Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningen röda ögon

Produkter
(logga in för att koppla)

jezzibell

Medlem
Förlåt nu en helt korkad fråga :)

Men i inställningarna i menyn, så kan man välja "röda ögon -på eller av".

hmm...

Om jag alltså inte vill ha röda ögon, ska den då vara inställd som på eller av?

//Jezz

Ha ha, ja det är frågan.

Jag gissar att det ska vara "Röda ögon på" för att inte få röda ögon, även om det känns som om "Röda ögon på" faktiskt skapar röda ögon...

Menyerna kan verkligen var kryptiska...

Är man osäker så trycker man av en bild, blir det en hög med blixtar innan huvudblixten så har du aktiverat "röda ögon" funktionen som då ger icke röda ögon. :)

Jag som har bruna ögon skulle kunna tänka mig en "blå ögon"-funktion.

Hej!
Där det i menyn står "Röda ögon" är egentligen en förenkling, fullt utskrivet skulle det nog stå "Röda ögon-reducering" eller något liknande. M a o, den skall vara på för att motverka röda ögon.

Det funkar så att blixten då skickar ut några förblixtar för att stänga pupillerna på den som plåtas vilket gör att risken för röda ögon minskar. Ofta funkar det bra, men inte alltid. Det man bör tänka på är att den/de som fotas kan uppfatta förblixtarna som att bilden är tagen och därför börjar röra sig. Och DET är inte bra...

/Arne

Den finns ju fler kryptiska val, t ex inställningen "Ljud Av" med valen "Av" eller "På", låter ju lite knepigt.

Det får dock sin förklaring när man slår över till engelsk meny, då blir rubriken "Mute" med valen "On" eller "Off" vilket i alla fall är lite mer logiskt.

Anders

Ahh, då blir det logiskt!
Jag har bara använt svenska menyer.
Jag tyckte själv på min S3 IS att det var ganska idiotiskt med en inställning som heter "Ljud av" och som ska vara "På" om man inte vill ha ljud.
Allt har sin förklaring.

Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto