Annons

IR-film som multifunktionsfilm?

Produkter
(logga in för att koppla)

cimera

Aktiv medlem
Jag har just börjat plåta, och behöver er hjälp med filmval. Jag är just nu inne i en fas där jag ska prova olika filter, bl a IR-filter. På internet läste jag om Ilford SFX200 som ska täcka in en del av IR-frekvenser, men även funka till tex S/V. Detta verkar ju perfekt, då jag bara äger två kameror och därmed ine kan hoppa mellan flertalet filmer hur som helst. Min fråga är; Om jag vill plåta i S/V & färg samt då och då ta en IR-bild (med IR eller rödfilter), skulle Ilford SFX200 fungera som en multifunktions-film?

Tack på förhand!

Snyggt porträtt!

Tack Daniel. Har du någon erfarenhet av IR-fotografering med denna film. Finns det någon annan som skulle passa bättre?

Wow!

Jag blir så inspirerad när jag ser dina alster...;-)

Tack för dina kommentarer, jag uppskattar det verkligen. Nästa vecka kommer filtrena, och då jädrar ska det sitta SFX200 film i lådan.

Tack åter.

Det ska jag absolut.

Nu har jag emellertid skannat hela webben (i Sverige åtminstone) utan att hitta en enda återförsäljare av SFX 200 135-film...! Hjälp!

testa HIE i stället.

Kodak HIE reas just nu på Photax (95:-/st i reaprislistan) och den finns nog även på Scandinavian (fast alltid dyrare hos dem.)

När du plåtar IR så tänk på att filmen är extremt ljuskänslig. Ska både laddas och tas ur i totalt mörker. Men det visste du antagligen redan..

Förresten, ett tillägg..

HIE duger iof inget vidare som multifunktionsfilm, men det tror jag inte många andra filmer för IR gör heller även om så sägs. Eller iaf beror det på vilka krav man har på en s/v film. Mina är högre än det jag lyckats testa fram med IR-filmer (Maco och HIE) utan filter samt tester med gulfilter på dem.

HIE har dock rejält mycket starkare IR-effekt än Maco bara man kommer upp i rödfilter och även skaplig effekt med orange. Med orange på HIE upplever jag samma IR-effekt som jag gjort med IR-filter till macos film.

Vidare är hållbarheten på IR-film rätt kass så det är inget jag skulle rekommendera någon att ha i kameran länge. Hellre rota fram motiv och använda just valda tillfällen. Den är ju dyr också så du lär kunna få 3-4 fina rullar s/v för summan av en IR-film.

Lycka till!

HIE it shall be

Tack Lotta, för tipsen. Jag drar en beställning på HIE istället.

Kram

cimera skrev:
... även funka till tex S/V. Detta verkar ju perfekt, då jag bara äger två kameror och därmed ine kan hoppa mellan flertalet filmer hur som helst. Min fråga är; Om jag vill plåta i S/V & färg samt då och då ta en IR-bild (med IR eller rödfilter), skulle Ilford SFX200 fungera som en multifunktions-film?
Jag vill bara kolla, men du är med på att både SFX200 och HIE är svartvita filmer? Du kan alltså inte få ut färgbilder från dessa.

-- MW

När jag skrev första inlägget, var nog frågan i mitt huvud SV/IR och färg, dvs multifilm, men jag vet att t ex sfx200 är SV. Min lokala framkallare förstår inte varför jag envisas med SV-film, han tycker att C-41 går att framkalla lika bra SV samt färg, t ex Fuji NC160...

Men det finns väl inte färgfilm (typ C-41) som hanterar IR-frekvenser?

cimera skrev:
Men det finns väl inte färgfilm (typ C-41) som hanterar IR-frekvenser?
Näpp.

Däremot fanns en dia (E6) fram till ganska nyligen. Kodak EIR hette den och den var jättekul att plåta färg-ir med. Fungerade olika med olika färgfilter och riktigt ir-filter tycker inte jag var det ultimata på den filmen. Kostade typ-200-300/36 rutor och enda som framkallade den jag fann här i landet var Crimson. (Både Odenlab och DOX m.fl nobbade den.)

Och lite OT, men S/V (samt infraröd s/v) är lätt och lönsamt att framkalla själv om man kör det mycket. Lämnar du til labb annars så finns ju sköna s/v som går i C41-process och av dem tycker jag kodak 400cn är helt underbar. Jättefina toner och ovanligt finkornig med tanke på 400.

Tusen tack

Val av film har varit en vit fläck på kartan (är fortfarande, men betydligt mindre nu), så jag uppskattar att ni tar er tid och delar med er av erfarenheter...

400 cn, säger du..? Då får nästa rulle som åker in i Continan bli det!

Off topic, men jag blr nyfiken angående c-41 Framkallar maskinen till endera, färg eller sv? Hur stor blir skillnaden med sv c-41 och tex HP5+...?!

:)

En fråga avseende framkallning av IR-film...

Är det vanlig SV-process (kan man göra det själv i tank med gamla vanliga vätskor?) eller krävs det specialvätskor? Jag har aldrig ens kommit i närheten av IR-film, men blev ganska sugen när jag kikade på Daniels bilder. Grymt snygga för övrigt.
Det är kanske dags att damma av min gamla EOS och köra...

/Janne

Det där senaste förstår jag inte. Borde inte skärpan vara densamma oavsett våglängd? Annars borde man väl få justera skärpan om man tex byter filter...? Har det inte med avståndsmätningen att göra, den arbetar väl med IR, och ett IR-filter torde ju störa i sådana fall. Men, men jag är novis inom området, och har ingen egen erfarenhet.

Ljusmätningen svår?!

Hm, intressant det där med IR och fokus...som gammal tekniker kan jag inte låta bli att undra hur det fungerar ;-)

Är det någon som kan förklara, skulle det vara toppen!

Nåväl, det är ju handhavandet som är mest intressant. Kan jag lita på min ljusmätare på spegelreflexkameran tro? Med tanke på exponering och så. Eller är det så att ljusmätaren filtrerar bort UV och IR...

Någon klok på tråden?

janne_j skrev:
En fråga avseende framkallning av IR-film...

Är det vanlig SV-process (kan man göra det själv i tank med gamla vanliga vätskor?) eller krävs det specialvätskor? Jag har aldrig ens kommit i närheten av IR-film, men blev ganska sugen när jag kikade på Daniels bilder. Grymt snygga för övrigt.
Det är kanske dags att damma av min gamla EOS och köra...

/Janne
Det funkar i "vanlig" s/v-process med "vanliga" s/v-framkallare. Jag har oftast kört mina HIE i rodinal 1+75 (som den kornfreak jag är) men även testat i HC110 och Ilford ID11 med gott resultat.

Det du måste vara mycket noga med är att inte utsätta filmen för minsta lilla ljus. Inte ens rullen i sig när du sätter i/tar ur ur kameran. Förvara i svarta burken fram till framkallning. Tider står på paketet, men jag har nog hämtyat på digitaltruth.com samt förlängt dem aningen och exprimenterat med testsnuttar för att hitta rätt.

Lycka till!

EDITERAR in ett tillägg. Ett viktigt sånt.. Alla EOS (och andra AF-kameror) är inte bra att köra IR i. Filmframmatningen bl.a sker med metoder som kan slöja filmerna. Allra bäst är att rota fram något gammalt manuellt om man vill vara på säkra sidan, men jag har lyckats med att köra i några AF-kameror också. Dock en chansning att göra det.

Senast ändrad:
SFX 200 har utgått!

Hej intressant diskussion om ilford och ir-känsligt. jag har en rulle som jag håller på och exponerar men upptäckte nu när jag letade fler att filmen utgått ur sortimentet - se ilfords hemsida!

Synd, trots att detta är min första rulle av filmen så kan jag tänka att jag vill ha fler.

Till framkallning. Någon skrev att ni använt vanlig framkallare, är det någon som testat Tetenal Superfin plus med denna film? vågar jag eller ska jag gå och köpa ilfords framkallare?

MVH marcus

Obs avseende filmframmatningen tror jag min Nikon (D70) F70 (redigerat) enbart använder mekaniska metoder, alltså ingen liten diodlampa som räknar perforeringen och därför torde gå att köra IR i!

(obs ej helt hundra på detta)

Senast ändrad:
Re: SFX 200 har utgått!

philip skrev:
Obs avseende filmframmatningen tror jag min Nikon D70 enbart använder mekaniska metoder, alltså ingen liten diodlampa som räknar perforeringen och därför torde gå att köra IR i!

(obs ej helt hundra på detta)
Men i en d70 sätter du inte film oavsett väl?;)

cimera skrev:
Det där senaste förstår jag inte. Borde inte skärpan vara densamma oavsett våglängd? Annars borde man väl få justera skärpan om man tex byter filter...? Har det inte med avståndsmätningen att göra, den arbetar väl med IR, och ett IR-filter torde ju störa i sådana fall. Men, men jag är novis inom området, och har ingen egen erfarenhet.

Faktum är att även allt synligt ljus har olika skärpa, dvs bryts på olika sätt. Tillverkare av optik har idag mycket avancerade metoder för att bryta olika våglängder på olika sätt och på så vis få skärpa i hela spektrat. Termen "apokromatisk korrektion" har just med detta att göra. Nuförtiden är all optik apokromatiskt korrigerad, fast till olika grad. De objektiv som har "APO" i beteckningen är oftast mycket mer noggrant korrierade, med specialglas av olika slag.

Optik som är typ 50 år och äldre saknar ofta den korrigeringen och är lite "mjuka" pga det och den lägre kontrasten i "uncoated" glas.

ANNONS
Götaplatsens Foto