Jag har egentligen inte någon förståelse alls för ständig "uppgradering". Grejerna man har blir ju inte sämre av att det kommer nya, och om man klarar att göra allt man vill med det man redan har, så finns ju ingen orsak alls att fundera över att köpa nytt.
Det ändras så klart när grejerna börjar gå sönder, eller om de inte räcker till för vad man vill göra. Då är det dags att leta rätt på något som passar bland det som för tillfället finns, och det blir troligen en uppgradering i ett antal avseenden.
Jag köpte en ny produkt ganska tidigt, som "early adopter", när de första spegelfria systemkamerorna kom. Jag ville ha titthålssökare, så Olympus var inte aktuellt, och det fanns inte så många fler att välja på, så jag köpte en Panasonic, med de barnsjukdomar den har. Om jag hade väntat några månader kanske det hade blivit en Samsung, och i dagens läge är det Nex 7 som jag ser som mest intressant, men det börjar komma fler, och Fujifilm ser ut att ligga väldigt långt framme.
Diskussionsvågorna kring spegelfria kamerors fördelar eller nackdelar när man jämför dem med dinosaurierna, men för min egen personliga del ser jag inget behov av att köpa nytt bara för att få marginellt eller mer substantiellt högre teknisk kvalité. För bilderna räcker den som jag får med min kompaktkamera, och den kommer jag inte att dumpa förrän jag har slitit ut den helt. Det är också den jag använder mest. Jag vet att det kan bli skarpare bilder och större dynamiskt omfång med Phase One, men Jag trivs ganska bra med det jag har och har inte vare sig råd till det "bästa" eller lust att släpa på det.
I backspegeln kanske det hade varit "klokt" att vänta med att köpa systemkameran, men i det akuta läget, när jag behövde någonting att fotografera med och den andra kameran var på lagning, blev det vad det blev. Ett alternativ hade varit att använda en DSLR som jag kan ta över när jag vill, men jag tycker inte om den, och därför får det vara.
Så mitt svar är nog att jag inte tittar på tester i någon större utsträckning eller läser recensioner. Jag har tittat på DxOMark, och innan jag köpte min G1 visste jag vad jag kunde vänta mig av sensorn (som är lite "sämre" än hos den DSLR som jag ratade). Jag har inte blivit besviken på den punkten. Visst kan det vara kul att ligga på framkant om man är åt det hållet, men det kan bli ganska dyrt.
Och jag har inte sett några tydliga exempel på bättre bilder genom "uppgradering".