Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Invertera en färgbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Norling

Aktiv medlem
Hur inverterar jag en färgbild till svart vit bäst om bilden är tagen av tex en Hasselblad X1d?
Jag gissar att man kan invertera/konvertera en färgbild till svart vit i tex Photoshop men blir gråskalorna
helt korrekta då såsom man tagit en svart vit bild från början med en Hasselblad 500CM tex?

/Magnus

Ett halvt svar på din frågeställning.

Eftersom jag kör med darktable tas det inte hänsyn till kameratillverkarens profil. Vill man ha någonting som liknar den behöver man åtgärda det själv.

Den senaste metod i mängden som jag testat är LUT. Förutsättningen är att man har en JPEG som ser ut som det man är ute efter.

Så en mängd råfiler samt deras JPEG-filer som man vill att råfilerna ska se ut som lägges i en mapp för att därefter köra ett skript mot och få ut en LUT-profil.

2011 fotograferade jag med en Fujifilm X100, och jag fick aldrig till den där svartvita stilen som man fick med JPEG. Nu är det åtminstone nära. Den övre är från råfil och den undre från JPEG.

_DSF0222.jpg

_DSF0222_01.jpg

Att försöka kopiera en analog filmrulle däremot vet jag inte hur man ska gå tillväga med. Om du har Phocus kanske där finns någonting som exporterar till svartvita bilder och som du därmed kan kopiera?

Bilagor

• 6D_standard-och-X100_svartvitt.zip
    19.8 KB · Visningar: 26
Menar du invertera eller konvertera eller både och?
Invertera i PS = Ctrl+i
Svartvitt.... ja det finns en hög med sätt
Enklast ACR eller ett lager med Gradient map

Hur gradation / tonskalan blir med en anlog kamera beror mycket på vilken film och framkallning man använder så jag tvivlar på att det finns något fixt utseende från en 500c

ANNONS
Götaplatsens Foto