Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Isättika?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Skulle göra eget stoppbad till mitt negativ men blev osäker på vad isättika var för ngt.
Är det samma ättika som man har i skafferiet hemma det?

Dessutom undrar jag hur pass nödvändigt det är med vätmedlet efter sista sköljningen? Kan man använda en droppe diskmedel i vattnet eller behöver jag köpa ngt speciellt medel för det?

Många frågor som vanligt från lilla mej

/Catherine - som frågar vidare

Stoppa brukar jag fixa med vanligt rinnande vatten,, visst stoppningen tar några sec extra men det är ju bara å beräkna den tiden,,

Vätmedlet är ganska viktigt även om resultatet också kan bli bra utan.
Kom bara ihåg att inte ha mycket koncentrat i, max enligt rekommendationen...
Diskmedel fungerar säkert men JAg har inte använt det,, Lätt att det blir diskmedel kvar på filmen kanske, köp hellre vätmedel,,

Hoppas att det kommer fler och bättre svar etfer
mig;)
Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Stoppa brukar jag fixa med vanligt rinnande vatten,, visst stoppningen tar några sec extra men det är ju bara å beräkna den tiden,,

Vätmedlet är ganska viktigt även om resultatet också kan bli bra utan.
Kom bara ihåg att inte ha mycket koncentrat i, max enligt rekommendationen...
Diskmedel fungerar säkert men JAg har inte använt det,, Lätt att det blir diskmedel kvar på filmen kanske, köp hellre vätmedel,,

Hoppas att det kommer fler och bättre svar etfer
mig;)
Mvh Niclas,

Hoppar du över stoppbadet direkt då menar du? Och går direkt på sköljningen? Sköljer du extra länge då utöver den vanliga halvtimmen?

Vilket vätmedel kan du rekommendera mig?

/Catherine - frågar vidare

Om du menar stopbadet efter framkallningen (?),, då stopbadar jag med vanligt rinnande 20grader vatten,,

Det stoppar ju inte framkallningen momentant men efter typ en minut,, man bör ju vara noga så att det inte kommer så mycket framkallningsvätska i fixkemin,, då håller den INte länge.

http://www.photax.se/ Här fittar du mycket specialKemi.

Mvh Niclas,

Ps, hoppa aldrig över sissta sköljningen, skölj länge och låt det rinna länge, men inte fööör länge. 20min i 25grader håller.

Isättika motsvarar inte den vanliga hushållsättikan på ICA, mycket starkare. Snarare ättiksyra. Köpes kanske bäst på Apoteket. Finns ju sånt som kallas stoppbad i fotohandeln också, men om jag minns rätt så blir det onödigt dyrt. Stoppa inte näsan i flaskan bara!!!!

Visserligen rensar det andningsorganen, men kan vara en rätt så obehaglig upplevelse!!!!

Ett annat sätt att stoppa på är ju annars att använda förbrukat fix. D.v.s. fix där silverhalten blivit för hög.

En av orsakerna till att använda stoppbad, förutom den självklara funktionen av just stopp av framkallningen är ju att du vill ju inte förorena fixet onödigt mycket med framkallare.

Diskmedel är inte att rekommendera som vätmedel!!! Innehåller andra komponenter som kanske inte är alldeles nyttiga för filmen. Riktigt vätmedel är ju inte alltför dyrt å relativt drygt så det finns ju ingen större anledning att spara in på det.

Tack Niclas för ditt tålamod med en frågvis nybörjare.

Då förstår jag, bryr mig inte om ngn isättikablandning då utan använder endast vatten.
Man bör kanske börja sköljningen efter framkallningen en minut innan framkallningstiden gått ut då? eftersom framkallningen inte stoppas genast av vattnet?
Låter det vettigt?

Tack för tipset, jag skall in på photax och botanisera :)

/Catherine

Tack Anders!

Skall inte stoppa näsan i flaskan, det lovar jag :)

Köper riktigt vätmedel istället, det verkar vara säkrast.

/Catherine

Metoden att stoppa med vatten tycker jag verkar mer än osäker att beräkna! Framkallningsprocessen skall stoppas pronto!!!

Gammal fix är nog en fin ide'!
När jag stoppar med vatten så avryter jag marginellt eller inte alls före tiden. En minut är alldeles för länge.

Mvh Niclas,

Nu är det ju rätt så länge sen jag soppade en film...

Men soppade alltid i tankar på 35 liter... Men processen är ju likadan.

Kommer inte ihåg exakta grammen på hur hårt man kan köra fixet. Men säg att fixet anses förbrukat på 4g/liter. så kan du gladeligen köra vidare med det fixet sop stopp åtminstone upp till dubbla silvermängden.

BenHur skrev:
Metoden att stoppa med vatten tycker jag verkar mer än osäker att beräkna! Framkallningsprocessen skall stoppas pronto!!!

Jag har testat differensen i filmer framkallade enligt zonmetoden (där man jobbar EXkat och kalibrerat genom hela processen) och ingen luppsynlig skillnad är det i tätheten. Men visst bör man stopbada om man inte litar på vattnets effekt;)

Mvh Niclas,

Jag använder alltid vanlig 24%:ig ättika till stoppbadet, 60 ml ättika i en liter vatten.
Diskmedel funkar utmärkt till vätmedel, men se till att det är oparfymerat diskmedel!

Ilfords stoppbad luktar inte vilket är en fördel,

En flaska vätmedel räcker så enormt länge att det inte finns någon som helst anledning att chansa med diskmedel. Du vet aldrig vad alla luktämnen och andra tillsatser i diskmedel har för långtidseffekt på dina neg.

Kör med Photoflo. Ett par droppar i dosan räcker bra.

Jag använde alltid isättika. Köpt på apoteket.

Till slutsköljning går det med diskmedel - men inte vilket som helst. Det fanns ett på stenåldern (på ICA????) som inte hade några tillsatser. (Det är inte bara parfymen det gäller, utan tensidier el. nåt sådant också...) ICA (fortfarande???) hade en produkt som var deras motsvarighet till Konsums blåvita och såldes i en enkel rund flaska, utan krusiduller. Kommer inte ihåg namnet.

Fotosköljmedel är några hundra gånger dyrare än diskmedel, men å andra sidan behövs det inte så mycket, så priset per portion blir nog inte mer än att du överlever och kanske tom. har råd med någon julklapp. ;)
Det är ju också säkrare att använda grejer som är avsedda för ändamålet.

Skölj noga! - Det finns miljoner fotografer som sett sina bästa bilder förstöras efter en tid pga. att de slarvat med sköljningen!

/Gitte

csandlund skrev:
Jag använder alltid vanlig 24%:ig ättika till stoppbadet, 60 ml ättika i en liter vatten...
Om man skall vara petig är det lite för starkt, 1,4%.

Rekommendationer för hållbarhet säger att stoppbadet skall ligga på 0,7%, annars blir det för surt.

Blir alldeles snurrig jag...

Vet inte om jag kommer våga framkalla mitt negativ ändå, ni verkar så himla skärpta allihop på den här biten...jag har knappt ngn aning alls om vad ni pratar om jag...

/Catherine

Nejdå, pröva du, du klarar det helt säkert.

Men visst kan man göra fel första gångerna,, jag själv öppnade boxen innan jag fixat filmen hehe,, skrattar åt det nuja;)

Första gångerna är det alltid lite spännande. MEn OJJJojoj så roligt när du ser att du lyckats!

Mvh Niclas,

Re: Blir alldeles snurrig jag...

-Catherine- skrev:
Vet inte om jag kommer våga framkalla mitt negativ ändå, ni verkar så himla skärpta allihop på den här biten...jag har knappt ngn aning alls om vad ni pratar om jag...
Nu tänker du fel.

Framkalla på du bara, du vet ju hur man gör.

Finns bara två saker som kan gå fel.
Att filmen blir belyst innan framkallningen och att du häller i fixet före framkallaren.
Och det gör du inte...

Se glädjen i att framkalla din egen film och få fram de små plastrutorna, med avbildningar av verkligheten.

Låt oss som är insnöade på kemi och fysik leva våra dammiga liv, utan bilder. :)

Om du inte vill stoppa med vatten (ca 30-40sek konstant agitering) så köp ett Stopp med Indikator (typ Kodak, Ilford eller Paterson) då vet du när det slutar fungera och är billigast i längden- i motsats till ättika om du inte har en PH mätare eller slänger det varje gång, dito stopp med gammalt fix där du bör ha en silverhaltsmätare.
Vad det gäller vätmedel så investera i riktigt sådant, du behöver inte med än två-tre droppar så en flaska räcker en halv evighet. Diskmedel kan innehålla ämnen som kan vara svåra att få bort från spiralerna och dosan har jag hört vidare så skummar det alldeles för lätt och det vill du inte ha på dina negativ.
Filmframkallning är ett viktigt moment i processen så att vara slarvig eller dumsnål straffar sig i slutändan.
Lycka till
MVH Eva

ANNONS
Götaplatsens Foto