Annons

Inget direkt avtal

Produkter
(logga in för att koppla)

Tegendal

Aktiv medlem
Hej!

Har genom min kör fått förfrågan om att fota åt församlingen kören är med i. Har försökt få dem att skriva någon typ av avtal så att jag kan ha lite kolla på hur bilderna används och hur mycket. Dock vill dom inte skriva avtal utan dom skriver såhär:

Ingen betalning
Fri användning inom församlingens verksamhet (gärna även för pressutskick)
Fotgrafens namn anges vid bilden.

Alltså kommer dom ha fri användning av alla mina bilder och eftersom inte "avtalet" har någon tidsgräns verkar det som det kan gälla hur länge som helst?

Ska jag bara gå med på kraven eller kräva att båda parter skriver under ett avtal?

/A
 
Jag skulle inte dela med mig av några bilder på de villkoren. Det är dessutom alltid bra att ha ett avtal. Men i det här fallet verkar det mest bara vara att de vill ha gratis bilder som de ska kunna använda när och hur som helst.
 
Jag skulle inte dela med mig av några bilder på de villkoren. Det är dessutom alltid bra att ha ett avtal. Men i det här fallet verkar det mest bara vara att de vill ha gratis bilder som de ska kunna använda när och hur som helst.


Ja det kände jag också. Alltid kul att fota åt någon/några men det känns ju inte så kul om dom kan användas lite överallt utan att jag riktigt kommer ha kontroll över det. Får bli till att tänka över det hela och kräva att avtalet skrivs på.

/A
 
Jag må vara lite konstig, men nog tycker jag att
Ingen betalning
Fri användning inom församlingens verksamhet (gärna även för pressutskick)
Fotgrafens namn anges vid bilden.
är ett avtal. Vad du tycker om avtalet är dock en helt annan sak...

Min åsikt är att ni bör skriva ett avtal, så att båda parter vet vad som gäller för bilderna. Bara för att ni skriver ett avtal behöver du inte få betalt, eller begränsa bildernas användning. Jag hade valt att låta församlingen använda bilderna fritt i sitt material, men inte för pressbilder. Kanske inte heller i reklammaterial, men det står dig fritt att göra som du vill.
 
Jag må vara lite konstig, men nog tycker jag att

är ett avtal. Vad du tycker om avtalet är dock en helt annan sak...

Min åsikt är att ni bör skriva ett avtal, så att båda parter vet vad som gäller för bilderna. Bara för att ni skriver ett avtal behöver du inte få betalt, eller begränsa bildernas användning. Jag hade valt att låta församlingen använda bilderna fritt i sitt material, men inte för pressbilder. Kanske inte heller i reklammaterial, men det står dig fritt att göra som du vill.


Dom vill inte ens skriva på något utan jag ska bara säga att det är okej. Jag har fått höra en sak som en bild ska användas till. Den ska vara med i en rekryteringsannons för kören. Denna annons kommer vara med i UNT och det kommer även att tryckas upp affischer med bilden på. Dessa affischer sätts ut på flera ställen i Uppsala :/
 
Om någon av dina bilder skall användas i reklam skall ni absolut skriva ett avtal! Du behöver fortfarande inte få betalt för det, bara för att ni skriver ett avtal.

Dock bör du se till att en punkt i avtalet lägger ansvaret på att de personer som syns på bilden ger sitt godkännande för att bilden används i reklamsyfte på församlingen, inte på dig.
 
Om någon av dina bilder skall användas i reklam skall ni absolut skriva ett avtal! Du behöver fortfarande inte få betalt för det, bara för att ni skriver ett avtal.

Dock bör du se till att en punkt i avtalet lägger ansvaret på att de personer som syns på bilden ger sitt godkännande för att bilden används i reklamsyfte på församlingen, inte på dig.

Då ska jag se till av det skrivs ett.

Avtal med personerna håller jag på med just nu så det ska inte vara några problem=)
 
Låter skumt att de vägrar skriva på avtal. Vad är deras problem med det? Det är väl bara att skriva ner exakt det som ni kommit överens om muntligt?

Berätta för dem att det blir svårt för dem att visa att de har rätt att visa att de har rättigheter att visa bilderna ifall de inte har något papper underskrivet. Det ligger ju i deras intresse att de ska ha rätt till bilderna även om de råkar bli ovänner med dig i framtiden eller något annat oförutsett inträffar. Om de inte vill skriva under kan du ju när som helst fakturera dem för otillåten publicering eftersom du aldrig skrivit över några rättigheter till dem :)
De kanske även har intresse av ensamrätt till bilderna om de vill undvika att samma bilder som de använder hamnar i något sammanhang som de inte vill förknippas med. Det bör de i så fall vilja ha skriftligt för att kunna upprätthålla.

Se i alla fall till att komma överens om att de inte får ge/sälja bilderna vidare (förutom till press om det är så bilderna är tänkta att användas). Om någon annan vill ha bilderna får de vända sig till dig och sluta egna avtal med dig.
 
Låter skumt att de vägrar skriva på avtal. Vad är deras problem med det? Det är väl bara att skriva ner exakt det som ni kommit överens om muntligt?

Dom säger att dom inte brukar ha det och att det blir så jobbigt att skriva massa avtal med fotograferna.

Berätta för dem att det blir svårt för dem att visa att de har rätt att visa att de har rättigheter att visa bilderna ifall de inte har något papper underskrivet. Det ligger ju i deras intresse att de ska ha rätt till bilderna även om de råkar bli ovänner med dig i framtiden eller något annat oförutsett inträffar. Om de inte vill skriva under kan du ju när som helst fakturera dem för otillåten publicering eftersom du aldrig skrivit över några rättigheter till dem :)
De kanske även har intresse av ensamrätt till bilderna om de vill undvika att samma bilder som de använder hamnar i något sammanhang som de inte vill förknippas med. Det bör de i så fall vilja ha skriftligt för att kunna upprätthålla.

Se i alla fall till att komma överens om att de inte får ge/sälja bilderna vidare (förutom till press om det är så bilderna är tänkta att användas). Om någon annan vill ha bilderna får de vända sig till dig och sluta egna avtal med dig.


Jag ska ringa imorn och prata med dom så att det löser sig, vore kul att få ut lite bilder men att allting går rätt til =)
 
Du kan inte berätta vilken församling det gäller? Jag ger dem gärna några av mina bilder att använda till precis vad som helst.

När jag sedan ser någon va bilderna någonstans så dimper det ner en saftig faktura från mig, och eftersom det inte finns något skriftligt avtal med mig så lär de ha svårt att bevisa att jag gett dem bilderna....
 
Har nu fått se en affisch med bilden, mitt namn står inte med, kommer inte bli några fler bilder till dom om dom inte väljer att skriva på ett avtal så jag kan anmäla dom för någon typ av avtalsbrott....

/A
 
Du har några möjliga sätt att agera nu, men vilket du väljer måste vara ett val du gör själv.

Enklast är att inte göra något alls, annat än morra inombords och lätta på trycket här på forumet.

Om du däremot inte har något alls emot att bränna broar så kan du skicka en fet räkning till den som gett ut affischen, eftersom (det muntliga) avtalet inte följts.

Och vill du verkligen bränna broar kan du skicka en fetare räkning, för olovligt brukande av din bild. Om ni bara har ett muntligt avtal lär det vara svårt att bevisa, även om det formellt sett fortfarande gäller...

Sedan lär det finnas en mängd andra sätt att agera: du kan till exempel börja prata med medlemmar i församlingen och låta dem förstå att du är besviken på församlingen, som lovat en sak och sedan inte levt upp till det. Eller så tar du reda på vem som skapat affischen och skäller ut denne efter noter. Eller så....

Edit: oavsett vad du gör tycker jag du skall förklara för församlingens styrande att de i framtiden inte kommer att få bilder från dig, och varför.
 
Har nu fått se en affisch med bilden, mitt namn står inte med, kommer inte bli några fler bilder till dom om dom inte väljer att skriva på ett avtal så jag kan anmäla dom för någon typ av avtalsbrott....

/A
Gör om bilden litegrann så att den blir en nidbild av originalet och skänk bort rättigheterna till någon lokal hårdrocksgrupp med satanistiska förtecken. Låt dem affischera stan inför nästa spelning. Så kan det gå om man inte köper exklusiva rättigheter...

Skämt åsido, tycker att du ska ta ett allvarligt snack med den som publicerat bilden (eller tänker göra det). De äger inga rättigheter att göra som de vill med den. De har inget avtal utom det muntliga där byline ingick som villkor för användande. Om de sätter upp affischerna har de alltså gjort sig skyldiga till olovlig publicering.

Du kan hindra dem från att använda bilden utan byline. Ifall de gör det ändå har du rätt att ta bra betalt trots att det muntliga avtalet sade att det var gratis (eftersom de brutit mot resten av avtalet). Det är den som publicerar bilden som ska kunna visa att de har rättigheter till den, det ligger alltså inte på ditt ansvar att visa att de inte får använda den.

Tycker att de verkar riktigt oschyssta som utnyttjar din godhet att göra fina bilder gratis åt dem och sedan helt struntar i dina önskemål. Jag skulle ha blivit riktigt arg ifall det inte rörde sig om något konstigt missförstånd bland dem som gjort i ordning affischerna.

Förklara allt detta för den som ansvarar för publiceringen så att denne får chansen att rätta misstaget och sätta dit ditt namn på de affischer som används. Visa gärna den här tråden så att han/hon får chansen att se saken ur fotografers synvinkel.
 
Senast ändrad:
Det är ett känsligt läge.

Jag ser det så här:
OM det är en kör som DU är med i och att DU har roligt med kören, så är mitt råd att inte göra mer i just detta fallet. Jag tror att om du börjar gräma dig för det hela så kommer det att gå ut över dina egna kulighetskänslor om att vara med i kören.

Bestäm dig samtidigt för om du vill råka ut för detta ngn mer gg.
Om du kommer fram till att du inte vill det så kan du mycket sakligt förklara för den ansvarige som du hade ett muntligt avtal med vad du känner över att den personen har brutit avtalet.
Säg att du vill glömma affären och aldrig mer bli påmind om den.
Säg också att om det händer igen så tar du till rättsliga metoder för att få betalt, dessutom BRA betalt.

Jag tycker också att du skall tala med dina föräldrar när du har bestämt dig och definitivt INNAN du talar med ngn som har med saken att göra.
Tro mig, de kommer att lyssna!
Och kanske kommer du få ett stöd som du aldrig trodde var möjligt.

Vill du råka ut för det igen, då är det bara att börja om en gg till...

Jag önskar att du får ett bra avslut.
/Erik Schalin
 
Bevaka dina rättigheter

Hej!

Har genom min kör fått förfrågan om att fota åt församlingen kören är med i. Har försökt få dem att skriva någon typ av avtal så att jag kan ha lite kolla på hur bilderna används och hur mycket. Dock vill dom inte skriva avtal utan dom skriver såhär:

Ingen betalning
Fri användning inom församlingens verksamhet (gärna även för pressutskick)
Fotgrafens namn anges vid bilden.

Alltså kommer dom ha fri användning av alla mina bilder och eftersom inte "avtalet" har någon tidsgräns verkar det som det kan gälla hur länge som helst?

Ska jag bara gå med på kraven eller kräva att båda parter skriver under ett avtal?

/A

En annan intressant aspekt är att detta förfarande eller liknande går att läsa om i dagspressen ganska ofta. Många tidningar idag vill ha just dina "nyhetsbilder" "midsommarbilder" mm och sänder du in dem till en rubricerad tidning så går du med på väldigt dåliga avtal som ger dem exklusiva rättigheter till ditt material därför att avtalen är skrivna för just din nackdel. De "köper" med andra ord dina bilder i samma stund som du klickar på länken "skicka bild"... och de lockar med att du får chans att vinna en kamera?

Kanske lite "off-thread" men värt att notera för de som inte aktar sig. Gå inte på denna blåsning.

Skriv alltid avtal, dessa är till för att skydda både fotografen och användaren annars kan det bli tråkiga efterdyningar. Går inte motparten med på avtal så gå bara därifrån och skratta dem i ansiktet, de inser snart att de satt krokben för sig själva då det inte är så lätt att få bra bilder gratis. Men många försöker naturligtvis.

Tack för en intressant och bra tråd!
 
Allting löste sig, affischerna drogs in och nya trycktes upp med mitt namn på=) dock tror jag inte att jag kommer leverera några bilder till dom i framtiden utan att ett avtal fylls i så jag får det lättare att påvisa vilka avtal som gäller om bilden publiceras på ett sätt vi inte kommit överrens om =)

Tack för all hjälp!

/A
 
ANNONS