Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställning på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

zyaneed

Medlem
Hej allihop.

Jag har ett:
Nikon ED AF NIKKOR 80 - 200 mm 1:2,8

Och jag undrar varför jag måste ställa objektivet på F5.6 i bländarvärde för att det ska fungera.

Väljer man något annat så blir det error i D80, Den tar ju bilder med 2.8 endå men varför ska den stå på 5.6.

Bara kul att veta vad bländarratten är till för när det inte gör någon skilnad, eftersom jag väljer allt i kameran.
 
Bländarringen på objektivet skall inte stå på 5.6, den skall stå på ett steg efter den minsta bländaren, där den också skall låsas för att fungera på din kamera, det finns ett låsstift som du skall trycka in och låsa bländarringen ett steg efter den minsta bländaren.

Bländarringen använder man på äldre helmanuella hus för att ställa in bländaren.

/kent
 
Som Kent B säger, bländarringen ställs på den bruna 22-markeringen och spärren vid 2.8-markeringen ställs så att den vita pricken står mot den röda.
 
ANNONS