Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Is,(os/vr)

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hallojsan!

Ni tycker jag kanske tjatar och tjatar om det här med IS hit och IS dit, men jag hoppas att det är OK med ännu en fundering!

-Finns det ngn möjlighet att aktivera IS utan att aktivera den valda knappen för AF.

-Måste jag slå om till MF eller pressa in en AF,stopknapp för att nyttja IS utan aktiv AF?

Det skulle vara en stooor fördel för mig i mitt fotande Om det fanns en sådan lösning!

Eller Är det bara jag som undrar över detta och som anser att producenten borde hitta en lösning,, eller finns det en lösning som jag inte känner till?

Mvh Niclas, som frågar igen;)

Är det "bara Jag" som upplever det som ngt negativt kanske?,,,

Eftersom jag känner handikappet nästan vid varje fototillfälle så verkar det lite underligt att det enbart är jag som reagerar;/!

MEn visst är det bra om bara en av oss får huvudvärk av detta, "ett fall skapar ju inte skavsår på fler fötter två,,";)!

Mvh Niclas,

Du utgår ifrån att ngt är fel du Kim, ;)

Nej inget är fel men det hjälper inte mycket att switcha på den eftersom den styr IS,modus och inte hur aktiveringen styrs,,

/Niclas,

På 10D kan man ju välja om man vill aktivera IS med IS-knappen eller med AF-knappen.

Ahaa, men vilken är IS,knappen och vart sitter den på objektivet? (tex 100-400IS)
Mvh Niclas,,

HDFS) (KGS skrev:
Finns det nån anledning att INTE aktivera IS när man har det?

Problemet är att kunna exponera Med IS utan att man för den delen måste aktivera knappen för AF trots att objektivet står på AF.

(Ett typexempel är när en fågel sitter något gömd bakom grenar eller liknande och AF,en inte får fäste,,, Eftersom jag då ofta hellre vill fota utan AF så får jag med andra ord INte igång IS,en eftersom den är beroende av AF,aktiveringen. Visst kan man slå om till MF men hur ofta skulle jag hinna med det.)

Många gånger fyller inte IS någon nytta och dessutom kan den ta skada om den används där den inte bör användas, så IS skall inte alltid användas.
Mvh Niclas,

Men hur avhjälper den mitt problem?

Jag vill exponera med IS,en aktiv utan att aktivera AF,en och utan att måsta slå om till MF eftersom jag knappt hinner det,,,

Mvh Niclas,

100-400:an tillåter ju att du fokuserar manuellt även i AF-läget, så det är väl inget problem?
AF-aktiveringen kan man ju dessutom flytta från avtryckarknappen till automatiklåsknappen.

Niclasfoto skrev:
Många gånger fyller inte IS någon nytta och dessutom kan den ta skada om den används där den inte bör användas

skada? när? hur? kan tänka mej att den inte är helt nödvändig när du använder ett stadigt stativ, men hur kan den skada nåt? nyfiken värre...

Det kan tydligen hända att man får konstiga effekter (ränder) i bilderna om IS är aktiverat och kameran står på ett stativ (inget jag sett på mina bilder dock)..det beror på att den försöker kompensera för vibrationer som inte finns.

Det nyare IS-systemet stängs automatiskt av när den känner av att det inte finns några vibrationer, så där behöver man inte stänga av den manuellt.

sagan skrev:
100-400:an tillåter ju att du fokuserar manuellt även i AF-läget, så det är väl inget problem?
AF-aktiveringen kan man ju dessutom flytta från avtryckarknappen till automatiklåsknappen.

Visst och AF,en har jag också sedan länge på låsknappen,,,

Men frågan är fortfarande hur jag exponerar med IS,en utan att aktivera AF,en och utan att objektivet står på MF. Den frågan förblir kanske obesvarad;)

Mvh Niclas,

Ps, Jag har inte heller märkt ngt problem med att IS,en skapar problem i bilderna. Tror nog att problemet uppstår med kameran fast i stadigt stativ.

Niclasfoto skrev:
Men frågan är fortfarande hur jag exponerar med IS,en utan att aktivera AF,en och utan att objektivet står på MF. Den frågan förblir kanske obesvarad;)
Du har stabilizer i aktiverat läge på objektivet (1), du har AF-aktiveringen på automatiklåsknappen (utan att röra den), du har AF-knappen på objektivet på AF, du fokuserar manuellt med objektivet och du kan trycka av bilden utan att AF-aktiveras.

Löst :D

Eftersom jag upplever problemet ofta så har jag varit säker på att andra också har gjort det;)
Det betyder ju inte att jag gör ngt bättre eller sämre utan att jag har mina vanor liksom alla andra av er har era vanor...

För mig förblir detta ett reellt problem dock;/

/Mvh Niclas,

sagan skrev:
Du har stabilizer i aktiverat läge på objektivet (1), du har AF-aktiveringen på automatiklåsknappen (utan att röra den), du har AF-knappen på objektivet på AF, du fokuserar manuellt med objektivet och du kan trycka av bilden utan att AF-aktiveras.

Löst :D

Visst MEn IS,en aktiveras Inte med avtryckaren utan på låsknappen eftersom den liksom tycks följa med AF,knappvalet,,,I alla fall på min 1n.

Jag har som sagt AF,en på exp,låsknappen eftersom jag då har eliminerat problemet till en viss grad men Inte helt.

/Niclas,

IS:en aktiveras med avtryckaren även om man har flyttat AF-aktiveringen till automatiklåsknappen på 10D.

Det verkar ju heldumt att det skulle följa med AF-aktiveringen..då förstår jag ditt bekymmer!

Ahaa;/!

sagan skrev:
IS:en aktiveras med avtryckaren även om man har flyttat AF-aktiveringen till automatiklåsknappen på 10D.

Det verkar ju heldumt att det skulle följa med AF-aktiveringen..då förstår jag ditt bekymmer!

Heldumt JA;/!

Yes, då blir det att byta hus och till digitalt då hehe,,,,,;)
Jag som hade tänkt att vänta med Dslr ett tag, får helt enkelt tänka över det beslutet en gång till kanske;/

TUSEN tack för hjälpen!

Då får jag anta att detta fungerar på 1D/Ds/MII som på 10D? Eller vad tror ni?

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
På min Eos 33 har jag för mig att IS aktiveras när jag trycker avtryckaren till hälften, och det med AF flyttat till *.

ANNONS
Götaplatsens Foto