Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Internblixt sönder

Produkter
(logga in för att koppla)

silverpearls

Ny medlem
Hej på er!
Jag har en Nikon D60 sen några år tillbaka och idag åkte den för första gången (och förhoppningsvis sista...) i golvet.
Ingenting har gått sönder förutom internblixten. Den ploppar upp och så när jag ska ta en bild men ljuset kommer aldrig. Kan det vara lampan som har gått sönder eller är det några kopplingar i huset?
Vet någon ifall det går att laga och hur mycket det kan kosta isf?

Är jättejättetacksam för svar!

Det är nog knappast något du kan laga på egen hand tyvärr, det är iallafall nästan omöjligt att få tag på reservdelar om det behövs.

Vill du fixa den är nog det bästa du kan göra att lämna in den, men det kommer att kosta en slant.

Det jag skulle ha gjort om jag var som du vore att köpa en extern blixt, en Nikon SB-400. Den kostar nog ungefär lika mycket som det skulle kosta att laga den inbyggda i bästa fall, och en extern blixt är alltid bättre än en inbyggd.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5723015

Tack så jättemycket!
Ska dock först kolla om det går att laga den och isf hur mycket det kostar, annars blir det väl att lägga ner lite pengar på en externblixt!

Troligtvis äter kostnaden för att laga den interna blixten upp priset för att köpa en begagnad extern blixt. Har du använt extern blixt vill du aldrig fälla upp den interna igen om det inte är för att tända en slavblixt.

Tack så jättemycket!
Ska dock först kolla om det går att laga den och isf hur mycket det kostar, annars blir det väl att lägga ner lite pengar på en externblixt!

Problemet är att det bara finns två ställen i Sverige som fixar nikons kameror, båda finns i Stockholm. Bara att skicka in kameran, få ett kostnadsförslag från dem och få den tillbakaskickad utan reparation kommer att kosta dig 6-700 kr, kanske uppåt en tusenlapp.

De tar ut en felsökningsavgift på ett par hundra om man vill ha tillbaka något utan att få det reparerat och frakten kommer att kosta 300 kr tur och retur.

ANNONS
Götaplatsens Foto