Annons

Inställningar i Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutta

Aktiv medlem
Har bestämt mig för att köra rawformat med min 20D och har testat en hel del. Tanken är att försöka få till en(eller iallafall inte mer än ett par tre stycken) generell inställning för alla bilder så det blir enkelt att konvertera dem till jpg då jag vill ha alla bilder som jpg i datorn. Men då man ju är lite "rädd" att göra fel och inte få bästa möjliga resultat så undrar jag lite över hur ni andra har ställt in ert Camera Raw angående skärpa, brus, kontrast mm.

Är inne på att skärpningen ska göras direkt i camera raw för datorjpgarna och om jag sedan vill skriva ut en bild så går jag tillbaka och gör en ny framkallning av rawfilen och använder då tif/16 och gör skärpningen i slutet av processen istället. Men det jag undrar över är alltså inställningar för skärmvisningsbilderna. Det finns inget rätt och fel, jag vet, men jag undrar alltså vad för inställningar NI tycker är bra/lagom.

//Jerka

För min del så kör jag RAW när jag har tid att fippla med bilderna individuellt -- tanken med standardinställningar faller alltså, i varje fall för mig. Men jag har "Default"-inställningarna på:

Exponering: 0
Skuggnivå: 15
Ljushet: 100
Kontrast: 50
Mättnad: 15

Skärpning: 50 (bara på previewbild)

Då blir det lite mer tryck i bilderna, bra för att ha något att utgå ifrån.

Varför inte köra den minsta JPEG samtidigt med RAW i kameran. Ställ in full skärpa mm direkt i kameran och det påverkar bara din lilla JPEG förstås. Då slipper du skapa en i CR.

ImageProcessor

Förstår inte varför man kör RAW om man inte tänkt lägga ner någon tid att justera varje bild för sig, det är ju hela vinsten med att köra RAW och inte JPG. Men men här kommer i alla fall ett litet tips, försök att justera varje bild för vitbalans och exponering. Sedan kan man alltid ha några standard uppsättningar av de andra parametrarna. Använd sedan ImageProcessor för att konvertera bilderna, om du har något bra makro för skärpning och lagerhantering kan du lägga på det redan här och allt sker per automatik, förutsatt att du kör PS CS2 och Bridge, men det gör väl alla, eller?

Re: ImageProcessor

jonasandersson skrev:
Förstår inte varför man kör RAW om man inte tänkt lägga ner någon tid att justera varje bild för sig,....

Det beror ju helt enkelt på att jag vill ha kvar möjligheten att "ångra" mig vilket jag inte har om jag kör enbart jpg. Jag har ju tänkt mig någon "standardkonvertering" för bilderna för disk men vid utskrift så går jag tillbaka till min rawfil och gör en ny konvertering då med helt individuella inställngar.

Love:
Tack för ditt bidrag

Mats:
Jo det är ju en tanke förstås men jag tycker nog ändå att om jag ändå ska köra raw så kan jag liksom göra bara det och sedan skapa mina jpegar i datorn. Även om det är generella inställningar jag vill ha betyder det ju dessutom inte att man inte justerar någon bild här och där vilket då ter sig enklast att ha direkt i flödet än att jag ska ta fram vissa rawfiler och konvertera men inte andra om du förstår vad jag menar.

Re: ImageProcessor

jonasandersson skrev:
Förstår inte varför man kör RAW om man inte tänkt lägga ner någon tid att justera varje bild för sig, det är ju hela vinsten med att köra RAW och inte JPG.

Jag kör RAW för att t.ex. kunna underexponera ett antal bilder (sport inomhus för kortare tider) och sen framkalla dem i batch med rätt vitbalans och exponering.

peterA

ANNONS
Götaplatsens Foto