Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen motljuskompensering i D80 i Auto, Sport, Macro, Porträtt, sport m.m?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Kan man inte använda motljuskompensering i D80 i lägena Ingen motljuskompensering i D80 i Auto, Sport, Macro, Porträtt, sport m.m?
Är det bara i P S A M man kan använda det?
Det är ju skitdåligt i så fall!
Tar man en bild och har solen fel vet man ju att det kan behöves kompenseras??

När du har den kunskapen, varför använder du inte PSAM lägena istället då ?

/kent

Visst kan man använda PSAM, men i vissa lägen kanske man vill använda "kreativa program" ändå.
På min gammla kamera kunde man köra med exponeringskompensation i alla lägen. Även blixten gick alltid att välja av, auto, upplättning osv.
I D80 kan man inte köra med upplättning i vissa lägen. Att behöva byta till P läge då känns lite bökigt. I princip är ju allt annat än PSAM kass då.
Skall ma ta ett sportfoto och väljer läge P får man ju inte kostarste slutartiden hela tiden vilken mankanske vill ha för att motivet inte skall bli oskarpt om det rör på sig. Att inte kunna exponeringskompensera då verkar dumt. Varför inte liksom..
/mvh Thomas

Thomas_N skrev:
I princip är ju allt annat än PSAM kass då.
Exakt.

Thomas_N skrev:
Att inte kunna exponeringskompensera då verkar dumt. Varför inte liksom..

För att Nikons support ska slippa svara på tusentals frågor från användare som råkat ratta in exponeringskompensationen i autoläget och sedan inte fattar varför de får över- eller underexponerade bilder.

Johannes

Thomas_N skrev:
Skall ma ta ett sportfoto och väljer läge P får man ju inte kostarste slutartiden hela tiden vilken mankanske vill ha för att motivet inte skall bli oskarpt om det rör på sig. Att inte kunna exponeringskompensera då verkar dumt. Varför inte liksom..
/mvh Thomas

Därför att man vid sportfoto väljer "S" läget och själv ställer in vilken slutartid man vill ha, det är väl dags för dig att lägga ner dom så kallade "kreativa programmen" och bli kreativ på egen hand istället.

/kent

Det är väl rätt självklart att man inte kan exponeringskompensera i de automatiska lägena. De finns ju för att man ska kunna låta kameran bestämma om man inte själv vet hur man gör, och då försvinner ju hela idén om det går att bestämma över kamerans bestämmande. Tillbaka på ruta ett. Använd de halvautomatiska lägena istället.

Bokeh skrev:
Därför att man vid sportfoto väljer "S" läget och själv ställer in vilken slutartid man vill ha, det är väl dags för dig att lägga ner dom så kallade "kreativa programmen" och bli kreativ på egen hand istället.

/kent

När jag var och fotograferade på Quiksilver bowlriders i malmö hade jag solen fel gentimot vart jag fick min sittplats och valde att köra på "A" och lägsta bländare för att få så kort slutartid som möjligt och bler väldigt imponerad av hur kameran agerade

AndreasOman skrev:
När jag var och fotograferade på Quiksilver bowlriders i malmö hade jag solen fel gentimot vart jag fick min sittplats och valde att köra på "A" och lägsta bländare för att få så kort slutartid som möjligt och bler väldigt imponerad av hur kameran agerade

Ja det är helt rätt sätt om du prioriterar så snabb tid som möjligt, om du därimot bestämmer dig för att en viss tid räcker, så är det bättre att använda "S" läget, speciellt om du inte har objektiv av högsta klass, då en viss nedbländning gör bilderna bättre.

Själv använder jag "A" läget till 99% då jag själv vill bestämma skärpedjupet i mina bilder, räcker inte slutartiden och en höjning av ISO till så är det stativ som gäller, men dom få ggr jag fotar rörliga objekt som tex sport mm, så kör jag i "S" läget, "P" läget har jag aldrig provat, och några autoprogramlägen finns det tack och lov inte på min kamera.

/kent

Verkar ju helt idiotiskt att man inte kan exponeringskompensera. Jag kan det på min kamera men istället kan jag inte ändra kontrast, skärpa och förgmättnad, och på canon kan man väll inte använda RAW när man kör motivprogram, om jag minns rätt.

När ska det äntligen komma en kamera med motivprogram som även passar lite mer kunniga fotografer.

Kanske att menyval där man väljer om motivprogramen ska vara "Auto" eller "Avancerade"

David G skrev:
Verkar ju helt idiotiskt att man inte kan exponeringskompensera. Jag kan det på min kamera men istället kan jag inte ändra kontrast, skärpa och förgmättnad, och på canon kan man väll inte använda RAW när man kör motivprogram, om jag minns rätt.

När ska det äntligen komma en kamera med motivprogram som även passar lite mer kunniga fotografer.

Kanske att menyval där man väljer om motivprogramen ska vara "Auto" eller "Avancerade"

Varför i hela friden skall det behövas motivprogram för mer kunniga fotografer ?

Behöver man det så är man inte kunnig, så enkelt är det, ge mig ett enda exempel på vad det är för motivprogram som jag skulle ha nytta utav, hittar du på något som jag själv inte kan göra lika bra eller bättre med halv autolägena "A eller S" på en svinblink så lovar jag att sitta på plattan i Stockholm naken och sjunga hela går på Midsommarafton :)

/kent

Senast ändrad:
Använder du aldrig P-läget?

Nä det är klart att om man aldrig använder P-läge så behöver man inga motivprogram heller.

Jag brukar använda P-läget så jag skulle gärna se att det fanns flera P-lägen, ett som prioriterar kort slutartid, ett för långt skärpedjup och ett för kort.
På min gamla Olympuskompakt kunde man lagra 3st olika lägen med egna inställningar, kanske har fel men jag fick för mig att även en så avancerad kamera som D200 hadde nåt liknanade, alltså lagra egna inställningar.

Jag gillar automatik men vill kunna anpassa den, känns så onödigt med en massa lägen på ratten när man inte kan anpassa dom till nåt vettigt.

edit: Isåfall är väll exponeringkompensation också onödigt för kunniga för det finns ju manuelt läge.

Senast ändrad:
VA?

Verkar inte som alla riktigt förstår vad P S A M verkligen betyder och hur man använder det ?

Med fara för att låta elak så gå en fotokurs eller läs en fotobok som förklarar hur kameran fungerar.

David Granberg (David G) skrev:
På min gamla Olympuskompakt kunde man lagra 3st olika lägen med egna inställningar, kanske har fel men jag fick för mig att även en så avancerad kamera som D200 hadde nåt liknanade, alltså lagra egna inställningar.

Jag gillar automatik men vill kunna anpassa den, känns så onödigt med en massa lägen på ratten när man inte kan anpassa dom till nåt vettigt.

edit: Isåfall är väll exponeringkompensation också onödigt för kunniga för det finns ju manuelt läge.

En chans att låta elak men varför köper man en D80 el en D200 om man ska ta bilder i automatiska funktioner? jag använder mykt sällan "p" el de färdiga inställningarna ... varför skulle jag vilja spara 3st speciella egna inställningar? varje ny sport bild el macro bild kräver sina inställningar beroende på ljus vind solens framför bakom osv. sällan man anväder samma exakta inställning 2ggr i rad

Sj köpte jag min D80 för att jag skulle kunna köra på "M" "S" "A" varav jag föredrar "S" "A" lägena och kör sällan på automatisk ISO utan det vill jag gjärna ha kontrollen över

Fotar man lite av varge och plötsligt vill ta en bild på människor är det rätt bra o mman kan få snygga hudtonder, uppmjukad kontrast och stor bländare för kortare skärpedjup. Skall man sedan ta på något som rör sig är det bra att kunna prioritera kort slutar tid. Har man tid på sig är det förståss bättre att ställa in allt för varje bild, men det är inte så dummt att kunna köra på autolägena i bland.

Varför vill du låta elak? blir du arg för att det finns möjligher som du inte anser dig behöva?

Jag anser mig inte behöva servostyrning på normalstora bilar men inte blir jag elak för att det finns ändå. Automatisk tändförställning tycker jag är bra att det finns.

Det är väll inget fel i att vilja anpassa sitt verktyg? Dom flesta har inte möjlighet beställa en personligt anpassad kamera så då är det ju bra om den serietilverkade produkten går att anpassa.

Det finns dom som säger att "jag skulle aldrig köpa en kamera med motivprogram", så otroligt dumt, man är ju inte tvungen att använda dom.
Eller tänk om man bara vill ha en vädertätad kamera och motivprogram?

Du kanske kan prova att målaöver allt utom MSA-lägena på din D80 och se om du blir lite mindre elak.

//David, som har en KM5D men det kunde lika gärna blivit en Nikon om det inte var för det där med att ljusmätaren stängsav ibland.

David G skrev:
Problemet är ju att det finns två huvudsakliga parametrar inom foto att leka med, bländare och slutare. De motivspecifika programmen gör alltså inte SÅ värst mycket egentligen om du tänker efter, men de ger många ovana fotografer en "trygghet" som består i att man har färdiga inställningar. Denna trygghet skulle snabbt försvinna om man kunde konfigurera om programmen så de gjorde lite vad som. Med digitalkamerans frammarsch gör programmen lite mer som kanske att ändra ISO (via auto-ISO), skärpning/kontrast/färgmättnad, om blixten ska poppa upp eller ej osv. Men i grund och botten är det hur slutare och bländare ska variera som är det stora i varje program.

Som kameratillverkare är det svårt nog att få folk att läsa manualen och förstå hur de kan konfigurera kameran. Att ge för många valmöjligheter kan innebära att man skjuter sig själv i foten, man får en kamera som är så svår att förstå sig på att folk gör fel och de motivspecifika programmen var ju till för att göra det hela enklare!

Det du efterfrågar låter som en finess som riktar sig mot mer erfarna fotografer som vill kunna konfigurera sin kamera och förstår hur slutare och bländare funkar. En kamera med olika inställningsbanker. Kanske kommer en sådan förr eller senare.

//David, som har en KM5D men det kunde lika gärna blivit en Nikon om det inte var för det där med att ljusmätaren stängsav ibland.
Jag har haft Nikon i åtskilliga år och inte haft något problem med detta. Eller menar du att ljusmätaren efter ett tag inte visar mätvärden i sökaren för att spara batteri? Den fördröjningen kan man ställa in själv på de kameror jag har (med ändrad batterikonsumption som effekt) och ljusmätaren tänds så snart du nuddar avtryckaren.

AndreasOman skrev:
En chans att låta elak men varför köper man en D80 el en D200 om man ska ta bilder i automatiska funktioner? jag använder mykt sällan "p" el de färdiga inställningarna ... varför skulle jag vilja spara 3st speciella egna inställningar? varje ny sport bild el macro bild kräver sina inställningar beroende på ljus vind solens framför bakom osv. sällan man anväder samma exakta inställning 2ggr i rad

Sj köpte jag min D80 för att jag skulle kunna köra på "M" "S" "A" varav jag föredrar "S" "A" lägena och kör sällan på automatisk ISO utan det vill jag gjärna ha kontrollen över
Personligen använder jag P-programmet rätt ofta vid vissa typer av plåtningar. Och varje sportbild behöver inte sina egna inställningar, det är bara prat. De "sportbilder" (actionbilder) jag tar är nästan uteslutande inomhus och där kan man förvånansvärt ofta köra med samma typ av inställningar. Faktum är att jag väldigt OFTA använder exakt samma inställningar 2 gånger i rad (och kanske oftare) när jag plåtar denna typ av bilder. Dock så får jag fram dessa inställningar med PASM-lägena så jag saknar inte direkt motivspecifika program eller möjligheten att konfigurera program själv.

Automatiken i D80 och D200 är bättre, snabbare och säkrare än i föregångare, så att man köper en sådan kamera betyder inte att man vill köra i halvautomatiskt läge eller manuellt läge utan minst lika ofta att man vill ha tillgång till bättre automatik. Annars kan jag använda min gamla hederliga Canon AT-1 som är helt manuell (fast då blir det filmframkallning igen).

En stor fördel med D200 är att auto-ISO äntligen är användbart till skillnad från D70 där man inte hade någon vidare kontroll över vilket ISO-värde som valdes. De gånger jag verkligen slår på auto-ISO vill jag att det ska funka.

Så även om jag förstår vad du skriver så håller jag inte med dig, låt folk köpa kameror av sina skäl. På samma sätt får man respektera att kameratillverkarens ingenjörer gör sina val, utefter vad de fått fram att kunderna önskar. (Ibland har de fel och det brukar märkas med tiden).

Angående det där med Nikons ljusmätare så har jag fattat det som att den stängs av om man använder nån sorts icke-elektroniskt manuellt objektv. Kan nån förklara varför det är så?

Ljusmätaren på min kamera funkar till och med utan nåt objektiv alls, slutartiden varieras så man får en grå bild vare sig man riktar kameran mot en lampa eller ner mot golvet.

Kanske inte helt jättenödvändig funktion men jag har lite svårt för mjukvaru-begränsningar, om det nu är så, i fallet med Nikon.

David G skrev:
Angående det där med Nikons ljusmätare så har jag fattat det som att den stängs av om man använder nån sorts icke-elektroniskt manuellt objektv. Kan nån förklara varför det är så? [...] Kanske inte helt jättenödvändig funktion men jag har lite svårt för mjukvaru-begränsningar, om det nu är så, i fallet med Nikon.
Aha, då förstår jag vad du menar. Det är inte endast någon mjukvarubegränsning som du skriver utan det är att Nikons billigare hus saknar mekanisk koppling för att känna av inställd bländare. För även om kameran klarar av att MÄTA genom objektivet och mätningen alltid sker på full bländaröppning i dessa kameror så måste ju kamera kunna berätta vilken slutartid den valda bländaren matchar. Eftersom den inte kan känna av bländaren är detta inte möjligt. (Man skulle kunna tänka sig mätning med nedbländad bländare, men det använder de inte dessvärre.)

Denna typ av mekanisk överföring finns på de lite större kamerorna.

Thomas, d80'n har ju spotmätning (vet inte hur stor men ska vara under 5%) så om du ställer in kameran på det och Halvautomatiska S (slutarförval). Då ska du inte behöva exponeringskompensera eftersom du bara mäter ljuset i en liten cirkel i mitten (där du ställer fokus) och behöver då inte kompensera för motljuset. Fungerar klockrent på min analoga Canon eos 3 så det ska nog funka bra på din nikon d80.

/ Erik (som heller inte gillar motivprogram, men det är en smaksak)

ANNONS
Götaplatsens Foto