Tja, man får det man betalar för brukar det heta och det stämmer bra linser.
Både Canon, Sigma och Tamron gör bra optik. Tamron levererar även optik under varumärket KonikaMinolta för den fabrikens kameror.
Till en kamera med sensorstorlek 24x16 mm och om det är Canons standard EF-fattning som önskas, blir det brist på vidvinkelsidan jämfört med telesidan. Optik med hög ljusstyrka d v s det största bländaröppningen.
Ett råd är att satsa på god optik från början och sedan välja kamerahus beroende på vad som är kvar i budgeten.
Optik som jag använder är:
Sigma 15-30/3,5 EX Kommer att ersättas av en Canon 17-40L, beroende på jag inte gillar motljusegenskaperna och dess höga ljud vid fokusering. Bilderna blir mycket trevliga.
Sigma 70-200/2,8 EX HSM. Ett trevligt objektiv med god skärpa hela vägen. Fattningens skruvar gängar upp sig efter en tids användning och de blir glapp när opjektivet hänger lodrätt över axeln. Kan åtgärdas.
Tamron 28-75/2,8 Trevligt objektiv, som fokuserar nästan ljudlöst och ger bilder god skärpa.
Cannon EF 50/1,8 Gör sitt jobb.
Sigma 70-300/4-5,6 DL Super Macro hade jag tidigare, men är nu avyttrat. Ett objektiv som fungerade bra att fotografera föremål som inte rörde på sig. Autofokusen var på tok för långsam. Den optiksa kvalitén var hyfsad nedbländat några steg och mellan 70 och 200 mm. Gott om brytningsfel som ger skiftningar i färger vid hög kontrast. Ett fenomen som kallas kromatiskabbretion. Dock ett objektiv som gjorde jobbet ställt mot priset (1600

. Jag ersatte detta med ovan nämnda Sigma 70-200/2,8 och en telekonverter.
Det jag saknar i mina objektiv är bildstabilisering. Dels beroende på att jag sannolikt är något mer darrhänt än medelsvensson, men också att det kan ge ytterligare ett par steg mot hyfsat statiska motiv vid handhållen fotografering.
Objektiv med god ljusstyrka ger en ljusare sökare och lättare för autofokusen att arbeta.
Så vilka objektiv behöver man? Lite olika skulle jag säga beroende på vad som ska fotograferas.
Om det är porträtt så är det ljusstarka objektiv som medger korta skärpedjup i brännviddsintervallet 50-130 mm. Vid landskapsfotografering är ofta ett stort skärpedjup kravet i kombination med en vidvinkel som ger brännvidder mellan 15-35 mm och inte fullt lika ljusstarka objektiv i och med att dessa ändå måste bländas ned till bl 11-16 innan lämpligt skärpedjup uppnås. Vid t ex fågelfotografering (ej burfågel) behövs teleobjektiv och beroende på fågels skygghet och storlek startar det vid 200 mm som är i kortatse laget till hur många mm som helst och ett system som medger snabb fokusering om de är i flykten.
Andra former av fotografering är vid t ex byggnader där det lätt uppstår störtande linjer som kan kompenseras med hjälp av ett tiult/shift-objektiv. Denna typ kan även användas för att sträcka ut skärpeplanet, vid t ex inredningsfotografering eller närbildsfotografering.
För allmänfotografering kommer man långt ett 28-75/28, förslagsvis från Tamron i kombination med EOS 300D. Alternativt kan Canons EF 28-135 IS användas mmed bildstabilisering, men samtidigt gör det avkall på ljusstyrka.
Andra trevliga prylar att ha är:
Extern blixt
Stadigt stativ
Termos
Smörgåspaket
Sittdyna/Pall och ryggsäck
Avtonat gråfiler
Gråfilter
Polorisationsfilter.
Motljusskydd till objektiven (om det inte ingår)
Hyfsad dator med hyfsad färgkorekt skärm
Lämplig bildbehandlingsprogramvara
Ett bra samarbete med ett fotolabb
Min egen inköpslista av framtidsdrömmar innehåller:
Canon 17-40/4 L USM
Canon 300/4 L IS USM
Lycka till!