Annons

iso pressning 30d

Produkter
(logga in för att koppla)

jowe172

Avslutat medlemskap
Hej på er!

jag har en canon 30d
som jag satt och lekte med idag,
då ser jag att det finns en inställning under egen programering som heter iso pressning

vad är det och vad är det till för?

och är det någon som har ett bildexempel?

Mvh jonny

Ett bildexempel 100 crop uppe i högra hörnet.

Bilagor

• 3200.jpg
    3200.jpg
    72 KB · Visningar: 535
Är detta då samma sak som att pressa film, dvs att använda högre känslighet än vad filmen har? Att använda högre känslighet än vad sensorn klarar, som att underexponera ett steg vid 1600 ISO och att kameran sedan omvandlar detta så det inte ser underexponerat ut (men med andra kvalitétsförluster)?

Graal skrev:
Är detta då samma sak som att pressa film, dvs att använda högre känslighet än vad filmen har? Att använda högre känslighet än vad sensorn klarar, som att underexponera ett steg vid 1600 ISO och att kameran sedan omvandlar detta så det inte ser underexponerat ut (men med andra kvalitétsförluster)?

Ja

Vad ändras med bildsensorn när jag ställer om den från iso 400 till iso 100?

Det "händer" inget speciellt.
Bildsensorer är försedda med förstärkare. Canons CMOS-version har en förstärkare vid varje pixel. Genom att variera förstärkningsgraden kan man i praktiken ändra ljuskänsligheten. Sen har man varit slug nog att kalibrera detta gentemot konventionell filn, så att man kan säga att "förstärkningen är nu sådan, att den motsvarar ISO 400". Om kameran är rätt kalibrerad ska då rätt exponering även ge ett välexponerat negativ (eller vad det nu är) på en ISO 400 film.

Nackdelen är att förstärkaren förstärker allting, även det allestädes närvarande bruset. Därför blir bilderna grynigare vid högre ISO-tal. Med diverse matematiska knep försöker man räkna bort så mycket brus som möjligt. Bruset varierar också med temperaturen, vilket gör bilder tagna på lång tid sämre, då sensorn värms upp när den används. Canon (och förmodligen andra märken också) försöker i någon mån kompensera för detta genom att alltid ta två bilder när du fotograferar. Den andra bilden tas precis efter det att slutaren stängts. Om allt vore perfekt skulle varje pixel då ge värdet noll, men bruset gör att så inte blir fallet. Däremot har man ingen bildinformation, utan allt som syns är brus. Detta drar man då ifrån den bild som nyss togs. En del av bruset flimrar dock omkring slumpmässigt, och kan därför inte fixas på detta sätt.

Tack för alla svar!

Det jag trodde var att man kund pressa iso ex till 50 el.75 men så var det visst inte.

Så tack för alla svar!

ANNONS
Götaplatsens Foto