Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Katlinka

Aktiv medlem
Hallå.
Jag upptäckte igår till min glädje att min familj hade sparat ett 50 mm 1,8m och ett 100 mm 2,8.
När jag idag skulle prova dom på min D50 så vägrade kameran ta en bild. det stod f-- i högra hörnet..
Vet itne riktigt vad detta beror på kan någon hjälpa mig?
MVH Jakob

D50 ger ingen ljusmätning med manuella objektiv utan elektronik i.

Du skall ändå kunna fotografera, i manuellt läge. Men du måste bestämma exponeringen med lös ljusmätare eller testbild och koll på histogram eller högdagerblink.

Tack. Med 100 mm objektivet fick jag köra 2,8 och slutar tid nermot 100 för att det skulel bli en skarp bild..
Dock var detta i ljus från en glödlampa..

Har också 50f1,8. fungerar som sagt bara i M läget, blixt och ljusmätning får du vara utan men det fungerar fint annars (bortsett från att du får ställa in bländare direkt på objektivet).

Katlinka skrev:
kan man inte använda det objektivet om man har externa blixtar?

Dina gamla objektiv är några av de skarpaste som har tillverkats så du kan säkert få fina bilder med dem. Du får ju dock bemöda dig med att fokusera manuellt. För att använda dem med externa blixtar så ställer kameran i läge M och väljer slutartid 1/125 - 1/160 sekund sedan väljer du bländare f/8 - f/10 beroende på hur starka blixtar du har. För att få sync mellan kamera och blixtar så kan du utlösa de externa blixtarna med diverse tillbehör. Allt från kabel till radiosändare. 50mm brännvid ger fina bilder i helkropp och 100mm ger fina porträttbilder.

Här finns lite exempel på 50mm och 105mm objektiv ihop med studioblixtar. http://www.pix4chicks.se/photo.htm

ANNONS
Götaplatsens Foto