Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO 3200 på 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)
StaffanW skrev:
Något man sällan hör idag på bröllop, och som var mycket pinsamt. Var när 36 bilders filmen var slut, och kameran automatiskt började rulla tillbaks filmen. DÄR kan vi prata om lååånga pinsamma sekunder.

...om man inte hade en EOS 5 förståss :)
De var nämligen tystast i klassen, men givetvis ändå inte tyst ändå.

Lina: Var glad att du inte hade en 20D på sin tid, där kan man tala om käftsmäll när man tryckte av...

Gabbe

Man kan väl också säga att 5D absolut inte är bäst av alla kameror. Med min erfarenhet så har tex:
- 1D bättre AF, snabbare, vädertätad
- 20D mindre och smidigare
- 450D LiveView, mycket smidigare, fler bilder/sek
- 1DMKIII betydligt bättre AF, tystare (silent mode), vädertätad, mer gedigen
- 40D snabbare AF, dubbelt så många b/s, större LCD-skärm

Finns många till fördelar mot 5D.

Dom två enda punkterna som 5D slår samtliga ovanstående är större sökare och bättre slutlig bild.

Så är det funktionallitet/finesser är 5D nog det sämsta valet idag. Men är man ute efter bästa bilden/slutresultatet, ligger 5D fortfarande i topp.

StaffanW skrev:
Man kan väl också säga att 5D absolut inte är bäst av alla kameror. Med min erfarenhet så har tex:
- 1D bättre AF, snabbare, vädertätad
- 20D mindre och smidigare
- 450D LiveView, mycket smidigare, fler bilder/sek
- 1DMKIII betydligt bättre AF, tystare (silent mode), vädertätad, mer gedigen
- 40D snabbare AF, dubbelt så många b/s, större LCD-skärm

Finns många till fördelar mot 5D.

Dom två enda punkterna som 5D slår samtliga ovanstående är större sökare och bättre slutlig bild.

Så är det funktionallitet/finesser är 5D nog det sämsta valet idag. Men är man ute efter bästa bilden/slutresultatet, ligger 5D fortfarande i topp.
Ger den verkligen bätre bildresultat än en Mark III. I så fall på vilket sätt?

paul innergård skrev:
Ger den verkligen bätre bildresultat än en Mark III. I så fall på vilket sätt?
Ja, kanske lite hårfin jämförelse.
5D har möjlighet till kortare skärpedjup och ger möjligtvis något skarpare bilder tack vare något högre upplösning och ett "lättare" aliansfilter.

1DMKIII har fördelar som mindre brus och 14 bitars färgdjup.

Mycket fråga om tycke och smak, vilken av dom som ger bäst bildresultat.

StaffanW skrev:
Ja, kanske lite hårfin jämförelse.
5D har möjlighet till kortare skärpedjup och ger möjligtvis något skarpare bilder tack vare något högre upplösning och ett "lättare" aliansfilter.

1DMKIII har fördelar som mindre brus och 14 bitars färgdjup.

Mycket fråga om tycke och smak, vilken av dom som ger bäst bildresultat.
OK, nu är jag med.

En fördel för 40D där är att om man då kör i Live view istället, något som brukar gå bra i kyrkor (där springer de ju vanligtvis inte runt som skållade råttor), då blir kameran tystare.

Fast jag tycker att 40D låter mer diskret än de två 5D som jag knäppt några få bilder med, även utan "silent mode".

Vet inte, men skulle ju föreställa mig att det är lättare att göra en APS-C kamera tystare än en med spegel för fullformat. Den senare har ju större massor som ska skramla omkring. Nu går den ju inte lika fort, men även med begränsat antal bilder per sekund vill man ju att spegeln kvickt ska åka upp och ner, så att sökaren inte är mörk längre än nödvändigt.

Mellanformat låter ju massor. Fast där är ju nästan lika stor som den man har i badrummet.

ANNONS
Götaplatsens Foto