Annons

IS och panorering

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140916

Avslutat medlemskap
Hur fungerar det med panorering när man använder IS på tex 70-200 2.8? Kan man ha det på eller skall man slå av den? Finns det någon mening att ha IS om man inte fotar stillastående?

/mats

mats.ingves skrev:
Finns det någon mening att ha IS om man inte fotar stillastående?
Att sökarbilden stabiliseras gör det lättare att hålla fokuspunkten rätt på objektet i panoreringen vid längre brännvidder och det minskar rörelseoskärpa i höjdled.

Re: Re: Re: IS och panorering

StaffanH skrev:
Känner den inte av vilken ledd man panorerar i och stabiliserar i den andra.
Jodå, du kan panorera med både stående och liggande bildformat och den stabiliserar ändå bara i höjdled.

Re: Re: Re: Re: IS och panorering

Craps skrev:
Hur skall objektivet veta om du har Parkinson eller panorerar?
Stabiliseringstekniken bygger ju framförallt på möjligheten att känna av rörelser väldigt exakt och skakningar är ju en helt annan typ av rörelse än en panorering så jag tycker inte det är konstigt att systemet kan känna skillnaden. Sedan behöver man bara att lägga in ett program som låter bli att kompensera i den riktning man panorerar.

Om du har kameran på ett rejält stativ och tar panoramabilder så är ju IS ganska "overkill"

Om du med panorering menar att du följer ett rörligt mål så kan det vara knepigt att få det du vill ha på bilden. Det blir inte riktigt den gamla panoreringskänslan i bilderna när IS låser objektet på fel sätt. Å andra sidan blir det en ny typ av bilder, som kanske blir en ny standard för panorering :) IS On/Off är en vettig knapp.

Börjar ana att jag inte riktigt insett hur duktigt mitt objektiv är. Har alltid slagit av IS när jag panorerat saker som inte rört sig helt horisontellt.

Så här står det i manualen till EF 70-200mm f/2.8L IS USM:
To pan a moving subject, select MODE 2. MODE 2 corrects vibrations and shaking only in the direction at right angles to the camera's panning movement.

Och så här skiver Isaac Sibson på photo.net:
Just like to make a clarification in that Mode 2 IS doesn't prevent horizontal stabilisation.

In fact, what mode 2 does is rather more clever, in that it detects the direction of your pan, be it horizontal, vertical, diagonal, whatever, and then only stabilises in the direction perpendicular to your panning motion.

However, another thing that not many people appear to know is that Mode 2 IS is also effective for stationary subjects, since it realises that there isn't a continuous panning motion. The advantage of mode 1 is that it gives you a more stable viewfinder image during composition. If your subjects typically include moving objects (eg birds, animals), it is best to leave the lens in mode 2 as a default, and switch to mode 1 when you can (if the subject is still enough for mode 1, you've got time to switch).

Any attempt to pan in mode 1 WILL be blurred by the IS itself, since mode 1 can not cope with this sort of movement. If you have a single mode lens (75-300, 28-135) then IS must be switched off in order to pan.

Edit: Rättat grammatikfel

Senast ändrad:
Maxieboy skrev:
Om du med panorering menar att du följer ett rörligt mål så kan det vara knepigt att få det du vill ha på bilden.
Jag känner att det blir lättare att komponera bilden exakt så som jag vill ha den eftersom sökaren blir stabilare på långa brännvidder. På vilket sätt menar du att det blir knepigt?
Det blir inte riktigt den gamla panoreringskänslan i bilderna när IS låser objektet på fel sätt. Å andra sidan blir det en ny typ av bilder, som kanske blir en ny standard för panorering :)
Kan du ge ett exempel på en panoreringsbild där IS låst objektet på fel(?) sätt eller förklara mer utförligt för jag förstår inte alls vad du menar?
IS On/Off är en vettig knapp.
Ja avstängningen är vettig på stativ (med de versioner av IS som själv känner av stativanvändning behövs det dock bara vid riktigt långa slutartider) eller om man behöver spara batterier. Annars kan inte jag komma på någon fotosiuation där man vinner något på att slå av den.

Panorering är dynamiskt, det händer något hela tiden i bilden. Tänk en häst som travar eller gallopperar. Det är skoj om man ser mycket
"rörelse" i benen. Det är det jag har upplevt att man missar i sökaren med IS.

Maxieboy skrev:
Tänk en häst som travar eller gallopperar. Det är skoj om man ser mycket
"rörelse" i benen. Det är det jag har upplevt att man missar i sökaren med IS.
Nu förstår jag ännu mindre. Benens rörelse i sökaren påverkas väl inte alls av IS??!

I bilderna ger IS dig däremot möjlighet till mer rörelseupplevelse på hästbenen eftersom du kan välja längre slutartider utan att skakningsoskärpan blir ett problem.

Jag kör hellre med f=2,8 för att få kort skäpedjup och benen framträdande. Det lyckades jag aldrig med på IS objektivet Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED. Nu kör jag med Sigma 70-200mm/2,8 istället, det var ett lyft. Vi kanske använder grejorna lite olika, därför.

Maxieboy skrev:
Jag kör hellre med f=2,8 för att få kort skäpedjup och benen framträdande. Det lyckades jag aldrig med på IS objektivet Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED. Nu kör jag med Sigma 70-200mm/2,8 istället, det var ett lyft.
Ja om man måste ha ljusstyrka är det givet att man kan tvingas kompromissa bort någon annan egenskap om man inte har tillräckligt med pengar men objektivet som nämndes i den här trådens första inlägg och Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR är båda exempel på objektiv med bildstabilisering som så vitt jag vet ger lika kort skärpedjup som ditt Sigma. Skärpedjupet påverkas där inte heller av om man har bildstabiliseringen på- eller avslagen.
Vi kanske använder grejorna lite olika, därför.
Vi använder säkert grejorna på olika sätt men jag överväger faktiskt att komplettera med just ett EF 70-200/2,8 IS. Även om jag i så fall inte väljer det primärt för möjligheten till kort skärpedjup (utan för säkrare AF och ljusstyrkans skull) är det möjligt att jag kommer att uppleva samma lyft som du av den möjligheten, fast det har ju inget med IS att göra.

ANNONS
Götaplatsens Foto