Annons

intällningar i scanner eller i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

ohls

Aktiv medlem
hej

har en lite frpga som jag funderat på har det någon betydelse på jag exempelvis ställer in intesitet/kontrast i scanner när jag scannar eller om jag gör det efteråt i ps? (okej de kanske har olika kvalitte på filtern som finns i scannaer och de som finns i ps) men om jag ställer upp kntrastet scannar scanner anorlunda då eller gör den lika och sedan ändrar kontrastet?

Det är alltid bäst att göra bilden så bra som möjligt i scanner programmet så man får teckning i alla partier.

Här finns det det två olika läger helt klart. På merparten av de sajter jag besökt för att lära mig om scanning så hävdas det att man -inte- ska göra några som helst inställningar i scannerprogrammet, eftersom PS är mycket bättre på alla former av bildbehandling. Att använda scannerns verktyg för kontrast etc påverkar vad jag förstått inte själva hårdvaruscanningen, utan är bara påföljande signalbehandling, och borde undvikas.

Sen finns de de som liksom Thomas anser att inställningar ska göras så tidigt som möjligt i processen, för att då få ut så mycket detaljer som möjligt från orginalet.

Mina egna högst ovetenskapliga tester indikerar att ju mer inställningar jag gör i scannerprogrammet, desto mindre utrymme har jag i PS, och vice versa, och att mina resultat blir bättre i PS än i scannerprogrammet, men jag är å andra sidan långt ifrån något proffs på ämnet.

Vad säger expertisen?

Du bör helst göra justeringar i skannerprogramvaran eftsrom de flesta skannrar jobbar med högre bitdjup (som det så fint heter).
Det vill säga, en bild i Photoshop har normalt 256 färger per kanal (röd/grön/blå) att jobba med men i de flesta skannrar finss det kanske uppemot 4000 färger per kanal att jobba med.
Det gör att justeringar i skannern inte ”förstör” bildens färginformation lika mycket som när du jobbar i Photoshop.

Det fnns två undantag för när det passar sig att bara skanna utan justeringar och sedan justera i Photoshop;
1. Förhandsvisningen och inställningarna i skannerns program är så usel att du inte har koll på vad som händer med bilden.
2. Skannern kan leverera en bild med större bitdjup till Photoshop, det vill säga en bild med kanske 12-16 bitar per kanal. Då skannar du rakt in och justerar i Photoshop. Sedan gör du om bilden till normalt 8-bitars läge innan du sparar.

Bilagor

• untitled-1.gif
    untitled-1.gif
    4.5 KB · Visningar: 266
Fast ärligt talat..ser man någon skillnad på två "färdigshopade" bilder där den ena har skannats in med 16 bitar och den andre med 8 bitar?

Jag har inte experimenterat med det så mycket..men testade vid ett tillfälle och tyckte då inte jag såg någon skillnad. Antar att jag får prova igen och granska lite noggrannare..!?

Sen kanske det är så att det märks tydligare skillnad vid utskrift än på skärm. Det är tyvärr endast på skärm jag har gjort jämförelsen.

/Jonas

Ärligt?

Ja/nej. Det beror på.

Ju högre kvalitetskrav du själv har och ju högre kvalitet det är på slutprodukten, skärm, skrivare, tryck, desto större glädje kan du ha av att kunna jobba med exempelvis 12 bitars färgdjup vid skanning.

Om du själv inte ser någon skillnad, ja, då har du svarat på din egen fråga.

Jag kan se skillnad så pass ofta att jag som standard skannar med 12-16 bitar och grundjusterar i Photoshop i 16 bitar.

Framförallt i de allra mörkaste tonskiftningarna och även i de riktigt ljusa kan man se en skillnad. Det är i nyansrika tonövergångar man ser att en bild kan tappa toner och man får någonting som kallas ”bandning”.

Jag har tvingat fram en konstruerad bandning i en gråkil, titta vid den lilla röda pricken, där skall du kunna se en bandning det vill säga en skarp övergång mellan två toner.
Utan bandningen skulle det vara en steglös, jämn, övergång men vissa gråtoner har försvunnit på grund av kraftig redigering i levels i 8 bitar.

Bilagor

• band.jpg
    band.jpg
    6.1 KB · Visningar: 188
Hej,

Jag anvander en DS3 som kan scanna i 16 bitar. Jag gor som Mipert rekommenderar och scannar direkt in i PS. Jag tror mig tycka att resultatet blir battre och framforallt kanns det som man har lite mer kontroll. Jag ar ocksa radd att forlora information om jag tex klipper av histogrammet redan i scannerprogrammets curves/levels. Det maste vara battre att fanga hela histogrammet for att fa med sa mycket information som mojligt(?).

Lite foljdfragor dock:
1. Det kanns som om scannern ger olika Dynamic Range beroende pa om man scanner i positive mode eller negative mode. Om jag har ett tunnt SV negg forsvinner ofta hogdagrardetaljer i Color Negative om jag daremot scannar i Color Positive verkar det som om scannern fangar dessa detaljer battre. Kan detta stamma som en generell regel?

2. Vad gor egentligen Exposure funktionen i scannerprogram? Det kanns som om man skjuter histogrammet fram och tillbaka i sidled. Sa om man har ett histogram som skjuter over intervallet (0-255) kan man forsoka fa in det mha av Exposure.
Ar Exposurekorrigeringen palagt av scannerprogrammen efter det att bilden ar scannad (dvs. battre att anvanda PS) eller gors korrigeringen nar bilden lases in (dvs. man kan inte anvanda PS for att korrigera for att information finns inte)?

Vore intressant att hora fran de visa. Hoppas att dessa fragor ar sapass generella fragor att inte den specifika scannermodellen spelar nagon roll.

Fredde

ANNONS
Götaplatsens Foto