Annons

ir film???

Produkter
(logga in för att koppla)

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Jag gjorde det enkelt för mej, och ställde in kameran för rekommenderade 100 ASA, och så mäter min kamera TTL - genom filtret förstås - och kompenserar själv för ljusförlusten...soppa i koncentrerad D-76 i 14 minuter (se www.digitaltruth.com , the massive dev chart för säkerhets skull). Pressning av Maco är inte att rekommendera, eftersom den då förlorar i IR-effekt.

Jag gjorde inga alternativexponeringar, och tyckte resultatet blev bra ändå. Mest effekt blir det om du har medljus - eller åtminstone tänker dej den solbelysta ytan som en spegel som du kan se solen i.


Har inget sånt wrattenfilter själv. Mäter inte din kamera TTL, får du väl kompensera för ljusförlusten genom att ställa in motsvarande steg manuellt. Du vet hur många steg ditt filter tar antar jag? Att överexponera tror jag inte har nån funktion - det vanliga ljuset bör ju i så fall också bli starkare. Hör av dej med resultatet!
 

littos

Aktiv medlem
Jo, det är så jag har brukat göra med det vanliga rödfiltret. 87-filtren är dock helt ogenomskinliga (ja solen syns som en liten orange prick om man tittar direkt mot den), så jag misstänker att exponerinsmäteren får spatt. De brukar ju vara bättre på att mäta synligt ljus och inte IR-ljus. Desutom är det den totalmanuella bladaren jag kör med till MACO, så jag har ingen som hellst automatik på den...

Jag hör av mig när det är soppat och klart.

/Anders
 

littos

Aktiv medlem
Hej igen!

Nu har jag äntligen fått framkallat min MACO820C 120-film. Gjorde som Anneli sa ocg försköljde den några gånger för att bli av med det blåa "gunket". Framkallade sedan i konc. D76 i 8min vid 20°C, agiterade 30 s sedan 3 inverteringer var 30:e sekund.

The MassiveDevChart sa 8 minuter, medan filtillverkaren angav 7 minuter.

Filmen ligger just nu och sköljer, men det ser vid första anblicken ut som om det behövs MINST 7 stegs kompensation för filtret. Antagligen skulle 8 steg funka ännu bättre. Tyvärr har jag ingen scanner just nu, så jag lär inte kunna visa några resultat, men de exponeringar med 7 stegs kompensation är ganska tunna, så...

/Anders
 
ANNONS