Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Intressant hacking av Nikon firmware

Produkter
(logga in för att koppla)
Det vore riktigt kul om det öppnar för nya eller förbättrade funktioner på Nikon DSLRs av alla de slag.
För mig själv som har en D3100 så finns ju en hel del att önska, några saker som kanske inte ens går att utföra pga hårdvarubegränsningar. Men ändå :)
Jag hade gärna sett en upphottning av fps från de lite lama 3 bilder per sekund som det är nu.
Kanske är även HDR en ren mjukvarubaserad begränsning i min kamera.
Ingen vet så länge Nikons firmware är oknäckt.

Vad hade ni velat snabba upp, lägga till eller förbättra om ni fick bestämma?

simeonpilgrim.com/blog/

Jag har ett litet batteri som på något sätt låter mig få tillgång till 8 b/sek, vilket annars är förbehållet batteripacket. Jag skulle gärna se en mjukvara som ger mig den hastigheten på D700 med samtliga batterier.

/K

Jag har ett litet batteri som på något sätt låter mig få tillgång till 8 b/sek, vilket annars är förbehållet batteripacket. Jag skulle gärna se en mjukvara som ger mig den hastigheten på D700 med samtliga batterier.

/K

http://www.nikonwatch.com/2008/08/0...second-on-your-d700-without-the-battery-grip/ :)

Själv skulle jag tycka det var kul att kunna filma med min D700. 720p i 24fps med manuella kontroller skulle räcka gott o väl för att göra nånting skojigt o snyggt. Om hårdvaran klarar det eller inte vet jag inte, men D90n som släpptes typ samtidigt klarar ju det iaf, så kanske kanske?

Något som jag verkligen skulle uppskatta är om de skapade en firmware till d7000 som ökade dess buffertminne, det är på tok för dåligt (enligt mig)

Buffertminnet är ju fysiskt begränsat. Precis som att du inte kan "hacka" datorns bios att få 8GB ramminne när du bara har 4GB i datorn :)

Det är inte omöjligt att det på en del kameror är en mjukvarubegränsning, men att det sitter en standardmängd med buffertminne.

Inte så sällan som de "sämre" modellerna av en produkt bara är en mjukvarustrypt version av en produkt av dyrare variant. Det är helt enkelt billigare att ha samma upplägg för olika produkter än att ha flera versioner av komponenterna i dem.

Så en D7000 kan absolut ha samma mängd buffertminne som D5100 men att man fortfarande bara kan ta 20 RAW-bilder på D5100 och bara 10 på D7000 innan bufferten är fylld.

Aldrig provat sekvestagning med någon av kamerorna, bara läst om buffertstorleken, jag kan ha fel i antalet.

ANNONS
Götaplatsens Foto