Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inget roligt längre

Produkter
(logga in för att koppla)

pisces

Aktiv medlem
Mårten skrev:

Man kanske inte behöver ha just en bild om dan, utan en bild åt gången iallafall. Så kan man byta när man har lust.
_____________

En av poängerna med ett sånt forum är förstås att alla poster ligger kvar (till ett visst antal, säg 100 eller nåt). Därför skulle man inte behöva byta bild, utan bara posta en ny som man vill få kritiserad. ;)
 

Mira

Aktiv medlem
En bild om dan blir lite väl tajt... om man räknar med att alla lägger upp en ny varje dag så blir det ett jäkla tempo. Förmodligen hinner man ändå inte få särskilt många kommentarer på bilden och därmed ingen förbättring mot idag.

Systemet låter helt ok, men låt bilderna ligga åtminstone 1 månad - och så får man välja ut kanske 3-5 åt gången/medlem
 

pisces

Aktiv medlem
tja... ;)

.. vänd den diskussionen till administrationsnissarna! :) Jag har ingen aning om hur man genomför sånt här på ett vettigt sätt egentligen.. Men du, 3-5 bilder per gång? Hur ofta är "per gång", då? Och räcker det inte med 1 bild per gång, men kanske att den där "1 gång" kan vara.. ja, inte vet jag med hur stort mellanrum tidsmässigt?

Det är svårt, sånt här.. :)
 

more10

Aktiv medlem
Malinka skrev:
En av poängerna med ett sånt forum är förstås att alla poster ligger kvar (till ett visst antal, säg 100 eller nåt). Därför skulle man inte behöva byta bild, utan bara posta en ny som man vill få kritiserad. ;)
Jag tror det är viktigt att man inte gör det för krångligt bara. Risken är att det finns för många listor att välja bland. En lista för utvalda kommentarsbilder, en lista för alla bilder, en lista förgallerier, en lista för senast kommenterade bilder... ... ... puuh...

:p O så har jag tänkt på en sak till som kanske kan hjälpa bildkommenteringen. Om det står en markering bredvid bilden hur många som den personen själv kommenterat (alt kommenterat i förhållande till egna utlagda bilder) så skulle jag hellre kommentera en som aktivt försöker vara med i diskussionerna än någon som bara slänger ut en drös med bilder. För jag tror att alla kan kommentera bilder oavsett man arbetar med foto eller inte.
 

pisces

Aktiv medlem
men alltså...

.. kan man inte försöka välja bort några listor, då? Jag tycker t ex inte att ALLA bilder behöver ligga på en lista.. det är rätt drygt att gå igenom.. Däremot gillar jag den där de är sorterade efter motivkategori, och den där de är sorterade efter fotograf.. Sen tycker jag nog inte personligen att det behövs något mer, förutom ett forum där man kan fråga efter kritik på en specifik bild! Men det är bara jag, förstås.. :)

.. smaken är som baken, har jag hört! ;)
 

Mira

Aktiv medlem
Hur ofta är "per gång", då?
Malinka:
...om du läser mitt inlägg en gång till, så ser du att "per gång" förslagsvis skulle vara... 1 månad

Mårten:
ditt förslag skulle vara toppen för mej som kommenterar mycket men får lite tillbaka... men jag undrar om alla tänker som du...?

Har oxå funderat på det om man skulle lösa bedömning (utan betyg) genom att man lägger in sin bild i en egen diskussion på forumet...
Kan det vara nåt?
 

pisces

Aktiv medlem
aj, aj..

.. slå mig inte!! :) Sorry om jag missade det.. Till skillnad från andra är jag inte 100% uppmärksam varje dag...

För övrigt så var det inte riktigt så jag menade. Bilderna ligger väl uppe hur länge som helst. Frågan är bara - hur ofta ska man få lägga upp dem? 1 gång per månad, med 3-5 bilder, eller vad? Enlighten me, för jag är inte helt säker på att jag greppar det.. :(

Det jag överhuvudtaget menar med ett sånt här forum är ungefär som det här. Om jag lade in en länk med en bild som jag vill ha kommenterad, är det ungefär samma sak, med den skillnaden att i det forum jag tänker på syns bilden i forumet, samt högst upp på 'index'sidan i forumet. Det visas ungefär 5-6 bilder där (för att det inte ska ta för lång tid att ladda ner det), och de flyttas varje gång en ny post läggs in.
__________________________________

Mira skrev:

...om du läser mitt inlägg en gång till, så ser du att "per gång" förslagsvis skulle vara... 1 månad
 

more10

Aktiv medlem
Mira skrev:

Har oxå funderat på det om man skulle lösa bedömning (utan betyg) genom att man lägger in sin bild i en egen diskussion på forumet...
Kan det vara nåt?
Vad skulle skillnaden bli jämfört med diskussionerna som sker vid bilderna i nuläget? Jag är rädd för att det bara skulle öka på diskussionsforumsstapeln. Och diskussionsforumen tycker jag fungerar jättebra idag.
:)

Mira skrev:
men jag undrar om alla tänker som du...?
Nä. Fy. Vilken hemsk värld...;)
 

Mira

Aktiv medlem
Malinka:
...lovar, ska inte slå dej...;)
Känns bara lite onödigt att skriva upprepade inlägg om samma sak...
...enklare för dej att bara läsa (jag skrev ju inte så mycket...)

Jag tycker 3-5/månad nya bilder för bedömning låter lagom - annars blir det ju 30 st/månad/person = betydligt fler än idag = ännu färre kommentarer...
Sedan har man resten i sitt galleri.

Mårten:
tänker mej en speciell avdelning för bedömningsforum, som alltså inte ligger under samma forum som den här. Där lägger man bara en eller ett fåtal bilder åt gången. Just för att det ska bli mer diskussion kring bilderna istället för en (alltför) kortfattad bedömning.

...ja, jag vet inte, bara funderingar...
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Diskussionen om dessa bilder skulle inte föras i forumet; där ligger bara lite text från den som lägger ut bilden - tex om vad för slags kritik man önskar, varför man valt ut bilden tex. Precis som på photo.net kommer nya kommentarer göras på själva bilden, precis som nu alltså.

Så om vi fixar till en sådan funktion blir det inte som ett vanligt forum.
 

Helena

Aktiv medlem
Off Topic!

clindh skrev:
Diskussionen om dessa bilder skulle inte föras i forumet; där ligger bara lite text från den som lägger ut bilden - tex om vad för slags kritik man önskar, varför man valt ut bilden tex. Precis som på photo.net kommer nya kommentarer göras på själva bilden, precis som nu alltså.

Så om vi fixar till en sådan funktion blir det inte som ett vanligt forum.
Fasiken vad ni jobbar på... har ni roligt eller är det jämn pina? :)
 

gunte

Aktiv medlem
Som svar på originalinlägget:Anledningen till att det inte blir så mycket kommentarer kan vara många,lathet,ointressanta bilder av familjealbumtyp,för många bilder i omlopp..ja det är några anledningar..personligen har jag kort om tid att kolla varje bild,det blir bara en snabbskummning ibland,men det som slår mig är att det finns alldeles för mycket "vanliga"bilder..har man sett några skateboardbilder har man sett alla,fjällbilder finns i mängd och är väldigt lika varandra,barn,djur,porträtterade människor är också vanliga motiv men oftast stöpta i samma former...var finns fantasin och dom unika bilderna??...Obs..jag är kanske inte bättre själv men jag öser inte in bilder bara för ösandets skull..
mvh/gunte...
 

Olle

Aktiv medlem
Jag antar att det finns två (minst) olika skäl till att skicka in bilder till Galleriet.

Antingen vill man visa upp sina bästa bilder för andra och få dom kommenterade, eller så vill man ha tips om vad som kunde ha gjorts bättre med bilder som inte blev som man tänkt sig.

För den första kategorin fungerar förmodligen det nuvarande Galleriet bra. Det är ju lite som en fototävling med poäng och topplistor hit och dit.

För dom som vill ha tips om hur dom tar bättre bilder vore det bra med ett nytt galleri, eller en underavdelning till det befintliga.

Det borde vara utan poängbedömning och rent negativa kommentarer som t ex "amatörmässigt" skulle vara bannlysta. Dom som skickar bilder hit borde inte heller behöva vara rädda för att någon skall tycka att dom inte är tillräckligt självkritiska. Det är ju bilderna som inte blev så lyckade man vill ha tips om.
 

ottingius

Medlem
Satt igår kväll och kommenterade bilder från de tre senaste dagarna. Skrev väl kommentarer på 2/3 och 1/3 fick bara betyg. Då tog jag bilderna i ordning, alltså ingen selektering på vilka bilder jag skulle betygsätta.

Han med 52 stycken under kvällen, och då fanns det över 200 bilder kvar att kommentera.

Skulle gärna vilja kommentera och betygsätta bilder, men det finns inte någon chans att jag skall sitta uppkopplad mot fotosidan i timmar varje dag.
 

Helena

Aktiv medlem
gunte skrev:
Som svar på originalinlägget:Anledningen till att det inte blir så mycket kommentarer kan vara många,lathet,ointressanta bilder av familjealbumtyp,för många bilder i omlopp..ja det är några anledningar..personligen har jag kort om tid att kolla varje bild,det blir bara en snabbskummning ibland,men det som slår mig är att det finns alldeles för mycket "vanliga"bilder..har man sett några skateboardbilder har man sett alla,fjällbilder finns i mängd och är väldigt lika varandra,barn,djur,porträtterade människor är också vanliga motiv men oftast stöpta i samma former...var finns fantasin och dom unika bilderna??...Obs..jag är kanske inte bättre själv men jag öser inte in bilder bara för ösandets skull..
mvh/gunte...
Det tyckte jag var lite löjligt... Det är som att säga "har man sett en blomma så har man sett alla!"

Det måste inte vara så speciellt... För att tala som bagaren i ett annat inlägg så kan man juh säga att ett bröd behöver inte vara så speciellt för att vara gott :)

// H
 

gunte

Aktiv medlem
Helena:Löjligt!?..Tyck vad du vill..visst vore det intressant att se en prästkrage på bild i 20 exemplar..hoppas du orkar sätta en förnuftig kommentar till alla..
Det måste till lite fantasi i bildskapandet,och att fotografen är lite självkritisk i sitt urval av bilder...
Vad är meningen med att t.ex sätta in en oskarp,felexponerad bild för att sedan få kommentaren:suddig bild,lite för mörk/ljus..
Detsamma gäller t.ex skatebilder där personen är uppflugen på ett räcke,vilken kommentar kan fotografen förvänta sig ?
kanske någon förtryckt variant där man kan kryssa för i lämplig ruta..
För att inte tala om solnedgångar,på 60-talet kunde man vinna en bil på en solnedgång..det får allt vara lite mer kreativitet i dylika motiv idag..det är vackert när man är på plats,men försök då att förmedla det vidare till andra genom att bygga upp en spännande bild med ett innehåll somm fängslar....OK jag vet, det är lätt att säga och skriva,men värre att göra det men det är ju meningen med fotografering...Lite speciellt bör det kanske vara..om dom inblandade ska få en kick av bilden och ge någon trevlig kommentar..
mvh/gunte..
 

acke

Avslutat medlemskap
Gunte och Helena, ni har rätt båda två, fast på olika sätt...

En fotograf bör givetvis vara så självkritisk att han inte visar 20 likartade bilder på prästkragar. Däremot kan han/hon mycket väl visa en bild på en prästkrage, oavsett om 20 andra fotografer redan har visat bilder på prästkragar. Det är ju inte fotografens fel att andra har liknande motivintressen.

Sen tycker jag inte att det är fel att lägga in en felexponerad/oskarp bild, om syftet är att få hjälp att reda ut varför bilden blev felexponerad/oskarp. Men då bör man förstås tala om det i klartext.

Problemet (och charmen) med fotosidan är att medlemmarna har kommit olika långt i sitt bildskapande. Det är därför svårt att bedöma alla efter samma "mall". Någon formulerade en träffsäker liknelse i ett annat forum:
Den lille grabben som just fått sitt första metspö blir överlycklig över att få en mört. Senare i livet blir han en hejare på att fånga ädelfisk, och då blir han bara förbannad varje gång han får en mört. Men hade han som grabb bara fått skäll för mörten så hade han kanske inte fortsatt att fiska...

Gunte, visst är det trevligt med originella bilder, så länge originaliteten inte går ut över kvaliteten. Men ibland får jag känslan av att en del fotografer, i sin iver att vara så originella som möjligt, glömmer bort kvaliteten. Och det är inte bra det heller...
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
ottingius skrev:
Satt igår kväll och kommenterade bilder från de tre senaste dagarna. Skrev väl kommentarer på 2/3 och 1/3 fick bara betyg. Då tog jag bilderna i ordning, alltså ingen selektering på vilka bilder jag skulle betygsätta.

Han med 52 stycken under kvällen, och då fanns det över 200 bilder kvar att kommentera.

Skulle gärna vilja kommentera och betygsätta bilder, men det finns inte någon chans att jag skall sitta uppkopplad mot fotosidan i timmar varje dag.
Jag skulle nog inte kunna ge varje enskild bild en rättvis bedömmning med såna kvantiteter.
 

Helena

Aktiv medlem
gunte skrev:
Helena:Löjligt!?..Tyck vad du vill..visst vore det intressant att se en prästkrage på bild i 20 exemplar..hoppas du orkar sätta en förnuftig kommentar till alla..
Det måste till lite fantasi i bildskapandet,och att fotografen är lite självkritisk i sitt urval av bilder...
Vad är meningen med att t.ex sätta in en oskarp,felexponerad bild för att sedan få kommentaren:suddig bild,lite för mörk/ljus..
Detsamma gäller t.ex skatebilder där personen är uppflugen på ett räcke,vilken kommentar kan fotografen förvänta sig ?
kanske någon förtryckt variant där man kan kryssa för i lämplig ruta..
För att inte tala om solnedgångar,på 60-talet kunde man vinna en bil på en solnedgång..det får allt vara lite mer kreativitet i dylika motiv idag..det är vackert när man är på plats,men försök då att förmedla det vidare till andra genom att bygga upp en spännande bild med ett innehåll somm fängslar....OK jag vet, det är lätt att säga och skriva,men värre att göra det men det är ju meningen med fotografering...Lite speciellt bör det kanske vara..om dom inblandade ska få en kick av bilden och ge någon trevlig kommentar..
mvh/gunte..
Större serier kan vara onotona och om personen i fråga anser att denne inte klarar av att kolla på alla så är det väl ingen som tvingar denne?

Synd bara att säga att om man sett en så har man sett alla...
 

drapulv

Aktiv medlem
Hej Bibi!
Jag förstår inte riktigt varför du klagar. Efter att ha tittat i dina album så tycker jag att du fått mer synpunkter på dina bilder än de flesta(?)
andra. Men det kanske var ett tag sedan den senaste kommentaren? Ett problem är helt klart det stora bildflödet till sidan. Jag surfar på Fotosidan flera timmar varje dag, men har ännu inte hunnit titta på en bråkdel av bilderna.
Jag tycker personligen att bildflödet kan begränsas ytterligare. Även om man "skummar" igenom en del av bilderna så tycker jag att man bör ta sig tid att fördjupa sig i de flesta(som man tycker ser intressanta ut iaf).

Apropå kommentaren att många inte är tillräckligt självkritiska: Det är lätt att stirra sig blind på sina egna bilder och svårt att avgöra vad som är en bra/lyckad bild. Då är synpunkter på dessa ovärderliga, särskilt för en nybörjare som mig!:)

Varför krångla till systemet med en massa nya regler? Det tror inte jag kommer förbättra sidan.
Som den ser ut idag är den lättöverskådlig och lättnavigerad. En av de bästa sidor jag sett på nätet, och jag surfar mycket!

Skilja på amatör-och-yrkesfotografer? Vem avgör vem som är vad? Dessutom så har jag sett många bilder från amatörfotografer som jag tycker är betydligt bättre än bilder av yrkesfotografer.
Att som nybörjare/amatör få kommentarer från duktiga/erfarna fotografer är mycket lärorikt och inspirirande! Risken är kanske att de uteblir om man skiljer dem åt?

Jag tycker att både Helena och Gunte har bra synpunkter i sin ordväxling. Visst är det kul att se en bild som får en att höja ögonbrynen lite, men man har väl ändå en viss typ av favoritbilder som "ger" något, även om de inte är så kreativa och nyskapande? När jag tittar på t ex Christer Gustavssons "Macrobilder" blir jag glad. Jag gillar verkligen sådana bilder. Dessutom så har väl de flesta bilder redan tagits av någon? Ska endast nyskapande bilder läggas in så kommer det nog inte bli något problem med bildflödet iaf!

Mvh Pär Larsson :)
 
ANNONS