Annons

Inköp av nya produkter?

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

När ni vet att någon nyhet är på G inom fotovärlden som t.ex. objektiv eller kamerahus?
Köper ni så fort det släpps till försäljning eller väntar ni på recensioner från andra på de produkter ni är intresserade av att köpa och att priserna sänks med tiden?

MVH Alexander T !!

När det gäller så - med mina mått - dyra produkter ska det mycket till för att det ens ska falla mig in att köpa utan att hitta åtminstone ett synbarligen välgjort test. Jag säger inte att det inte skulle kunna hända, men som sagt, det ska mycket till.

Man vill ju som sagt se ett test först, men ibland kan jag göra undantag. Ex om Nikon släpper en 24-70 med vr. Känns ju som en sån glugg inte kan vara dålig.

Jag köpte min första digitalkamera 2011...
Det säger väl en del...
Då måste du hunnit med många tester. Beställde nyligen själv en 85:a från Nikon efter att ha läst flera tester. Alla tester sa samma sak, men i olika grad. Entydigt dock att den var bättre än föregångaren. Om inte testerna varit så entydiga hade jag köpt lillebror 85 1,8 istället. Viktigt tycker jag att man läser fler än bara ett test av en produkt.

Då måste du hunnit med många tester. Beställde nyligen själv en 85:a från Nikon efter att ha läst flera tester. Alla tester sa samma sak, men i olika grad. Entydigt dock att den var bättre än föregångaren. Om inte testerna varit så entydiga hade jag köpt lillebror 85 1,8 istället. Viktigt tycker jag att man läser fler än bara ett test av en produkt.
Tester?
Nej, jag visste vad jag ville ha men det går inte filma med D700.
Därför köpte jag den billigaste D3100 och väntar med spänning på att barnsjukdomarna försvinner på D800 lagom till jul. & AF måste vara bättre än D3100 när man filmar, för den är inte så .... bra.

Uppgraderar man inom samma system och vet vad man vill ha jan man nog tämligen tryggt köpa kamerahus innan recensioner kommit. Alla Nikons bättre hus har varit ganska säkra köp. Objektiv är svårare för här kan förbättringarna mot de gamla vara mindre eller obetydliga och kanske inte motsvara prislappen. Ett exempel är 70-200/2,8 VR till VR II - på FX är förbättringen rel stor men kör man crop blir det mycket pengar emellan för vad som blir i praktiken bara lite bättre VR.

Jag har egentligen inte någon förståelse alls för ständig "uppgradering". Grejerna man har blir ju inte sämre av att det kommer nya, och om man klarar att göra allt man vill med det man redan har, så finns ju ingen orsak alls att fundera över att köpa nytt.

Det ändras så klart när grejerna börjar gå sönder, eller om de inte räcker till för vad man vill göra. Då är det dags att leta rätt på något som passar bland det som för tillfället finns, och det blir troligen en uppgradering i ett antal avseenden.

Jag köpte en ny produkt ganska tidigt, som "early adopter", när de första spegelfria systemkamerorna kom. Jag ville ha titthålssökare, så Olympus var inte aktuellt, och det fanns inte så många fler att välja på, så jag köpte en Panasonic, med de barnsjukdomar den har. Om jag hade väntat några månader kanske det hade blivit en Samsung, och i dagens läge är det Nex 7 som jag ser som mest intressant, men det börjar komma fler, och Fujifilm ser ut att ligga väldigt långt framme.

Diskussionsvågorna kring spegelfria kamerors fördelar eller nackdelar när man jämför dem med dinosaurierna, men för min egen personliga del ser jag inget behov av att köpa nytt bara för att få marginellt eller mer substantiellt högre teknisk kvalité. För bilderna räcker den som jag får med min kompaktkamera, och den kommer jag inte att dumpa förrän jag har slitit ut den helt. Det är också den jag använder mest. Jag vet att det kan bli skarpare bilder och större dynamiskt omfång med Phase One, men Jag trivs ganska bra med det jag har och har inte vare sig råd till det "bästa" eller lust att släpa på det.

I backspegeln kanske det hade varit "klokt" att vänta med att köpa systemkameran, men i det akuta läget, när jag behövde någonting att fotografera med och den andra kameran var på lagning, blev det vad det blev. Ett alternativ hade varit att använda en DSLR som jag kan ta över när jag vill, men jag tycker inte om den, och därför får det vara.

Så mitt svar är nog att jag inte tittar på tester i någon större utsträckning eller läser recensioner. Jag har tittat på DxOMark, och innan jag köpte min G1 visste jag vad jag kunde vänta mig av sensorn (som är lite "sämre" än hos den DSLR som jag ratade). Jag har inte blivit besviken på den punkten. Visst kan det vara kul att ligga på framkant om man är åt det hållet, men det kan bli ganska dyrt.

Och jag har inte sett några tydliga exempel på bättre bilder genom "uppgradering".

En generation efter :)

Min första digitalkamera, en Minolta 7i, köpte jag begagnad. Min första digitala systemare, en Canon 350D, köpte jag när den funnits på marknaden både länge och väl. Min 30D köpte jag när den redan var "utgången", och det därmed var bra pris på de sista exen på handlarnas hyllor. Samma tillvägagångssätt använde jag när jag skaffade min senaste, en 50D. Rajala sålde ut sina sista till väldigt bra pris.

Fast om jag tittar framåt undrar jag om jag kan hålla mig den dagen Canon släpper ett hus i "semiproklassen" med riktigt bra brusegenskaper på höga ISO.

Jag har egentligen inte någon förståelse alls för ständig "uppgradering".
...

Jag tycker inte det är svårt att förstå, bara man tänker på att fotohobbyn inte alls bara handlar om bilderna. :)

"Behov" kan ju täcka allt från verkliga tekniska behov till rent habegär, men det är kanske så att inte alla erkänner inför andra, och viktigare, inför sig själv, varför man egentligen "behöver" den där nya kameran. Om man inte bedrar sig själv utan erkänner att det kanske ibland mest handlar om prylglädje så ser jag inget problem med det, om man har råd förstås. Annars kan man ju bli lite besviken när man inte gör några vinnande bilder med den nya kameran heller, och borde satsat på att förbättra sig själv istället. Inte för att det ena behöver utesluta det andra förstås, kunskap måste man ha men personligen tror jag att nya prylar kan bidra till ökat intresse och motivation, och därför indirekt göra att man faktiskt tar lite bättre bilder.

För att svara på TS fråga; det beror på. Om det är något jag vill ha så har det hänt att jag chansat innan det finns tester på nätet, man får då gå på vad man sett av tidigare modeller. Om det är något jag inte behöver så där på direkten så är det lättare att vänta lite och se. Jag har egentligen bara blivit bränd en gång och det var Canon 1D Mark III där man borde väntat tills barnsjukdomarna tagits bort, det blev för många oskarpa bilder och frustrationer med den kameran. Man kunde tro att det skulle vara mindre risk att chansa när det är en toppmodell, men inte den gången.

Jag köper i stort bara begagnat när det gäller fotogrejor för eget bruk. Då kan man köpa flera grejor och byta ut det man inte behöver. Värdeminskningen på kvalitetsprylar är i stort sett obefinlig ett par år efter introduktionen och recensioner finns det då gott om om man är osäker. Men det är bra att det finns de som köper nyheterna, annars faller min taktik :)

Jag älskar när tillverkarna (i mitt fall Canon) släpper nya produkter, för då ökar utbudet (till lägre priser) begagnat på de grejer som man bara en kvart tidigare satt och suktade efter istället.

Tummen upp för det!

Jag har egentligen inte någon förståelse alls för ständig "uppgradering". Grejerna man har blir ju inte sämre av att det kommer nya, och om man klarar att göra allt man vill med det man redan har, så finns ju ingen orsak alls att fundera över att köpa nytt.
För min del handlar det om att ingen tillverkare har lust att göra produkter som jag verkligen vill ha, så jag måste köpa kompromisser hela tiden. Och då blir det naturligt att uppgradera när det kommer något som är lite närmare det jag egentligen eftersträvar.

Digitalkameramarknaden är ju tämligen ny och det är först nu man insett att alla kanske inte vill ha en tegelstenskamera bara för att man är intresserad av bästa bildkvalitet. Dock verkar det dröja ytterligare några år innan mina önskedrömmar går i uppfyllelse. Under tiden passar jag på att prova allt jag har råd att prova. Jag köper hellre en ny, onödig kamera än en ny, onödig möbel.

För min del handlar det om att ingen tillverkare har lust att göra produkter som jag verkligen vill ha, så jag måste köpa kompromisser hela tiden. Och då blir det naturligt att uppgradera när det kommer något som är lite närmare det jag egentligen eftersträvar.

Digitalkameramarknaden är ju tämligen ny och det är först nu man insett att alla kanske inte vill ha en tegelstenskamera bara för att man är intresserad av bästa bildkvalitet. Dock verkar det dröja ytterligare några år innan mina önskedrömmar går i uppfyllelse. Under tiden passar jag på att prova allt jag har råd att prova. Jag köper hellre en ny, onödig kamera än en ny, onödig möbel.

Martin: Du som verkar vara en walkaroundfotograf, har du testat Black Rapid-remmarna. Köpte själv en sådan och då spelar vikt o storlek mindre roll. Den gör inte utrustningen mindre eller lättare, men är bekväm och gör det smidigt även med större grejer. Idag skräms jag inte att ta med kamera och 70-200 på en längre promenad. Lite of topic, men Black Rapid får mig att tycka traditionella är rätt dåliga. Fast jag har iofs aldrig tyckt de var bra från början.

Martin: Du som verkar vara en walkaroundfotograf, har du testat Black Rapid-remmarna. Köpte själv en sådan och då spelar vikt o storlek mindre roll. Den gör inte utrustningen mindre eller lättare, men är bekväm och gör det smidigt även med större grejer. Idag skräms jag inte att ta med kamera och 70-200 på en längre promenad. Lite of topic, men Black Rapid får mig att tycka traditionella är rätt dåliga. Fast jag har iofs aldrig tyckt de var bra från början.
Jag har provat ett par remmar av töjbar neopren, men vad det var för märke vet jag inte. Emellertid räcker det inte för att avhjälpa problemet, som är att jag vill ha kameran framme hela tiden medan jag är ute. Den kan alltså inte ligga nerpackad i väskan utan ska hänga runt halsen i kanske 3 timmar i sträck, vilket omöjligen blir bekvämt med en tung kamera även om remmen är bra.
Dessutom vill jag ha en kamera som inte väcker uppmärksamhet, så en liten kamera är bra på flera sätt. Problemet är att ingen verkar ha någon lust att göra just en liten kamera med bra sökare och stor sensor. Allt på marknaden är bara halvmesyrer i dagsläget.

Jag har provat ett par remmar av töjbar neopren, men vad det var för märke vet jag inte. Emellertid räcker det inte för att avhjälpa problemet, som är att jag vill ha kameran framme hela tiden medan jag är ute. Den kan alltså inte ligga nerpackad i väskan utan ska hänga runt halsen i kanske 3 timmar i sträck, vilket omöjligen blir bekvämt med en tung kamera även om remmen är bra.
Dessutom vill jag ha en kamera som inte väcker uppmärksamhet, så en liten kamera är bra på flera sätt. Problemet är att ingen verkar ha någon lust att göra just en liten kamera med bra sökare och stor sensor. Allt på marknaden är bara halvmesyrer i dagsläget.

Tycker du skall ta dig en titt på Cyberphoto. De har länkat till Black Rapids reklamvideor på You Tube. Tror du kommer upptäcka att just de remmarna kan vara din lösning för att vara skjutberedd en hel dag utan att kroppen säger ifrån. De remmarna är som gjorda för ditt sätt att fotografera.

Tycker du skall ta dig en titt på Cyberphoto. De har länkat till Black Rapids reklamvideor på You Tube. Tror du kommer upptäcka att just de remmarna kan vara din lösning för att vara skjutberedd en hel dag utan att kroppen säger ifrån. De remmarna är som gjorda för ditt sätt att fotografera.
Alltså, det finns inte en möjlighet att en rem kan göra en 1,5-kiloskamera nätt och trevlig att hantera. Särskilt inte om man cyklar och måste ha remmen mycket kort, diagonalt över axeln med kameran på magen.

C
Alltså, det finns inte en möjlighet att en rem kan göra en 1,5-kiloskamera nätt och trevlig att hantera. Särskilt inte om man cyklar och måste ha remmen mycket kort, diagonalt över axeln med kameran på magen.
Cykla vet jag iofs inte om den är anpassad för. Men ca 2,5 kg hängande kring höften vid strosande och promenader är garanterat inga problem.

Nu är vi ju jäkligt off topic, men måste bara vara tydlig. Efter att ha sett videon blev jag nyfiken. Väntade ett tag men beställde en BR RS7. Tyckte att det var precis så smidigt och lätthanterligt som reklamvideon gav intryck av. Dessutom starka anslutningar, kvalitetsmaterial med god komfort och enkla o bra inställningar för optimal passform. Alla som går mycket med kamera med endast ett objektuv, samt möjligtvis ytterligare ett i anpassad objektivväska i bälte eller över andra axeln är betjänta av en Black Rapid. Ex min objektivväska till 70-200 passar också min 24-70 med motljusskydd monterat. Man är ju skjutklar, standby hela tiden utan att kroppen tar stryk.

ANNONS
Götaplatsens Foto