Annons

Ingen skärpa på Canon 70-200 mm 2.8 L

Produkter
(logga in för att koppla)
mikwide skrev:
Enligt Photodo har
70-200 ett mtf värde på 0,80 vid bländare 2.8 och 135mm.

Min fasta 100 mm ligger på 0,71 vid 2.0. Vid bländare 4.0 hamnar mtf på 0,81.


Tveklöst verkar det som att zoomen ska vara skarpare/lika skarp på stora bländaröppningar.

Antar att du kollat på photodos mtf-mätningar, de görs bara på oändligt avstånd och man bör kan inte riktigt jämföra två olika objektiv på det viset. Det är mer inblandat. men hursomhelst så är EF 70-200/2.8L ett skarpt objektiv och något är fel med det exemplaret.
 
mikwide skrev:
Tack för tipset, jag har dock inte köpt gluggen ännu, men blir den knivskarp för en tusing i sevicekostnad kanske jag slår till. Eller så beställer jag en med IS från USA. tror det går på 15 000 tot.

Räkna med 16 000 så blir du inte besviken. Det tillkommer först 6,7% i tull och sen moms på rubbet.
 
Be dem skicka in gluggen till Canon för service och jämför sen. Blev det bättre, så köp den, och betala för servicekostnaden, men max 1000kr. Blev det ingen förbättring så har de ju iaf en servad glugg som de kan höja priset med en tusing på. :)

Det är ca 30min arbete för dem och det är justering av mjukvaran i gluggen som krävs, de justerar den inte mekaniskt. Jag hade tre gluggar plus huset med mig och det tog ca två timmar, tack och lov hade jag garanti, men jag frågade vad det skulle ha kostat och de sa runt en 2 000kr då det handlade om två L-gluggar och en 50/1,8.
 
ANNONS