Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Inte alltid worldwide-garanti på Canon?
- Trådstartare Clownfish
- Start datum
Magnuz
Aktiv medlem
Europagaranti som man får med från Tyskland gäller i Sverige. USA & Canada garanti får man på kamera hus köpta därborta däremot objektiv är det världsgaranti på. Men hur det fungerar om Kameran är en DOA vet jag inte (DOA= dead on arrival, dvs. helt död när man packar upp den) måste man lämna tiullbaka den till butiken för byte då? Gäller garantin mot det med iså fall..
/m
/m
Jerry Gladh
Avslutat medlemskap
Hade mina 1D och allt glas hos Canon RCC Mölndal i veckan. Ena köpt i Belgien den andra i USA.
Jag behövde bara faxa upp kvitto.
Betalar bara för viss rengöring.
Justering AF och lite annat gick på garantin.
Bra bemötande och duktiga tekniker som också bekräftade att min 16-35 inte fokuserade som den skulle så den får Cyber tillbaka.
Jag behövde bara faxa upp kvitto.
Betalar bara för viss rengöring.
Justering AF och lite annat gick på garantin.
Bra bemötande och duktiga tekniker som också bekräftade att min 16-35 inte fokuserade som den skulle så den får Cyber tillbaka.
Joakim A
Aktiv medlem
kattla skrev:
Vilka kameror räknas som dyra då?
Markkamerorna ner till 20D har jag för mig, men kolla för säkerhetsskull. Det var ett tag sedan jag frågade och det ändrar sig juh iom att det kommer nya kameror, vilket det gjort.
// Jocke
Foto-Gabbe
Aktiv medlem
Ganska intressant att alla som har frågat också har fått olika svar?
När jag var i kontakt med dem angående min tidigare 10D inköpt i Hong Kong, så lät det väldigt enkelt (men ändå svårt att fatta?):
- "Världsgarantin gäller på alla kameror/kamerahus och tillbehör/gluggar, utom de digitala".
Anledningen skulle tydligen vara att de klassas som elektronisk utrustning, inte som kameror(!?)
Detta borde ju ändras snart tycker man...
kanske är det rent av ändrat redan?
Det är ca. två år sen jag frågade om detta.
När jag var i kontakt med dem angående min tidigare 10D inköpt i Hong Kong, så lät det väldigt enkelt (men ändå svårt att fatta?):
- "Världsgarantin gäller på alla kameror/kamerahus och tillbehör/gluggar, utom de digitala".
Anledningen skulle tydligen vara att de klassas som elektronisk utrustning, inte som kameror(!?)
Detta borde ju ändras snart tycker man...
kanske är det rent av ändrat redan?
Det är ca. två år sen jag frågade om detta.
Foto-Gabbe
Aktiv medlem
Även om det var två månader sedan, så låter det inte speciellt trovärdigt. Det måste finnas en distinkt gräns så man kan vara helt säker.
I mina ögon borde det står på kartongen vad som gäller.
Har en kompis som skickade en fråga till Sony om när en modell som finns utomland kan tänkas släppas i sverige. Han fick detta svaret:
- "Vi har inget svar på när den nämde märket ska inkomma. Hoppas detta var svar på din fråga."
Jag hoppas verkligen det var en dator som knåpade ihop det svaret...
I mina ögon borde det står på kartongen vad som gäller.
Har en kompis som skickade en fråga till Sony om när en modell som finns utomland kan tänkas släppas i sverige. Han fick detta svaret:
- "Vi har inget svar på när den nämde märket ska inkomma. Hoppas detta var svar på din fråga."
Jag hoppas verkligen det var en dator som knåpade ihop det svaret...
Foto-Gabbe
Aktiv medlem
Där ser man... en snabb titt på canon's hemsida avslöjar vad jag misstänkte:
http://www.canon.se/support/support_forhem_mindre_kontor/fos_garantier.asp
Jag kan avslöja att efter lite lirkande med det som hette Canon IT tidigare, så lyckades jag få min 10D fixad gratis ändå. Men de var väldigt noga med att påpeka detta.
På vissa andra håll blev jag nästan mobbad med uttryck som: - "Ja, är man så jävla dum så man köper en kamera på andra sidan jorden... då får man skylla sig själv!"
Jag kan avslöja att efter lite lirkande med det som hette Canon IT tidigare, så lyckades jag få min 10D fixad gratis ändå. Men de var väldigt noga med att påpeka detta.
På vissa andra håll blev jag nästan mobbad med uttryck som: - "Ja, är man så jävla dum så man köper en kamera på andra sidan jorden... då får man skylla sig själv!"
Joakim A
Aktiv medlem
Foto-Gabbe skrev:
Där ser man... en snabb titt på canon's hemsida avslöjar vad jag misstänkte:
Ok, då har de blåljugit mig rakt upp i ansiktet. Kvinnan jag talade med sa uttryckligen att man får skaffa dyrare kamera i USA och få den fixad här på garanti..
Jaja, tur att man köpte i Sverige
// Jocke
T-Max 400
Aktiv medlem
Inte så svårt egentligen eller, bara att läsa innantill på hemsidan.
Europagaranti för digitalkameror, världsgaranti på analoga kameror. Världsgaranti på optik (ej "grå marknad").
Köpte allt i Tyskland och huset (20D) var trasigt så det lagades i GBG på RCC. Kostnad 0kr.
Mvh
Europagaranti för digitalkameror, världsgaranti på analoga kameror. Världsgaranti på optik (ej "grå marknad").
Köpte allt i Tyskland och huset (20D) var trasigt så det lagades i GBG på RCC. Kostnad 0kr.
Mvh
Foto-Gabbe
Aktiv medlem
Det märkliga är varför de gör skillnad på kamerahusen beroende på om de är analoga eller digitala. Har man sett en nyare SLR avklädd, så ser man att den verkar vara lika fylld med elektronik som en DSLR förutom sensorn.
Borde således räknas som en elektronisk apparatur och inte kunna fås med världsgaranti.
Nej, vad f*n! Litar de inte mer på prylarna än att man ska kunna lämna in den med garanti vart man än befinner sig?
Varför inte ha världsgaranti på alla svarta produkter istället och endast lokala garantier på silverfärgade? Det är väl mer logiskt?
Borde således räknas som en elektronisk apparatur och inte kunna fås med världsgaranti.
Nej, vad f*n! Litar de inte mer på prylarna än att man ska kunna lämna in den med garanti vart man än befinner sig?
Varför inte ha världsgaranti på alla svarta produkter istället och endast lokala garantier på silverfärgade? Det är väl mer logiskt?
Foto-Gabbe
Aktiv medlem
Jag är ganska säker på att detta gällt i stort sett hela tiden, även då digitalkamerorna låg dåligt till i försäljningsstatistiken.
Som jag har fått det förklarat (troligtvis från Canon IT via telefon) så klassas digitaler inte som kamera utan som elektronisk utrustning (vilket säkert analog-anhängarna håller med om).
Om man sparar 7500:- på ett 70-200/2.8L IS, varför får jag ändå världsgaranti på det?
Som jag har fått det förklarat (troligtvis från Canon IT via telefon) så klassas digitaler inte som kamera utan som elektronisk utrustning (vilket säkert analog-anhängarna håller med om).
Om man sparar 7500:- på ett 70-200/2.8L IS, varför får jag ändå världsgaranti på det?
stoltz
Aktiv medlem
Gluggar har alltid världgaranti från Canon. När det gäller konsument Dslr så lämnaar Canon inga garantier på kameror köpta utanför europa. När det gäller proffs eller sk yrkeskameror, så tar man dessa på garantiåtagande. Anledningen till att man gör detta har med ren goodwill att göra.
Jag ringde till 3 olika personer på Canon och fick besked om detta då jag skulle sälja min USA-köpta 1Ds med garanti. Samtalet ägde rum i december 2004.
Jag ringde till 3 olika personer på Canon och fick besked om detta då jag skulle sälja min USA-köpta 1Ds med garanti. Samtalet ägde rum i december 2004.
Foto-Gabbe
Aktiv medlem
Visserligen berörs inte 98,7% av befolkningen av att proffdigitaler innefattas av världsgarantin, men varför ändå inte nämna detta på sin hemsida?
Att gluggar innefattas kan ju bero på att allt hade v-garanti från början och att gluggarna är de samma än. Kanske EF-S inte gäller?
Skulle inte förvåna mig med såna luddiga regler som inte ens finns på papper (läs internet).
Att gluggar innefattas kan ju bero på att allt hade v-garanti från början och att gluggarna är de samma än. Kanske EF-S inte gäller?
Skulle inte förvåna mig med såna luddiga regler som inte ens finns på papper (läs internet).