Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inga bilder visas i LR 3.6

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Varför visar Lightroom 3.6 inte bilderna?

Har formaterat om datorn, ominstallerat Lightroom, anslutit den externa hårddisk bilderna ligger på (som fått en ny enhetsbokstav genom processen), återställt lr.cat genom att dubbelklicka på den aktuella undansparade back-upen av katalogfilen i utforskaren. LR släcker då de frågetecken det tidigare visat för bilderna.

Men, bilderna visas fortfarande inte i LR??

Men, exif, ratings och gjorda justeringar i bilderna visas i biblioteksmodulen resp framkallningsmodulen, dock förblir alla fönster där bilderna/bilden skall visas i LR helt gråa, inte ens filnummer visas (dock visas filnummer i exifdatan).

Har också testat "find missing photos" och även manuellt pekat LR till bildmappen genom "update folder location". Inga bilder visas, alla biblioteksfilter avstängda. Rawfilerna ligger där de ska på den externa hårddisken och ser ok ut när jag kollar med annan programvara.

Syns det något i Överblick uppe till vänster?
Och inget filter igång?
Slängt förhandsvisningar?
Vad är det för kamera som bilderna är tagna med? Filformat RAW/DNG/JPG?
Syns bilder i import-fönstret? I de andra modulerna?

Kan du lägga upp en skärmdump på hur det ser ut?

Rawfiler (Pentax PEF). Kamera Pentax K-x.
Syns inga bilder någonstans jag kan se (biblioteksmodulen, framkallningsmodulen).
Inga biblioteksfilter i gång.
Navigatorn visar inget.

Vad jag kan förstå har LR hittat filerna, men inget visas...

Skärmdump i biblioteksmodulen (de visade nummren är random 1, 2, 3 osv, har inget med bildernas egentliga filnummer att göra:

Jag har gjort den här processen tidigare på samma dator, med samma hårddisk, bilder och kamera, då funkade allt klockrent.

Bilagor

• Skärmdump LR.jpg
    Skärmdump LR.jpg
    42.1 KB · Visningar: 70
Testade byta enhetsbokstav på den externa hårddisken med bilderna, startade om datorn och körde "find missing folders" på årsmappen för 2013 med alla undermapparna. Alltså de mappar som nu frågeteckenmarkerades av LR pga bytet av enhetsbokstav. Frågetecknen försvann då jag pekade LR på den aktuella mappen 2013. Men fortfarande visas inga bilder i LR. Det enda som hände var att enhet H blev I i skärmdumpen ovan.

Två vanliga tips brukar vara:
- radera preview-mappen (nya previews byggs sen upp automatiskt varefter du behöver dem)
- radera preferensfilen med alla inställningar

Fråga: vad händer om du markerar en bild och går in i develop/framkalla-modulen? Ser du bilden där?

Testade radera preview-mappen, ingen skillnad.

Preferensfilen med alla inställningar, vilken är det? Var hittar jag den?

Markerar jag en bild i biblioteksmodulen och växlar till develope kommer ingen bild fram, ett grått och tomt bildfönster. Överhuvud taget får jag inte LR att visa någon bild. Men jag testade importera nya bilder direkt från kameran och det fungerar och bilder visas.

Edit: Nehej, det funkar inte alls. LR visar bara de bilder som skall importeras i importmodulens bildfönster. Sedan de väl är importerade blir de lika osynligt grå som de andra bilderna i skärmdumpen.

-Torde kanske vara någon inställning någon stans?

Söker preferensfilen, som i Win XP lär vara: "The preferences file is Lightroom 3 Preferences.agprefs, located in Documents and Settings/[user name]/Application Data/Adobe/Lightroom/Preferences ".

Hittar ingen. Sökt C: på "Preferences.agprefs", ingen träff.

Ser onekligen märkligt ut.

Vad har du för operativsystem?

Har du kört alla uppdateringar?

Installerar du LR från en nedladdad fil eller från skiva?

Hittade preferensfilen nu, den ligger i dolda filer och mappar. Vågar man radera den där "Lightroom 3 Preferences.agprefs")?

Installerat från CD på samma vis som tidigare då allt fungerat som det skall.

Har inte kört några LR-uppdateringar denna senaste installation då jag tänkte att det kanske var någon sådan som spökade. Dock var allt uppdaterat då jag upptäckte problemet i samband med att jag ville använda LR efter senaste omformateringen av datorn.

Kör Windows XP med alla uppdateringar och servicepacks, på samma vis som tidigare då allt fungerade.

Ja, radera filen. Men gör en kopia innan om du vill ångra dig.

Prova att ladda ner 4/5:an och provkört?
Går filerna att visa i andra program? Tex FastStone som är gratis och läser RAW-filer.

Hittade preferensfilen nu, den ligger i dolda filer och mappar. Vågar man radera den där "Lightroom 3 Preferences.agprefs")?

Som jag förstått det så förstör du ingenting. Du tappar de inställningar du gjort däremot. Alltså programinställningar, inte bildernas inställningar. Så det ska vara ofarligt att ta bort filen. Jag har dock aldrig provat det själv.

Kan det ha med rättigheter att göra?

Kan det vara så att den "nya" användaren av datorn inte har rättigheter att öppna originalfilerna som ligger på den externa hårddisken eftersom dessa "ägs" av den gamla datorns användare.

Bara en vild gissning...

Tagit bort .agprefs nu, ingen skillnad.

Får inte in mer än version 3 på min gamla dator, då fyran kräver mer hårdvara än datorn har.

Det lite konstiga är ju att jag gjort samma procedur med omformatering av datorn bara två veckor sedan. Då fungerade det friktionsfritt att peka ut filerna för LR i den nya installationen.

Raworiginalen går utmärkt att öppna i Fast Stone och allt ser bra ut med filerna på externa disken.

Datorn har varit lite svajig, därav omformateringarna. Hårdvarufel? Datorn går annars som ett skott nu. I alla fall så bra som den skall. Det enda lustiga är att hårddisken, C:, som skall vara på 80 GB, bara är på runt 40 enligt utforskaren. Vet inte om det kan ha med saken att göra, att något inte är riktigt som det skall med hårdvaran?

Gäller 'blindheten' i LR även vanliga JPGs? Om du laddar ner en bild från nätet och lägger till i biblioteket, syns den ok? (För att utesluta att det har med RAW-formatet att göra).

Om du importerar in bilden (en testbild) som inte syns, hur syns den?
Tex: kopiera en RAW fil till skrivbordet och importera den i LR. Någon skillnad?

Har detta något med grafikdrivrutiner att göra? (en idé, lite bortom mitt område)

I ditt fall hade jag dubbelkollat mina säkerhetskopior vid det här laget.

Testade importera en nytagen jpg från skrivbordet. Exif visas i LR efter import, men inte bilden. Skärmdumpen ser ut så här, den markerade bilden längst till höger, nr 3:

Bilagor

• LR JPG jpg.jpg
    LR JPG jpg.jpg
    33.1 KB · Visningar: 30
Grafikkortet fungerar enligt enhetshanteraren och drivrutinen är där. Inga konflikter på enheten. Upptäcker inget märkligt i enhetshanteraren.

ANNONS
Götaplatsens Foto