Annons

iPhone som ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael f8

Aktiv medlem
Problemet är väl bara att i de flesta fall då man behöver ljusmätare så vill man ha en ljusmätare som mäter infallande ljus, dvs man håller mätaren intill motivet och mäter ljuset från ljuskällan istället för att mäta det ljus som reflekteras från motivet. För att det ska fungera att mäta ljuset från ljuskällan behövs någon form av diffusor som jämnar ut ljuset, så att det inte har så stor betydelse hu den riktas, så en smartphone fungerar nog inte så bra om man inte ordnar någon form av duffusionskiva som tillbehör. Det andra fallet när man brukar ha glädje av ljusmätare är vid blixtfotografering och här är det nog kört, helt och hålle vad det gäller smartphone.
Skulle tro att det är bättre att skaffa riktiga prylar.
När det gäller att mäta exponeringen, mäter min smartphone ganska bra, jag får markera där jag tycker exponeringen är viktigast, så ska väl det vara *bara* att föra inställningarna till annan kamera, förutsatt att ISO, exponeringstiderna och bländaren fungera någorlunda?


Michael - exponerar sällan 'rätt' -
 

beetle

Aktiv medlem
Själv fick jag tag i en beg Gossen Digiflash som jag är nöjd med :) Den till vänster är en mycket estetiskt tilltalande Weston Master II från 40-talet som fortfarande fungerar!
 

Bilagor

ANNONS