Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inlaggda gurkor

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
I dag när jag skulle ha ett stoppbad så insåg jag att ättikan är slut !!!! *panik*

Affärerna stängda pga helg , vad gör man?

Jo i kylen hittar jag en burk med inlaggda gurkor så jag tar spadet och fixerar med.

Det gick toppenbra !!!

Niklas
"Som har MacGyver som idol"
www.niklaswibom.com

Det går ju att stoppa i vatten annars.
Men jag gissar att du skämtar iaf..

Du vet att inlagd gurka innehåller en hel del annat än ättika också väl? Saltgurka massor av salt (som ju bleker) och smörgåsgurka mängder av socker mm.

varför inte balsamvinäger, kanske får man en spännande ton?

citronsyra, c-vitaminbrus eller citronfanta kan ju ligga bra tillhands annars.

Har man glömt köpa filmframkallare är Urinol ett alternativ! Framkalla 2½ timme, agitera första 5 minuterna och därefter 1 min var 5:e minut. Skölj sedan noggrant, mycket rikligt..........

Urinol-9 går tydligen att dricka också????? Ja, se håken vad man hittar för nyttigheter när man söker på nätet efter framkallaren Urinol.............

Det verkar tydligen finnas många underliga användningsområden för urinol. Och jag tänker inte testa dem, men minns någon livräddarutbildning där läraren berättade hur det kunde användas för att sterilisera sår vid krislägen också..

Till framkallning ska även C-vitamin (brustabletter) fungera.

asså, jag kanske är dum, men i min värld (för många år sen, när man slabbade i labb och inte i photoshop) framkallade man i nått, som sedan stoppades av ättika/citronsyra - har alltid antagit att denna framkallare var basisk, just för att man stoppade med något surt, men sen har jag läst att framkallaren oxå är sur. hur ligger det till ijenklien?

(hmmm, kanske borde googla innan man frågar basic kemi-frågor, men det är för sent för det)

Jag tror att det är: sur, surare, surast. Som bestämmer vad som bestämmer. Typ. Och därför funkar det! Typ.

tiq skrev:
ahar alltid antagit att denna framkallare var basisk, just för att man stoppade med något surt, men sen har jag läst att framkallaren oxå är sur. hur ligger det till ijenklien?
Det undrar jag med.. I C-vitamin ska det iaf vara askorbinsyran (=svagt sur) som är det verksamma ämnet för att framkallning fungerar. Hur det går ihop med att framkallare annars är basiska förstår jag inte men tester har gjorts. (Dock inte av mig..)

Ska googla fram något i morgon. Nu är jag med för trött..

lottawe skrev:
Det går ju att stoppa i vatten annars.
Men jag gissar att du skämtar iaf..

Du vet att inlagd gurka innehåller en hel del annat än ättika också väl? Saltgurka massor av salt (som ju bleker) och smörgåsgurka mängder av socker mm.

Nej jag skämtar inte, det funkade bra, förträffligt. Spadet till fotona och gurkan på min knäckebrödsmacka.

Niklas
"Känd från Tv"

"Skåningen" skrev:
....................... så jag tar spadet och fixerar med.

Det gick toppenbra !!!

Niklas
"Som har MacGyver som idol"
www.niklaswibom.com

Fixerade du verkligen med gurkspad? Jaja, passa på att njuta av bilderna för de lär inte bli långlivade......och skulle de bli det lär kanske inte du bli det...Nåja, sååå farligt är det inte men nog lär du bli bra konstig i kistan av något som har kemiska egenskaper gemensamma med natriumtiosulfat......?
Us

"Skåningen" skrev:
Nej jag skämtar inte, det funkade bra, förträffligt. Spadet till fotona och gurkan på min knäckebrödsmacka.

Niklas
"Känd från Tv"

Lol, dagens skämt! Och bara för att någon säger det så tror folk på det. ;)

Framkallning

När jag gick i småskolan så var det en lärare som sa att Rhen floden var så skiten så man kunde framkalla film av vattnet därifrån.

// Fredrik

Re: Framkallning

fredrikru skrev:
När jag gick i småskolan så var det en lärare som sa att Rhen floden var så skiten så man kunde framkalla film av vattnet därifrån.

// Fredrik
Det gick ganska bra att göra med vattet från Göta Älv (Göteborg) på 60-talet också. Kontrasten i filmen blev dock mycket låg varför metoden egentligen aldrig nådde den popularitet som det ytterst låga priset borde ha borgat för.
Us

Framkalla i miljöförstört vatten

Hej

Har minnen av att ha hört detta med. Pratade med en hobbyfiskare som berättade vad som fanns för fisksorter förr i Götaälv innan industraliseringen och det är rätt många arter som har blivit utrotade.

Sjöman berättade att YES är bra val om man vill dölja små oljeutsläpp från båtar.

Finns det några mera roliga förslag om alternativa filmframkallare, stopbad och fix. Är rätt sugen på att testa. Som stoppbad så är given kandidat Felix inlaggda smurgåsgurka. Någon filmsort som kan vara mera lämpad för denna typ av test?

// Fredrik

Det är inte endast askorbinsyra i dessa framkallare, utan även natriumsulfit och exempelvis natriumkarbonat. pH-värdet hamnar mellan 8-9, som är basiskt.

De flesta "C-vitamin-framkallare" använder natriumaskorbat som är neutralt istället för askorbinsyran.

Flera recept på framkallare innehåller borsyra, antagligen för att "buffra" pH-värdet.

Annars fungerar alkalin som accelerator, som sätter igång framkallningen. Jag råkade använda 10ml istället för 5ml 10% natriumhydroxidlösning en gång när jag skulle blanda brukslösning från två olika flaskor (framkallningsämnena i ena flaskan och alkalit i den andra), och negativen blev väldigt täta...

Urin innehåller små mängder dihydroxibensener som är släkt med både hydrokinon och brenskatekin, som är klassiska framkallningsämnen.

En biokemist i fotoklubben upplyste mig en gång att antioxidanter, såsom t.ex. c-vitamin, är per definition framkallare.

Jag ska prova lökvatten någongång.

ANNONS
Götaplatsens Foto