi har bland de flesta rättigheter som medborgare i världen. Copyright-rättigheter mm kan man läsa om på expertsidorna här på FS.
Ex. I Svedala är man skyldig att t ex skylta när videoövervakning pågår.
Fota på, och om ngn påstår annat be vänligt denne visa var det går att se att fotoförbud råder.
Om ngn som läser detta är av en annan uppfattning skicka in var detta går att läsa.
Med vänliga hälsningar.
Thomas D50
 

Anddje

Aktiv medlem
Thomas D50 skrev:
Om fotografering av privatpersoner som ber fotografen sluta med detta inte efterföljs, kan det sluta med Ofredande som är ett brott.
Kan dom anmäla en för ofredande även om man inte på något sätt stör personen, utan bara fotar från lite avstånd?
 
ANNONS