Annons

ISO-Ljusstyrka 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

ulricahdesign

Aktiv medlem
Jag undrar lite om det här med ljusstyrka och ISO.

Har jag förstått det rätt om jag säger så här... min kitglugg som är 18-55 har ju ljusstyrka 3.5 - 5.6 och för att få bäst ljus bör man ju då inte zooma någonting, men i full zoom får jag ju ju ljusstyrka 5.6 och det tycker jag är ganska mörkt även utomhus. OM jag då höjer ISO-talet lite, får jag bättre ljus då?

Har jag förstått det rätt då, eller är jag som vanligt ute och cyklar??

Ja du får bättre ljus om du höjer ISO-talet men du kan få mer brus i bilden (350D har iof väldigt lågt brus)

Med högre ISO-tal får du snabbare slutartid vid en given bländare, samma sak händer med en större bländare vid ett givet ISO-tal.

Skillnaden är att med en större bländare så får du kortare skärpedjup och med ett högre ISO-tal får du mer brus.

Hoppas du blev lite klokare nu :D

TACK, killar. Då var jag i alla fall inte på helt fel väg.

Jag ska prova med att höja ISO ett snäpp i taget, för jag tycker att med kitgluggen får jag sååå murriga bilder.

Ulrika,
Murrigheten har inget med ISO-talet direkt att göra, utan bara exponeringen.

Har man kameran på ISO bl 5.6 o 1/60 så blir ISO 200 bl 5.6 o 1/125, dvs det krävs bara häften mängd ljus på sensorn (men mer brus).
Blir bilderna murriga så måste du i så fall "blända upp", dvs istället för bl 5.6 o 1/60, vid ISO 100, så får man ta bl 5.6 o 1/30.

ISO-talet vill man hålla sig lågt som möjligt för att minska bruset, och ökar endast om man får för långa slutartider som ökar risken för skakningsoskärpa.

h/mats

Tack Kim för tipset. Neat Image är ett suveränt program som jag använder idag redan.

Mats.. tusen tack för din förklaring. Detta ska jag skriva ut och klistra in i min lilla foto-tips-bok :)

Uttryck skrev:
Blir inte bilderna oskarpa av att bruset tas bort?
Nej, Neat Image använder sig av en brusprofil för att reducera bruset utan att ta bort detaljer. Med i programmet finns en kalibreringsbild som du skriver ut och fotograferar med respektive ISO-tal. Sedan kan Neat Image göra en profil över hur bruset ser ut för just din kamera =)

Ja, alltså, lite detaljförluster innebär det nog, men de är högst marginella när profilen är rätt inställd.

Neatimage kan inte bara tar bort brus, utan den klarar även av att skärpa till bilderna.

Du kan alldrig få mer ljus genom ditt obektiv än du har nu. Då får du köpa ett annat objektiv son tex 50/1,8 som släpper in mer ljus.
Isotalet bestämmer bara hur ljuskännslig sensorn är för ljuset, med andra ord högre iso kortare exponeringstid.

Kan ju vara en idé att kanske använa blixten eller ännu bättre köpa enextern blixt som du kan studsa i taket tex. När du använder blixten så har exponeringstiden mindre betydelse också med tanke på att blixten anpassar energin till motivet så att du får rätt exponering.

ANNONS
Götaplatsens Foto