Annons

iPad för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Roos

Medlem
Hej

Tänkte skaffa en iPad pro alt MacBook pro
för att ha lite som allt i allo.
Vill ha en portabel smidig lösning. Lätt att ta med sig och som lämpar sig för fotoredigering.
Tänkte höra om någon har erfarenhet av en iPad pro med Retina skärm.
Funkar redigering bra?
Vilket program använder ni?
Finns det något program liknande LR för katalogisera bilder
Är MacBook att föredra eller en Windows laptop?
Kom med synpunkter

Mvh
Ola
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har en iPad Pro och är också är också intresserad din frågeställning om hur folk använder plattan för redigering på olika vis.
Själv har jag appen Affinity Photo och är lite kluven till den. Å ena sidan tycker jag att den är bra och fixar väldigt mycket. Samtidigt inser jag att jag är otroligt van vid Photoshop och har svårt att ställa om mig till Affinity. Jag har också lite svårt för vissa detaljer i Affinity Photos gränssnitt, och tycker att det finns förbättringsmöjligheter.

Jag är mycket nyfiken på hur Photoshop för iPad kommer bli och hoppas att jag kommer känna mig mer hemma där.

Snapseed fungerar bra, men saknar vissa funktioner som jag efterfrågar.
Lightroom för iPad har jag inte testat.

Jag är nyfiken på om folk har bra tips på katalogisering och filhantering på iPad, då det är något som jag inte riktigt har fått tillräckligt bra ordning på.
 

Ola Roos

Medlem
Vilken skärmstorlek och minne har du?
Är 12,9 tum och 128 GB tillräckligt?
Vad är det i Affinity som du saknar som finns i PS

mvh

Ola
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Vilken skärmstorlek och minne har du?
Är 12,9 tum och 128 GB tillräckligt?
Vad är det i Affinity som du saknar som finns i PS

mvh

Ola
Jag har 12,9 tums skärmstorlek och iPad Pro gen 2 (dvs inte den senaste) och 64 Gb lagringsutrymme. Jag trivs bra med skärmstorleken och skulle inte vilja ha en mindre och 128 Gb tror jag kan räcka långt, men det beror ju helt på hur du tänkt att använda den och hur mycket du tänkt/vill kunna spara på den. Snackar vi lagring av massor av RAW-filer och/eller psd/tiff-dokument med många lager osv så tar det naturligtvis mycket plats.

Beträffande Affinity Photo. Vissa saker vet jag inte ifall de saknas eller inte, det har mer varit en frustration över att saker inte "är som de brukar" jämfört med Photoshop. Till exempel tycker jag att banor fungerar annorlunda, blend-if-menyn vet jag inte om den finns, vissa lagermaskfunktioner känns annorlunda osv.

Sen tycker jag exempelvis att ändra storlek på penseln inte fungerar så bra som det gör i t ex Procreate.
 

Ola Roos

Medlem
Hej

Vad skiljer Gen 2 och den nya Gen 3?

Skärmen är väl desamma, dvs IPS Retina?

Är det "bara" processorn som speedats upp?

mvh

Ola
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Hej

Vad skiljer Gen 2 och den nya Gen 3?

Skärmen är väl desamma, dvs IPS Retina?

Är det "bara" processorn som speedats upp?

mvh

Ola

Snabbare, snyggare och dyrare! 😄

Skärmen tror jag är samma. Det finns mycket information på nätet och i synnerhet Youtube som tar upp vad som skiljer dem åt.
 
ANNONS