Annons

Infrarött och Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Har börjat ta några testbilder med Hoya infrarött filter och Nikon D80.

Har hittar här i forumet och på andra sidor på internet att D80 inte ska vara så bra till IR (om det nu stämmer eller inte).
Jag undrar...testbilderna jag tog var med ISO mellan 200-320 och med mulen himmel och 30s slutartid. Visst jag får fram rödaktiga bilder som jag nog i bättre ljusförhållande skulle kunna få mycket bättre. Men dom är väldigt brusiga!

Är det någon som kan säga mig om detta har att göra med att D80 "inte kan klara att ta infraröda bilder" eller om jag har haft för högt ISO-tal eller om jag helt enkelt behöver bättre ljusförhållanden?

När jag ser alla underbara IR-bilder så blir jag helt betuttad får jag verkligen säga. Skulle gärna vilja uppnå något sådant själv!

Som regel skall du väl alltid ha så lågt ISO tal som möjligt när du fotar IR och visst skall D80 funka att köra IR med, har sett många bra exempel, den är inte lika känslig som t.ex D70 men helt användbar som jag förstått det. Sen får du givetvis bättre resultat om du har solsken.

Mvh.
Danne.

Men bilderna blev verkligen EXTREMT brusiga. Ska dock testa med ISO 100 och se hur det blir. Blir bara lite fundersam över vad anledningen är!

Kan brusigheten ha att göra med ett eventuellt fel på filtret?
Tycker att det låter konstigt dock.

Om man testar med kortare slutartid så blir det kanske bättre?

Oj hjälp! det där såg inget kul ut ;( tror dessvärre inte du kommer märka någon större skillnad på bruset även om du fotar med ISO 100. Vad kör du för filter?

Alla bilder bli lika brusiga? testa att använda dig av kortare slutartider. Jag tycker 30 sek. låter onödigt långt ... känsligare än så borde den vara. När jag fotar brukar jag ligga runt 4 sek. och bländare 11. men återigen det är med Nikon D70.

Har kommit ner så pass så jag kunnat köra handhållet 1/60.

Ja alla bilder blir lika brusiga, kanske jag har märkt lite skillnad med mindre brus på de tagna med ISO 200. Ja jag ska testa att köra med kortare slutartid. Jag har som sagt bara tagit ett fåtal IR bilder med filtret jag fick igår och labbat lite.

Men om det skulle vara en inställning i kameran som får fram denna brusighet så vet inte jag vilken det skulle vara i så fall?

Om jag har läst rätt så är D70 bättre på IR än D80 men jag önskar att det inte är detta som är skillnaden!!

Ska i vilket fall som helst testa med kortare slutartid imorgon. Jag vill ju verkligen få detta till att fungera.

Jag skulle säga tvärtemot Dan - exponera så rikligt det bara går. Det blir ju speciellt viktigt vid IR-plåtande där man töjer så mycket i kurvorna vid efterbehandlingen.

Nu ser man ju inte helheten i ditt utsnitt, men om utsnittet är representativt så kan du nog exponera en hel del mer.

Varje försök att göra en bild (eller enskild färgkanal) ljusare kommer att öka bruset.

D70 är helt klart känsligare än D80/D200 på det infraröda planet och jag ber om ursäkt.. det var D200 jag hade sett lyckade exempel på IR med. Men det skall inte spela någon roll för det sitter väl samma sensor i D80 och D200 så vitt jag vet.

Passa på att gå ut en dag då solen lyser, du kan t.o.m låta kameran styra slutartiden och bara ställa bländaren och vitbalansen behöver du inte bry dig om när du fotar i RAW.

Ok! Ja jag hoppas att det kommer att fungera. Jag ska testa och hoppas på en solig dag imorgon. Återkommer i så fall med förhoppningsvis bättre resultat. Ska labba lite till.

Det skulle bli sol imorgon (det måste det bli för jag skall ut och spela golf) så det är bara ut och labba, testa en massa olika inställningar så skall du se att det löser sig.

Lycka till och jag ser fram emot att se vad du kommer fram till.

Mvh.
Danne.

Men, kan det verkligen vara den långa slutartiden som gör bilderna så otroligt brusiga?

(Undrande)....

Ville bara berätta att efter lite tester och olika inställningar på kameran så har jag i alla fall fått fram en första bild:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/880524.htm?set=lp

Det som i alla fall i mitt fall verkade/verkar vara problemet är att jag måste ha en bländare på c:a 4,5. Har jag den på 11 så blir det mest grynigt.

Hur tyckte ni att min första bild blev?

Gott Nytt År till alla på fotosidan!

Senast ändrad:
Den bilden blev riktigt bra. Har du lust så kan vi prova om det blir ngn skilnad med min kamera, vi bor ju inte så långt ifrån varandra. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto