Annons

ISO --> Brus? Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Sitter med min d70 och försöker klura ut vilket iso som ger snabba tider men så lite brus som möjligt.
Tänkte då speciellt vid fotografering i kyrka, så som bröllop, dop.

Någon som har erfarenhet?

Jag tycker att 800 är övre gräns. Sätt ISO mellan 400 och 800 så är du garderad. Men varför inte prova själv. Sätt kameran på stativ där hemma och ta samma bild med 200, 400 resp 800 och bedöm själv.
Mvh
JB

Jag håller med Jan, 800 är en övre gräns för mig också. Högre än det går jag inte gärna, helst håller jag mig dock lägre än så. Går du över 400 är det nog risk att du börjar förlora lite i nyansrikedomen, vilket kan vara mer störande än bruset vad gäller bröllopsbilder.

Ett tips om du sitter och tittar på bilderna i 100% på skärmen är att inte bli alltför förskräckt över bruset du ser, det mesta ser inte alls så störande ut när bilden väl kommer ut på papper.

Men, som Jan sa, prova lite olika ISO-tal, och skriv ut bilderna och se var din gräns går.

Och framför allt spar filerna i raw.
Jag upplever att en rawfil fottad med iso 1600 har mindre brus än jpgfil med iso800.
JAg upplevde också 800 som max men i raw blir det riktigt bra! Men jag kör D50 så dina bilder borde bli minst lika bra!

Har jag helt fel eller måste man inte konvertera om bilderna till .jpg när man skickar dom till crimson?

Vad händer då med bruset?

Man behöver inte konvertera om bilderna till .jpg, det funkar lika bra med det okomprimerade formatet .tif. Dock kan du inte (vad jag vet) skicka rawfiler. Crimson har ingen maxgräns för hur stora (hur många mb) filerna får vara så det finns ingen anledning till att komprimera filerna i .jpg formatet. Att det är mer brus i .jpg (om nu så är fallet) beroro inte på formatet i sig, utan att kameran skapar .jpg bilden i kameran på ett annat sätt än den skapar rawfilerna. .jpg:en är en färdig bild, medan rawfilen snarast kan jämföras med ett negativ. Det kommer alltså inte tillkomma brus ifall du senare väljer att konvertera din rawfil till .jpg.

Mvh

David

Oki, så då sparar jag bara ner det i .tif istället för .jpg ?

Om jag nu skulle spara ner det i jpg ändå, vad händer då med bruset om jag tex har plåtat iso800 i raw?

ANNONS
Götaplatsens Foto