Annons

ISO och brus

Produkter
(logga in för att koppla)

frehan

Aktiv medlem
I artiklar, "skolor" och inlägg står det ofta att man skall fota med så låg ISO som möjligt för att minimera brus.
Sen läste jag ett inlägg om att en ökning av exponeringen i Camera RAW även leder till brus vilket kan ge problem vid underexponerade bilder.
Hur ser förhållandet ut mellan ISO och brus vid över/underexponering?
Är det bättre att skruva upp ISO för att exponera rätt eller är det bättre att skruva ned ISO och underexponera i kameran för att sedan korrigera i Camera RAW.
Vilket ger normalt minst brus?
Fungerar det omvänt också, rent tekniskt? Dvs att om jag överexponerar något vid hög ISO så minskar bruset jämfört med normal exponering?

Mvh Fredrik Hansson

Bruset blir generellt värre om du underexponerar och drar upp istället för att dra upp ISO-känsligheten och exponera korrekt. Det man gör är egentligen att öka känsligheten i efterhand, vilket inte är så lyckat.
Överexponerar du bilden så förlorar du istället data i de ljusaste delarna av bilden som du inte får tillbaka om du drar ner exponeringen i efterhand.
Fotar man i RAW så kan man dock dra ner nästan ett helt steg där det finns data "utanför" det som kommer med på bilden. Dock brukar det inte se särskilt bra ut, men det funkar i nödfall. Men jag skulle inte överexponera med flit i onödan.

Edit: Om man använder Photoshop så kan jag rekommendera funktionen "shadow/hilight" på underexponerade bilder. Den drar inte upp bilden linjärt, utan lyfter de mörkaste tonerna med en "radie" som du själv bestämmer. Det blir faktiskt ofta mycket bra, och man kan få HDR-liknande bilder utan att bruset blir särskilt störande, märkligt nog. Det funkar särskilt bra på RAW-bilder som man importerat direkt till PS så att de inte har några JPG-artefakter i sig.

Senast ändrad:
Lågt ISO i låga temperaturer ger minsta bruset. Vid låga temperaturer fungerar elektroniken bättre och inducerar färre störningar i bilden. Lägre ISO förstärker signalen mindre, vilket gör att störningarna som är mer eller mindre konstanta inte förstärks i motsvarande grad vid lägre ISO jämfört med högre ISO.

Att underexponera ett steg och sedan dra upp exponeringen i raw konverteringen är ingen idé.
Bättre att exponera rätt från början.
Vad du gör när du drar upp ett steg i raw konverteringen är stängt taget samma sak som kameran gör när du fotar på 1 steg högre ISO. Därför har du ingenting för det och kameran gör det bättre med sin inbyggda signalbehandling.

Vill du ha minimalt med "brus" i skuggorna, så gäller det att överexponera något (därmed inte sagt att man ska fräta ut). Men om man exponerar rikligare och sedan tonar ner exponeringen från RAW-filen så blir slutresultatet i skuggorna bättre. Men det krävs ju lite size på förstoringen för att detta skall synas.

Här är en lite för ljust exponerad ISO1600 och korrigerad ner) mot en underexponerad (och korrigerad upp) ISO400.

Bilagor

• 1600vs400.jpg
    1600vs400.jpg
    47.5 KB · Visningar: 213
Min tolkning av era svar är
- att om jag skall ta en bild i sämre ljus och står inför valet att skruva upp ISO eller underexponera så är det generellt sett bättre att skruva upp ISOn.
- att om jag fotar på hög ISO så kan bruset bli mindre om jag överexponerar något (utan att bränna ut högdagrar).

Tack för svaren, då har jag lärt mig något idag också! Nu skall jag testa lite mer

/Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto