Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Interpolera?
- Trådstartare Jessko
- Start datum
Walle
Aktiv medlem
Jag interpolerar alltid till den upplösningen bilden ska skrivas ut i. Skickar jag till Crimson och skriver ut på deras Noritsu så interpolerar jag till 300 ppi. Stora bilder som ska printas på lambdan interpolerar jag till 200 ppi, och små bilder med mycket fina detaljer som ska skrivas ut på lambdan interpolerar jag till 400 ppi.
Jag använder "bicubic smoother" när jag interpolerar upp bildstorleken, och "bicubic sharper" när jag interpolerar ner.
Jag använder "bicubic smoother" när jag interpolerar upp bildstorleken, och "bicubic sharper" när jag interpolerar ner.
Jessko
Aktiv medlem
Walle skrev:
Angående att interpolera så stämmer det att man får bättre resultat om man interpolerar 10% åt gången. Det finns plugins som gör detta automatiskt, men det finns också plugins som har ännu bättre algoritmer för interpolering.
Hur gör man det manuellt?
Walle
Aktiv medlem
Jessko skrev:
Hur gör man det manuellt?
Det är inte svårare än det låter
Walle
Aktiv medlem
iBoat skrev:
Jag har testat olika pluggar till PS och tycker helt klart att Alien Skin Blow Up gör jobbet bäst. Jag använder det när jag tillverkar fototapeter. Slutfilen blir i 120 dpi och måtten kan vara upp till 4 x 2.7 m och filen väger upp till ca 500 MB.
Förvånasvärt bra resultat!
Man kan altså inte välja ppi själv? 120 ppi är inte bra om bilden ska printas på t.ex. en Lambda som printar i 200 ppi.
Ps. skillnad på pixels per inch och dots per inch. Det är alltid ppi i datorn. Dpi har med bläckstråleskrivare att göra, och beskriver upplösningen på bläckstråleskrivarens "punkter" som den sprayar ut för att göra en färg mindre intensiv, grovt beskrivet. T.ex. kan man skicka en fil i 300 ppi till skrivaren, som sen kanske skriver ut i 1250x700 dpi.
iBoat
Aktiv medlem
Walle skrev:
Man kan altså inte välja ppi själv? 120 ppi är inte bra om bilden ska printas på t.ex. en Lambda som printar i 200 ppi.
Ps. skillnad på pixels per inch och dots per inch. Det är alltid ppi i datorn. Dpi har med bläckstråleskrivare att göra, och beskriver upplösningen på bläckstråleskrivarens "punkter" som den sprayar ut för att göra en färg mindre intensiv, grovt beskrivet. T.ex. kan man skicka en fil i 300 ppi till skrivaren, som sen kanske skriver ut i 1250x700 dpi.
120 dpi i de sammanhangen räcker alldeles utmärkt eftersom motivet kommer att betraktas på avstånd. Givetvis kan man ställa in vilken upplösning man vill i Alien Skin Blow Up. I trycksammanhang brukar man räkna med "faktor 2", dvs om man trycker med 150 linjers raster bör upplösningen vara 300 dpi. I dagtidningstryck räcker det med en upplösning på 170 dpi eftersom rastertätheten är 85 linj per tum.
Under de 20 år jag jobbat med digital pre-press har man alltid benämnt upplösning i dpi.
PPi eller dpi spelar ingen roll så länge man vet vad man pratar om.
En skrivare som skriver ut 300 "punkter" per tum hade nog inte blivit så bra, hur skulle en text på 9p se ut i den upplösningen...
I trycksammanhang får text och all annan vektordata en upplösning på 2540 dpi för att inte bli taggig. pixeldatan, alltså bilderna ligger kvar i t ex. 300 dpi.
Senast ändrad:
Walle
Aktiv medlem
Ok, jag bara undrade eftersom du skrev att slutresultatet blir i 120 dpi. Trodde då att det var enda möjliga liksom.
För övrigt orkar jag inte ta diskussionen dpi vs ppi, den ger aldrig någonting, och alla fortsätter att vara lika förvirrade från gång till gång ändå. Inflikar bara följande länk, som förklarar det hela enkelt och pedagogiskt (på engelska): http://www.tildefrugal.net/photo/dpi.php
För övrigt orkar jag inte ta diskussionen dpi vs ppi, den ger aldrig någonting, och alla fortsätter att vara lika förvirrade från gång till gång ändå. Inflikar bara följande länk, som förklarar det hela enkelt och pedagogiskt (på engelska): http://www.tildefrugal.net/photo/dpi.php
eek
Aktiv medlem
hur "skadligt" är det att interpolera?
jag ladde hem en bild från 1ds mark 3 och den blir tex om man ändrar upplösning till 240 så blir storleken "bara" 60 x 40..med tanke på att man vill kanske köra ut den på båden storformat skrivaren i storformat och i 240ppi till bläckstrålle skrivare som har 1400dpi
är det bäst att ändra till rätt upplösning först och sen interpolera 10% itaget upp till den storlek man vill ha till utskrift, finns det någon bra "regel" på hur mycket man kan förstora?
Mvh
Erik
jag ladde hem en bild från 1ds mark 3 och den blir tex om man ändrar upplösning till 240 så blir storleken "bara" 60 x 40..med tanke på att man vill kanske köra ut den på båden storformat skrivaren i storformat och i 240ppi till bläckstrålle skrivare som har 1400dpi
är det bäst att ändra till rätt upplösning först och sen interpolera 10% itaget upp till den storlek man vill ha till utskrift, finns det någon bra "regel" på hur mycket man kan förstora?
Mvh
Erik
alfin
Aktiv medlem
Nu är två megatrådar om ppi/dpi på G på forumet, båda med entusiastiska debattörer, så häll inte mer bensin på brasan! ;-)
Bry dig inte om vad skrivaren pysslar med, koncentrera dig på upplösningen i bilden du ska skicka till skrivaren, mätt i ppi (pixels per tum).
Min läromästare Bruce Fraser säger så här: så länge originalbilden befinner sig mellan 18o-480 ppi i den tänkta utskriftsstorleken, interpolera inte utan skicka bilden som den är till printern.
Detta kan man ha synpunkter på, men Bruce har gjort mängder av undersökningar av detta och var och en kan själv testa skillnaderna.
Alltså, du bör interpolera din bild om den storlek du avser att skriva ut i, hamnar på en upplösning som understiger 180 ppi.
Om så, gör en (1) interpolering med bicubic smoother till avsedd upplösning, tex dina 240 ppi och skärp bilden för utskrift.
Använder du en äldre Photoshopversion som inte har bicubic Smoother, kan du istället använda dig av 10% bicubic interpolering, men ser du verkligen skillnaden?
Det viktiga brukar vara att veta hur man skärper bilderna optimalt för utskrift.
Bry dig inte om vad skrivaren pysslar med, koncentrera dig på upplösningen i bilden du ska skicka till skrivaren, mätt i ppi (pixels per tum).
Min läromästare Bruce Fraser säger så här: så länge originalbilden befinner sig mellan 18o-480 ppi i den tänkta utskriftsstorleken, interpolera inte utan skicka bilden som den är till printern.
Detta kan man ha synpunkter på, men Bruce har gjort mängder av undersökningar av detta och var och en kan själv testa skillnaderna.
Alltså, du bör interpolera din bild om den storlek du avser att skriva ut i, hamnar på en upplösning som understiger 180 ppi.
Om så, gör en (1) interpolering med bicubic smoother till avsedd upplösning, tex dina 240 ppi och skärp bilden för utskrift.
Använder du en äldre Photoshopversion som inte har bicubic Smoother, kan du istället använda dig av 10% bicubic interpolering, men ser du verkligen skillnaden?
Det viktiga brukar vara att veta hur man skärper bilderna optimalt för utskrift.
stefohl
Aktiv medlem
För det första gäller regeln skit in, skit ut mycket tydligt vid stora förstoringar, både digitalt och analogt. Skillnaden mellan en väl exponerad, korrekt fokuserad bild utan skakningsoskärpa och en som har bara det minsta lilla fel är långt större än mellan en kamera som har 10 MP eller 22 MP.eek skrev:
hur "skadligt" är det att interpolera?
För det andra är det många gånger bättre att skicka bildfilen i den storlek som du vill ha den vid utskrift på en Lambda eller en bra bläckstråle, men låta utskriftsprogrammet sköta interpoleringen av den tillgängliga informationen. Särskilt om du har en bra RIP kan den utnyttja den information som finns i bilden, kopplat med att den vet hur bilden ska rastreras, mycket effektivare än om man gör en interpolering i Photoshop.
Sedan tror jag den gamla 10% regeln har spelat ut sin roll efter det att Photoshop la till de nya interpoleringsmetoderna Bikubiskt mjukare och skarpare. Vid de tester jag gjorde när detta lanserades kunde jag inte se någon skillnad mellan att göra det i 10% steg eller att göra det direkt till rätt storlek.
Till slut brukar jag använda regeln att förhandsvisa bilden vid 50%. Ser den då fortfarande skarp ut efter interpoleringen, då kommer den fortfarande vara skarp i tryck.
Stefan
stefohl
Aktiv medlem
alfin skrev:
Mina tester ger samma resultat som Frasers, så jag lutar mig också mot vad han skriver.
Stefan