Gutta
Aktiv medlem
Har bestämt mig för att köra rawformat med min 20D och har testat en hel del. Tanken är att försöka få till en(eller iallafall inte mer än ett par tre stycken) generell inställning för alla bilder så det blir enkelt att konvertera dem till jpg då jag vill ha alla bilder som jpg i datorn. Men då man ju är lite "rädd" att göra fel och inte få bästa möjliga resultat så undrar jag lite över hur ni andra har ställt in ert Camera Raw angående skärpa, brus, kontrast mm.
Är inne på att skärpningen ska göras direkt i camera raw för datorjpgarna och om jag sedan vill skriva ut en bild så går jag tillbaka och gör en ny framkallning av rawfilen och använder då tif/16 och gör skärpningen i slutet av processen istället. Men det jag undrar över är alltså inställningar för skärmvisningsbilderna. Det finns inget rätt och fel, jag vet, men jag undrar alltså vad för inställningar NI tycker är bra/lagom.
//Jerka
Är inne på att skärpningen ska göras direkt i camera raw för datorjpgarna och om jag sedan vill skriva ut en bild så går jag tillbaka och gör en ny framkallning av rawfilen och använder då tif/16 och gör skärpningen i slutet av processen istället. Men det jag undrar över är alltså inställningar för skärmvisningsbilderna. Det finns inget rätt och fel, jag vet, men jag undrar alltså vad för inställningar NI tycker är bra/lagom.
//Jerka