Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
ISO --> Brus? Nikon D70
- Trådstartare Linis
- Start datum
edsjo
Aktiv medlem
Jag håller med Jan, 800 är en övre gräns för mig också. Högre än det går jag inte gärna, helst håller jag mig dock lägre än så. Går du över 400 är det nog risk att du börjar förlora lite i nyansrikedomen, vilket kan vara mer störande än bruset vad gäller bröllopsbilder.
Ett tips om du sitter och tittar på bilderna i 100% på skärmen är att inte bli alltför förskräckt över bruset du ser, det mesta ser inte alls så störande ut när bilden väl kommer ut på papper.
Men, som Jan sa, prova lite olika ISO-tal, och skriv ut bilderna och se var din gräns går.
Ett tips om du sitter och tittar på bilderna i 100% på skärmen är att inte bli alltför förskräckt över bruset du ser, det mesta ser inte alls så störande ut när bilden väl kommer ut på papper.
Men, som Jan sa, prova lite olika ISO-tal, och skriv ut bilderna och se var din gräns går.
bruset
Aktiv medlem
Man behöver inte konvertera om bilderna till .jpg, det funkar lika bra med det okomprimerade formatet .tif. Dock kan du inte (vad jag vet) skicka rawfiler. Crimson har ingen maxgräns för hur stora (hur många mb) filerna får vara så det finns ingen anledning till att komprimera filerna i .jpg formatet. Att det är mer brus i .jpg (om nu så är fallet) beroro inte på formatet i sig, utan att kameran skapar .jpg bilden i kameran på ett annat sätt än den skapar rawfilerna. .jpg:en är en färdig bild, medan rawfilen snarast kan jämföras med ett negativ. Det kommer alltså inte tillkomma brus ifall du senare väljer att konvertera din rawfil till .jpg.
Mvh
David
Mvh
David