Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inköpstips - Macro objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinaE

Avslutat medlemskap
Jag är ute och tittar runt efter ett Macroobjektiv till min 300V & 350D. Jag har inte haft något tidigare och kan tänka mig nytt eller begagnat. Är det någon som har erfarenhet av
Ef 50/2,5 Macro som är i någolunda rätt prisklass för mig. Kanske finns något annat, bättre, mer prisvärt, som passar till Canons kamerahus?

Vore tacksam för tips och råd innan ett eventuellt inköp.

//MartinaE

Själv tycker jag inte att 50mm räcker för makro.
Beror som vanligt vad du vill fota.
Jag har ett sigma 105mm. Funkar suveränt, men jag hade hellre velat ha ett 150 eller 180mm för att fota insekter och sånt.
Vad vill du ha det till?

MVH Daniel Hansson

Jag är också intresserad av att komma riktigt nära inpå insekter, strukturer, växter etc. Men ett 180 mm går på ca 15 000:- och det fixar inte min budget. Därför tänkte jag att ett 50 mm kunde vara bra att börja med, alt. ett 100 mm men även där är priset ca 6000:- och lite för högt för mig.

Tack för att du svarade.

Mvh MartinaE

Har även hört talas om ett märke som heter Cosina och som ska passa med Canon. Kan inget om det, någon?

Finns ett 100/3,5 macro för 2195:-, som går ned till frimärksstorlek...

//MartinE

Vill du komma billigt undan kan du köpa ett 50mm 1.8 och en mellanringssatts. Funkar kanon och gluggen är skarp som bara den.

Mvh/Paulo

MartinaE skrev:
Har även hört talas om ett märke som heter Cosina och som ska passa med Canon. Kan inget om det, någon?

Finns ett 100/3,5 macro för 2195:-, som går ned till frimärksstorlek...

//MartinE

Jajamen, det är samma objektiv som mitt Soligor 100/3,5 macro men med annat namn. Jag köpte mitt för 1800:- på Cyberphoto och sedan sänkte dem det till 1500:- innan det till sist försvann. 2200:- är kanske lite dyrt för det, med tanke på dess minst sagt rangliga byggkvalitet. Bildkvaliteten är jag däremot mycket nöjd med, även om jag någon gång i framtiden skall köpa ett ännu bättre. :)

Jag köpte mitt för att kolla om makro var något för mig, och ifall jag inte skulle tycka det så hade jag inte slängt bort alltför mycket pengar. Alla makrobilder i mina album är tagna med det objektivet.

[EDIT] Kom just på att det finns en tråd som var aktiv för inte så länge sedan som handlar om just det objektivet. Prova att söka efter den.

MartinaE skrev:
Är det någon som har erfarenhet av
Ef 50/2,5 Macro som är i någolunda rätt prisklass för mig.

//MartinaE

EF 50 makro har bara 1:2 förstoringsgrad, vilket ju kan vara en nog så viktig faktor om man vill börja jobba med makro. De flesta (alla jag känner till) av de mer vanligt köpta 90-105 mm makrona har 1:1 i avbildningsskala.

mvh

Bent

Tamron 90 eller Sigma 150 är de jag skulle titta på. Tamronen är lite billigare, mindre och lättare, men ger sämre arbetsavstånd.

För den med begränsad budget är Cosina 100/3.5 ett bra alternativ. Den är mycket bra optiskt, men rätt plastig. Enda nackdelen med den är att den bara ger 1:2 "normalt" och man måste skruva dit den medföljande försättslinsen för att nå 1:1.

Edit:
Behöver man inte så lång brännvidd så är ju Sigma 50/2.8 åxå bra. Men lite kort för insekter och sånt...

MartinDell skrev:
Vad blir avbildningsskalan då?
Du menar typ ett kenko AF 25mm

Om du köper en satts med tre ringar 12,25,36mm
kommer du förmodligen att klara dig långt. Dessa ringar kan användas tillsammans i olika kombinationer.

Mvh/Paulo

Jag satt och funderade också på vilken macroglugg jag skulle välja. Valet var bland annat mellan Tamron 90/2,8 och Canon 100/2,8. Jag valde Canon pga. att den har innerfocusering, lättare att jobba med det. Samt att autofocusen kan begränsas så den inte letar i macroläge när du använder den till kort tele. Focuserar betydligt snabbare med.
Visst det kostar men det är det värt. ;-)

För 4000 kr är det svårt att hitta ett bättre objektiv än Tamrons 90mm makro, över huvud taget. Hade den manuella föregångaren till denna till min gamla Canon F1, och det var jätteskarpt redan då!!! ;o)

Nackdelen med mellanringar till en 50/1.8 är att det blir mindre flexibelt just när man jobbar med det. När du väl har satt på mellanringen så kan du inte förändra arbetsavståndet så mycket med hjälp av objektivets fokusering. Med ett makrotele tar det bara någon sekund för att ändra avståndet från 30cm till en meter, och det är värdefullt om du vill komma åt fjärilar t ex.

Ett 50:a ska man köpa om man vill ha ett skarpt, ljusstarkt objektiv för t ex porträtt i naturligt ljus. Brännvidden täcks ju in av normalzoomen. Jag gillar det även för landskap, och bilder inifrån skogen. Om man väl har den gluggen så är ju mellanringar sedan ett billigt sätt att utöka användningsområdet, för skärpan blir helt OK.

mvh / Leif

Ajdå ett litet syftningsfel tror jag - mellanringar på normalzoomen blir nog inte så bra ;o), men på ett 50/1.8 funkar det.
/ L

Hej!
Jag har just skaffat mig ett Tamron 90/2.8. Jag hittade det begagnat for motsvarande ca 2000 SEK, vilket kanns som ett kap. Min erfarenhet ar inte sa stor eftersom jag bara haft det i en vecka, men an sa lange ar jag glad och nojd!

En sak att tanka pa ar arbetsavstandet. Med Tamronobjektivet ar nargransen 29 cm, men det ar fran filmplanet, inte fran anden av objektivet. Alltsa maste man ga ganska nara. Med kortare brannvidd, som t ex 50mm, maste man ga annu narmare, vilket ar en nackdel.

Ett annat alternativ kan vara Sigmas 105:a, som lar ska vara ungefar lika bra som Tamrons 90.
http://www.cyberphoto.se/sigma/105_dg.php

/Pia

Hej, och tack för alla svar. Jag känner mig mer bevandrad bland de olika objektiv som finns tack vare alla tips & råd.

PiaL; jag undrar vart du fick tag i ditt begagnade objektiv?

Mvh MartinaE

ANNONS
Götaplatsens Foto