Annons

Installera om Capture NX2..

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Mitt Capture NX2 har börjat hänga sig innan jag ens kommer in i programmet. Har försökt starta det hela dagen. Funderar på om jag ska installera om det...

Nu är det så att jag fick med en skiva med CaptureNX tillsamman med min D3 när jag köpte den för flera år sen... Sen köpte jag NX2-uppdateringen via Nikons hemsida.

Hur installerar jag om alltihop UTAN CD:n med det gamla Capture NX på? Går det överhuvudtaget? (Kan nämligen inte hitta skivan..)
Jag menar, jag har ju köpt NX2-uppdateringen....? Är det pengar slängda i sjön nu?

Under installationen av uppgraderingen till 2an frågar den både efter serienummer till tvåan och ettan. Det gäller alltså att försöka hitta omslaget till ettan där serienumret står. Alternativet är att det finns någon snäll själ här på FS som kan dela med sig :) /FW

Hm.. och hur installerar jag uppdateringen igen? Jag har bara nån utskrift med serienummer och installationskod från Nikon... Måste jag inte ladda ner nån NX2-fil någonstans?

Ah, tack så hemskt mycket! :) Anledningen att paniken uppstått är jag bestämt mig för att sluta fota på ett visst sätt för att bildbyrån (ACR - låg kontrast och urvattnat) vill det och istället börja göra bilder för min egen skull igen, precis som när jag började med foto. Det ska bara vara för min egen skull. Sen om ingen vill ha bilderna skiter jag!

Mitt Capture NX2 har nog inte funkat på länge, men eftersom jag kört ACR hela tiden har jag inte märkt det... Jag älskar färgerna och kontrasterna som Capture NX2 ger. Det känns som dia-film! :)

Jag hittar tyvärr inte en nedladdningsbar version av Capture NX.. - den gamla versionen.. När jag försöker installera NX2-uppdateringen kommer det upp en text: " Capture NX2 är redan installerat på ett annat språk" - vilket det är :)

Gör så här: Ladda ner senaste versionen av NX2.
Installera denna.
För att detta ska fungera, så måste du ha serienumren både till NX (gamla) och NX2 (nya)

Du behöver alltså inte först installera gamla, och sen nya.

Men nycklarna måste du leta reda på, annars är du rökt. Funkar heller inte att "låna" någon annans.

Jag har precis hittat båda nycklarna! Fy sjutton vilken tur! Ska förvara på bättre ställe fr.o.m nu :)

Så jag avinstallerar alltså det icke fungerande Capture NX2 först och sen installerar NX2 uppdateringen så ska det fungera?

Jag avinstallerar NX2 och installerar igen.. men det kommer aldrig någon fråga om produktnyckel för det gamla Capture NX... Det är ungefär som om det ligger kvar i datorn... Har sökt bland programmen men hittar inget Capture NX, bara NX2.

Iaf, jag avinstallerar NX2 och installerar igen och skriver in produktnyckeln.. allting i Capture NX2 fungerar nu, FÖRUTOM klicka på en mapp, då hänger det sig direkt... Så jag kan alltså inte redigera några bilder i programmet eftersom det inte går att öppna några mappar.. Skitkonstigt...

Hade du postat det svaret tidigare, så hade jag inte hjälpt dig !

:)

Det blev en PC igen pga att min sambo kan PC-datorer så bra... Men när hans 5 år gamla bärbara går både snabbare och dessutom aldrig hänger sig.. då börjar man längta efter Mac alltså.. *suck*

Jag använder ViewNX för att bläddra bland bilderna och hantera mappar. Där högerklickar jag på aktuell bild och "Öpnna med/CaptureNX".

Det sägs att CaptureNX på MAC fungerar sämre än på PC. Vilket operativ kör du? Jag hade aldrig problem med CaptureNX på Windows XP men på Windows 7 får jag problem ibland.

/FW

Jag hittade precis en länk för nedladdning av det gamla Capture NX, så jag ska installera det först och sen installer NX2 uppdateringen.. Får se om det funkar då...

ANNONS
Götaplatsens Foto